پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
کارتخوانهای تاپ به کهربا مجهز شدند
مراسم رونمایی و بهرهبرداری عملیاتی از پروژه «کهربا» در دومین روز نمایشگاه ریتیلشو، در غرفه تجارت الکترونیک پارسیان با حضور مدیران اپلیکیشن تاپ، شرکت تجارت الکترونیک پارسیان (تاپ)، شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش(تاپکیش) و بانک پارسیان برگزار شد؛ پروژهای که اکنون روی کارتخوانهای تاپ عملیاتی شده است و در جریان این مراسم، انجام تراکنشهای واقعی روی بستر کهربا بهصورت زنده به نمایش درآمد.
افزایش امنیت و سادهسازی پرداخت با کهربا
صابر عرب، مدیر مارکتینگ و روابط عمومی تاپ گفت: «پروژه کهربا یک پروژه بزرگ ملی است که قرار است در سطح کشور اجرا و پیادهسازی شود. این پروژه توسطشرکت تجارت الکترونیک پارسیان (تاپ)، با حمایت بانک پارسیان و نظارت شرکت شاپرک و در کنار اپلیکیشن تاپ آغاز شده و قدمهای اولیه آن برداشته شده است. شرکت تجارت الکترونیک پارسیان بهعنوان بزرگترین PSP کشور، تمام کارتخوانهای خود را به این سیستم ارتقا داده و تراکنشهای موفقی هم روی این بستر ثبت شده است.»
او افزود: «برای موفقیت پروژه کهربا لازم است فرهنگسازی و اطلاعرسانی گستردهای از طریق رسانههای دیداری و شنیداری انجام شود تا مردم هم با سرویس آشنا شوند و هم به آن اعتماد کنند و بتوانند از آن استفاده کنند. این موضوع برای هر دو سمت مهم است؛ هم پذیرنده و هم دارنده کارت. در همین راستا، شرکت تجارت الکترونیک پارسیان در کنار اپلیکیشن تاپ، محتواهای خبری و رسانهای، ویدیوهای اطلاعرسانی، پیامک و پوشنوتیفیکیشن را برای هر دو گروه تولید کرده و این روند همچنان ادامه دارد.»
عرب تأکید کرد: «یکی از نکات مهمی که باید به آن اشاره کنم این است که این سرویس علاوه بر بانک پارسیان، تمام بانکهای کشور را پوشش میدهد و کاربران میتوانند با کارتهای بانکی بانکهای مختلف از این سیستم استفاده کنند. یکی از مهمترین دلایل اجرای پروژه کهربا هم افزایش امنیت و سادهسازی پرداخت است؛ بهطوری که دیگر نیازی به گفتن رمز دوم نیست، مردم لازم نیست چند کارت بانکی همراه داشته باشند و از جهاتی مثل کاهش رسیدهای کاغذی هم میتواند به صرفهجویی کمک کند.»
او در پایان گفت: «امیدواریم شرکت تجارت الکترونیک پارسیان با حمایت بانک پارسیان و همراهی اپلیکیشن تاپ بتواند این پروژه را در سطح ملی اجرایی کند تا مردم در سراسر کشور از مزایای آن بهرهمند شوند.»
تمرکز تاپ بر توسعه کانالها و روشهای پرداخت
سعید شیخ، مدیرعامل اپلیکیشن تاپ گفت: «یکی از استراتژیهای مهم اپلیکیشن تاپ، توسعه کانالها و روشهای پرداخت است. در همین راستا، یکی از اقداماتی که آغاز کردهایم و انشاءالله توسعه پیدا خواهد کرد، گسترش پرداختهای مبتنی بر QR در اپلیکیشن تاپ است. این قابلیت در چارچوب همین پروژه هم دیده شده و با توسعه بخش پذیرندگی در سطح کشور، بهصورت گستردهتر در اپلیکیشن فعال خواهد شد.»
او افزود: «پیادهسازی فناوری NFC، هم امنیت پرداخت را افزایش میدهد و هم سرعت انجام تراکنش را بالا میبرد و از این جهت اهمیت زیادی دارد. علاوه بر این، با توجه به هزینه قابلتوجه کاغذ رول دستگاههای کارتخوان، پرداخت از طریق NFC میتواند صرفهجویی بزرگی ایجاد کند؛ هم از منظر کاهش مصرف منابع ارزی و هم از جنبه محیطزیستی.»
شیخ ادامه داد: «از سمت مشتری هم این روش قابلیتهای مهمی دارد، بهویژه در حوزه امنیت پرداخت. همچنین این پروژه از منظر ملی اهمیت دارد؛ چون توسعه روشهای پرداخت میتواند ریسکهای امنیتی و سایبری را کاهش دهد و به همین دلیل، بانک مرکزی نیز روی اجرای این پروژه تأکید داشته است.»
مدیرعامل اپلیکیشن تاپ در پایان گفت: «این روش با همکاری شرکت دادهپردازی، شرکت تجارت الکترونیک پارسیان و بانک پارسیان در دستور کار قرار گرفته و امروز بهصورت رسمی از آن رونمایی میشود. امیدواریم این اقدام، شروعی برای اتفاقات بهتر و گامی رو به جلو در مسیر همافزایی بین مجموعهها باشد.»
اتصال «میر» و «شتاب» برای پرداخت گردشگران روس
رضا ساکیانی، مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک پارسیان در ادامه به قابلیت پرداخت از طریق NFC برای گردشگران اشاره کرد و گفت: «یکی از نکات مهم این است که دارندگان کارتهای روسی، یعنی گردشگرانی که از روسیه به ایران سفر میکنند، میتوانند با همین زیرساخت و بر اساس یک استاندارد بینالمللی، از طریق اپلیکیشن تاپ یا اپلیکیشنهای روسی، خریدهایشان را در ایران انجام دهند. در این مدل، پرداخت با ارز روبل امکانپذیر است و میتواند در مراکز گردشگری، هتلها، رستورانها و فروشگاههای اطراف مناطق گردشگری مورد استفاده قرار بگیرد.»
او افزود: «در همین راستا، با سازمان میراث فرهنگی نیز توافقی انجام شده تا مراکز گردشگری کشور به این قابلیت مجهز شوند. همچنین با تعامل بانکهای مرکزی دو کشور، اتصال و همپذیری بین شبکه پرداخت روسیه (میر) و شبکه شتاب ایران برقرار شده و این موضوع میتواند به رونق گردشگری کمک کند.»
مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک پارسیان در پایان گفت: «این همکاری دوطرفه است؛ به این معنا که مسافران ایرانی در روسیه هم میتوانند از همین ظرفیت استفاده کنند و از طریق دستگاههای خودپرداز (ATM) در روسیه، با سازوکارهای تعریفشده، معادل ریالی خود را به روبل دریافت کنند و پرداختها و خریدهایشان را در کشور مقصد انجام دهند.»
عرب، مدیر مارکتینگ و روابط عمومی تاپ در پایان گفت: «تیمهای فنی و محصول و همه اعضای تیمهای شرکت تجارت الکترونیک و اپلیکیشن تاپ برای اجرای این پروژه زحمت زیادی کشیدهاند و جا دارد از تلاشهایشان بهصورت جدی قدردانی شود. خوشحالیم که این پروژه به مرحله بهرهبرداری رسیده و امیدواریم بهزودی در سراسر کشور توسعه پیدا کند تا همه مردم بتوانند از آن استفاده کنند.»
در این مراسم برای نمایش عملی روند پرداخت کهربا، بر بستر کارتخوانهای تاپ یک تراکنش آزمایشی بهصورت زنده انجام شد. در این فرایند پس از وارد کردن اطلاعات و طی مراحل احراز هویت، کارت بانکی به سیستم اضافه میشود و بلافاصله امکان انجام تراکنش فراهم است. همچنین اعلام شد در صورتی که کارتها از قبل در سیستم ثبت شده باشند، کاربران میتوانند تنها با نزدیک کردن گوشی به دستگاه کارتخوان، پرداخت را سریع انجام دهند. طی این برنامه، تراکنشهای آزمایشی واقعی و موفقی روی این بستر ثبت شد.




