راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اکران سوئیفت برای خبرنگاران

از دی‌ماه پارسال که خبر باز شدن سوئیفت اعلام شد، شائبه‌هایی در مورد اتصال یا عدم اتصال این شبکه پیام‌رسان در رسانه‌ها مطرح بود و اخبار قطعی و وصلی سوئیفت به‌صورت پینگ‌پنگی منتشر می‌شد، تا اینکه بالاخره دوشنبه هفته گذشته بانک مرکزی دست‌به‌کار شد تا برای اثبات وصل بودن سوئیفت خبرنگاران را دعوت کند تا از نزدیک شاهد اتصال بانک‌های ایرانی به سوئیفت باشند. دعوتی که این بار محل آن سالن همایش‌ها نبود بلکه مراسم روز دوشنبه پای رایانه‌های کارشناسان اتاق سوئیفت و عملیات ارزی بانک مرکزی برگزار شد تا خبرنگاران فقط شنوای اظهارات بانک مرکزی درباره اتصال سوئیفت نباشند بلکه با چشمان خودشان شاهد این اتصال باشند.

در این مراسم حسین یعقوبی، مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی اعلام کرد که در حال حاضر سوئیفت برای 29 کشور برقرارشده است و طبق آخرین آمار 300 رابطه کارگزاری با بانک‌های خارجی تاکنون برقرارشده است. او با اشاره به برداشت غلط برخی از رسانه‌ها در مورد سوئیفت گفت: «در ماه‌های اخیر برخی از رسانه‌ها روابط کارگزاری، گشایش اعتبار اسنادی و حواله را با ابزار ارتباطی سوئیفت اشتباه می‌گیرند.» به گفته یعقوبی سوئیفت یک سیستم جامع جهانی ارتباطی مالی بین‌بانکی است و درواقع سوئیفت ابزار برقراری ارتباط مانند تلفن و فکس است.

وی در خصوص انتقاد فعالان اقتصادی نسبت به عدم برقراری ارتباطات بانکی و روابط کارگزاری گفت: «در جریان تحریم هم روابط کارگزاری به‌صورت محدود وجود داشت و پول نفت وصول می‌شد هم‌اکنون که سوئیفت بازشده و روابط کارگزاری افزایش‌یافته چگونه می‌توان گفت سوئیفت وصل نشده و روابط بانکی وجود ندارد. به نظر من این صحبت منطقی نیست.»

وی با تأکید بر اینکه گشایش ال‌سی و اعتبارات اسنادی مربوط به روابط کارگزاری می‌شود و نه سوئیفت اظهار داشت:‌ «سه بانک هنوز در تحریم هستند و تلاش ما رفق تحریم این بانک‌ها است.»

مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی در واکنش به این مطلب که گفته می‌شود روابط کارگزاری ایجادشده با بانک‌های کوچک بوده است، گفت:‌ «اصلاً این‌گونه نیست و فقط به‌عنوان نمونه این را می‌گویم که هم‌اکنون حساب بانک مرکزی در بانک مرکزی ایتالیا باز و فعال‌شده و از طریق سوئیفت پیام‌های مالی ارسال و دریافت می‌شود. این پاسخ کسانی است که می‌گویند روابط کارگزاری فقط با بانک‌های کوچک ایجادشده است.»

یعقوبی با بیان اینکه عضویت 29 بانک ایرانی در سوئیفت با مراجعه به سایت این شبکه قابل‌مشاهده است، گفت:‌ «طبق آخرین آمار 300 رابطه کارگزاری (کارگزار خارجی)، با بانک‌های ایرانی روابط برقرار کرده‌اند.»

منبع: هفته نامه عصر ارتباط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.