راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اسکار از تلویزیون به یوتیوب می‌رود؛ پایان نیم قرن حکمرانی شبکه تلویزیونی

آکادمی علوم و هنرهای سینما روز چهارشنبه اعلام کرد که بر اساس یک قرارداد انحصاری پنج‌ساله، پخش مراسم جوایز اسکار را از سال ۲۰۲۹ و هم‌زمان با برگزاری صد و یکمین دوره این مراسم به یوتیوب منتقل می‌کند. این توافق به دوره پخش انحصاری اسکار از شبکه ABC پایان می‌دهد؛ دوره‌ای که از سال ۱۹۷۶ آغاز شده بود.

با انتخاب یوتیوب به‌عنوان شریک پخش، آکادمی که یکی از سنتی‌ترین نهادهای هالیوود به شمار می‌رود واقعیت تازه‌ای را پذیرفته است: مخاطبان، به‌ویژه نسل‌های جوان‌تر، اکنون بیشتر برنامه‌ها را از طریق اینترنت تماشا می‌کنند. حتی فیلم‌های جدید نیز امروزه بیشتر در خانه و از طریق سرویس‌های استریم دیده می‌شوند.

یوتیوب سال‌هاست که در تلفن‌های همراه و لپ‌تاپ‌ها نقش پررنگی دارد، اما تنها در چند سال اخیر توانسته بر صفحه تلویزیون‌های خانگی نیز مسلط شود. بر اساس داده‌های نیلسن، شرکت سنجش مخاطب، یوتیوب ۱۳ درصد از کل زمان تماشای تلویزیون در ایالات متحده را در اختیار دارد؛ سهمی که از هر سرویس استریم دیگری بیشتر است. نتفلیکس در جایگاه بعدی با ۸ درصد قرار دارد.

بیل کریمر، مدیرعامل آکادمی اسکار

بیل کریمر، مدیرعامل آکادمی، و لینت هاول تیلور، رئیس این نهاد، در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: «این همکاری به ما این امکان را می‌دهد که دسترسی به فعالیت‌های آکادمی را،‌ برای بیشترین جمعیتی که ممکن است فراهم کنیم.»

آن‌ها افزودند که یوتیوب فرصت‌های نوآورانه‌ای برای تعامل با مخاطبان در طول سال و در مقیاس جهانی ارائه می‌دهد. برای نمونه، کانال اسکار در یوتیوب برنامه‌هایی مرتبط با رویدادهای آکادمی، از جمله Governors Awards که در پاییز برگزار می‌شود و به دستاوردهای مادام‌العمر هنرمندان اختصاص دارد، پخش خواهد کرد. آکادمی قصد دارد با همکاری یوتیوب، مراسم فرش قرمز و بخش‌های پشت‌صحنه اسکار را نیز پوشش دهد. این توافق اختیار و کنترل بیشتری بر نحوه جذب و مدیریت حامیان مالی اسکار در اختیار آکادمی قرار می‌دهد.

علاوه بر این گوگل، مالک یوتیوب، متعهد شده است که به دیجیتال‌سازی مجموعه آکادمی که بیش از ۵۲ میلیون اثر مرتبط با تاریخ سینما را شامل می‌شود، کمک کند. کریمر و تیلور در بیانیه خود گفتند: «ما قادر خواهیم بود سینما را آن‌ گونه که شایسته است پاس بداریم، نسل‌های تازه فیلم‌سازان را الهام ببخشیم و دسترسی گسترده‌تری به تاریخ سینمایی خود فراهم کنیم.»

لینت هاول تیلور، رئیس نهاد آکادمی

اسکار در یک دهه گذشته برای حفظ جایگاه خود با چالش‌هایی روبه‌رو بوده است. بسیاری از مخاطبان از طولانی بودن مراسم و لحن بیش از حد جدی و رسمی آن انتقاد کرده‌اند. در سال ۲۰۱۶، زمانی که ABC و آکادمی آخرین بار قرارداد همکاری خود را تمدید کردند، پخش تلویزیونی اسکار ۳۴.۴ میلیون بیننده داشت. این رقم در ماه مارس گذشته به ۱۹.۷ میلیون نفر رسید که کمی بیشتر از سال پیش از آن بود.

کمترین میزان بیننده اسکار در سال ۲۰۲۱ و در دوران همه‌گیری کرونا ثبت شد؛ زمانی که تنها ۱۰.۴ میلیون نفر مراسم را تماشا کردند. رکورد بیشترین مخاطب نیز به سال ۱۹۹۸ بازمی‌گردد که ۵۷ میلیون نفر بیننده داشت.

شبکه ABC سالانه حدود ۱۰۰ میلیون دلار برای حق پخش این مراسم پرداخت می‌کرد. طبق اسناد دولتی، این شبکه هر سال حدود ۱۴۰ میلیون دلار از آگهی‌های تبلیغاتی درآمد داشت که بخشی از آن به آکادمی می‌رسید. با کاهش میزان مخاطبان، ABC تعداد تبلیغات در جریان پخش مراسم را افزایش داده است. با وجود افت رتبه‌بندی‌ها، اسکار همچنان بیشترین هزینه تبلیغاتی را در میان رویدادهای زنده سرگرمی به خود اختصاص می‌دهد و از مراسم‌هایی مانند گرمی، امی و رژه روز شکرگزاری پیشی گرفته است.

گرچه ABC مذاکراتی را برای تمدید قرارداد آغاز کرده بود، اما با اشاره به کاهش مخاطبان، با درخواست آکادمی برای افزایش مبلغ قرارداد مخالفت کرد و حتی معتقد بود که باید مبلغ کمتری پرداخت شود. این در حالی است که حدود ۶۰ درصد از درآمد سالانه آکادمی از اسکار تأمین می‌شود و یک قرارداد کم‌سودتر می‌توانست برخی از فعالیت‌های سالانه این نهاد، از جمله پروژه‌های مرمت فیلم را با خطر مواجه کند.

بر اساس گفته دو منبع آگاه از جزئیات قرارداد، آکادمی پذیرفت که مبلغ کمتری نسبت به قرارداد ABC از یوتیوب دریافت کند، اما معتقد بود سایر بخش‌های توافق ارزش افزوده قابل توجهی ایجاد می‌کند. به گفته این افراد، مدیران آکادمی به‌ ویژه تحت تأثیر گستره جهانی یوتیوب، هم در تلویزیون‌های خانگی و هم در تلفن‌های همراه، قرار گرفته بودند.

ABC و آکادمی همچنین بر سر نو و مدرن‌سازی مراسم اختلاف‌نظر داشتند. مدیران ABC سال‌هاست که خواهان کاهش چشمگیر تعداد جوایزی هستند که به‌صورت زنده پخش می‌شود تا زمان مراسم کوتاه‌تر شود. آکادمی چند سال پیش حذف چند بخش را آزمایش کرد، اما واکنش تند اعضا باعث شد این اقدام توهین‌آمیز تلقی شود و ادامه نیابد.

شبکه ABC در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما مشتاقانه منتظر سه پخش آینده، از جمله جشن صدمین سال اسکار در سال ۲۰۲۸ هستیم و برای آکادمی علوم و هنرهای سینما آرزوی موفقیت می‌کنیم.»

تمام شبکه‌های تلویزیونی با کاهش مخاطب مواجه شده‌اند، زیرا بینندگان به سمت محتوای استریم حرکت کرده‌اند، اما ABC در موقعیت نسبتاً قدرتمندی وارد مذاکرات شد. این شبکه اواخر سال گذشته اعلام کرد که از سال ۲۰۲۷ و برای یک دوره ۱۰ ساله، حق پخش انحصاری جوایز گرمی را به دست آورده و سالانه حدود ۵۰ میلیون دلار برای آن پرداخت خواهد کرد. حدود ۱۵.۴ میلیون نفر مراسم اخیر گرمی را تماشا کردند که نسبت به سال ۲۰۲۴، ۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

اسکار آخرین مراسم بزرگ جوایز بود که به پخش زنده آنلاین روی آورد و امسال به‌صورت هم‌زمان از Hulu پخش شد؛ هرچند این پخش با مشکلات فنی متعددی همراه بود. جوایز انجمن بازیگران سینما نیز که اخیراً به «جوایز بازیگران» تغییر نام داده‌اند، از سال ۲۰۲۴ به‌صورت زنده از نتفلیکس پخش می‌شوند.

یوتیوب اگرچه خود تولیدکننده فیلم یا سریال‌های داستانی نیست، اما به‌تدریج وارد قلمرو برنامه‌های سنتی شده است. نیل موهان، مدیرعامل یوتیوب، در بیانیه‌ای اسکار را «یکی از نهادهای فرهنگی اساسی» توصیف کرد. یوتیوب از سال ۲۰۲۳ حق پخش «یکشنبه‌های NFL» را در اختیار دارد و امسال نیز یک مسابقه هفته نخست لیگ فوتبال آمریکایی را از برزیل پخش کرد که بیش از ۱۸ میلیون بیننده داشت.

علاقه یوتیوب به NFL گمانه‌زنی‌هایی را درباره تلاش این شرکت برای دستیابی به حقوق رسانه‌ای گسترده‌تر برانگیخته است؛ به‌ ویژه اگر لیگ فوتبال آمریکایی تصمیم بگیرد از سال آینده قراردادهای رسانه‌ای خود را بازنگری کند. مسابقات NFL محبوب‌ترین محتوای تلویزیونی در ایالات متحده به شمار می‌روند و برای شرکت‌های بزرگ رسانه‌ای اهمیتی حیاتی دارند. پس از قرارداد اسکار، این گمانه‌زنی‌ها بدون تردید شدت خواهد گرفت.

منبع نیویورک تایمز
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.