راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اتصال بانک مشترک ایران و ونزوئلا به شبکه شتاب

بانک مشترک ایران و ونزوئلا به‌عنوان سی و دومین بانک کشور به شبکه شتاب پیوست. مراسم رونمایی از اتصال بانک مشترک ایران و ونزوئلا به شبکه شتاب همراه با رونمایی از مرکز داده این بانک دهم اسفندماه 94 با حضور مهندس داوود بنایی مدیرعامل بانک مشترک ایران و ونزوئلا، دکتر علیرضا اکبری عضو هیئت‌مدیره بانک توسعه صادرات ایران، عادل قبادی‌زاده عضو هیئت‌مدیره بانک مشترک ایران و ونزوئلا، مهندس حسین رأسی مدیرعامل شرکت توسن، مهندس محمدحسین مهرانی معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک توسعه صادرات و مهندس مونا نهالبار مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک ایران ونزوئلا و جمعی از دیگر معاونین و مدیران ارشد مجموعه بانکی کشور برگزار شد.

venezo-Index-way2pay-94-12-11c venezo-Index-way2pay-94-12-11b venezo-Index-way2pay-94-12-11d

این مراسم با سخنرانی مدیرعامل بانک و با توضیحاتی در خصوص هدف‌گذاری‌های کلان بانک و همچنین پروسه اجرایی شدن پروژه‌های مذکور شروع شد و با رونمایی از مرکز داده بانک و ابزارهای شتابی در شعبه، خاتمه یافت.

venezo-Index-way2pay-94-12-11e venezo-Index-way2pay-94-12-11f venezo-Index-way2pay-94-12-11g venezo-Index-way2pay-94-12-11h venezo-Index-way2pay-94-12-11i venezo-Index-way2pay-94-12-11

در حاشیه این رونمایی گفت‌وگوی کوتاهی با مونا نهالبار مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مشترک ایران ونزوئلا در خصوص اتصال این بانک به شبکه داشتیم. او در ابتدا در خصوص راه‌اندازی مرکز داده بانک مشترک ایران و ونزوئلا گفت: «با توجه به اینکه در ساختمان قبلی بانک به دلایل فیزیکی ظرفیت ایجاد مرکز داده داخلی وجود نداشت و باید از سرویس‌های بیرونی استفاده می‌کردیم، درنتیجه زیرساخت‌های این کار مهیا نشده بودند و با جابجایی که در این سال داشتیم توانستیم فضای مناسبی ازلحاظ متراژ و موقعیت در خود ساختمان بانک در نظر بگیریم تا مرکز داده بانک را مطابق با استانداردهای Tier 3 مرکز داده ایجاد کنیم. انجام پروژه طبق زمان پیش‌بینی‌شده پیش رفت و توانستیم بعد از 140 روز سایت را به بهره‌برداری برسانیم و تمام قسمت‌هایی که باید در یک دیتاسنتر استاندارد دیده شود در این دیتاسنتر وجود دارد. اگرچه نقاط اتصال بیرونی ما به دلیل اینکه فقط یک شعبه داریم زیاد نیست، ولی تمام ساختارهای شبکه‌ای در داخل و خارج از بانک در حد استاندارد با مراکز مخابراتی و بانک مرکزی وجود دارد.»

مونا نهالبار مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مشترک ایران ونزوئلا
مونا نهالبار مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مشترک ایران ونزوئلا

نهالبار در ادامه در خصوص چرایی اتصال این بانک به شبکه شتاب گفت: «این بانک امسال، هفتمین سال کاری‌اش است و در این مدت به شتاب اتصال نداشته است. با توجه به اهداف کلان ارزی که تابه‌حال در این بانک دنبال می‌شده، قاعدتاً نگرش خاصی راجع به اتصال به شبکه شتاب هم در بانک وجود نداشته است. اقدامات ما در خصوص اتصال به شتاب از سال گذشته برای خریداری سیستمی یکپارچه شروع شد و درنهایت توانستیم مکاتباتمان را با بانک مرکزی ج.ا.ا از نیمه دوم سال جاری برای آزمون شتاب شروع کنیم. از تاریخ 15 دی‌ماه نصب عملیاتی سیستم شروع شد و توانستیم در 7 بهمن مجوز تأییدیه شتاب را بگیریم و متعاقباً BIN بانک با شماره 581874 به شبکه بانکی ابلاغ شد و در حال حاضر تمام تراکنش‌های شتابی ما در شبکه قابل‌تبادل است و می‌توانیم روی سیستم سوئیچ کارت و اینترنت بانک تراکنش شتابی ایجاد کنیم. هدف ما این بود که بتوانیم سبد محصولات بانکی خود را تکمیل کنیم و نباید چون فقط در حوزه‌های ارزی فعالیت می‌کنیم، به تقویت واحدهای دیگر نپردازیم. با تکمیل بانکداری الکترونیک امیدواریم بتوانیم خدماتی که اشتراک ویژه‌ای بین حوزه‌های ارزی و بانکداری الکترونیک دارند را فعال کنیم.»

با توجه به اینکه این بانک فقط یک شعبه دارد، از مدیر امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مشترک ایران و ونزوئلا پرسیدیم علاوه بر مواردی که خودش اعلام کرد، آیا اتصال این بانک به شبکه شتاب می‌تواند به معنای ورود این بانک به حوزه بانکداری خرد و بانکداری ریالی باشد؟ او در پاسخ به این سؤال گفت: «واقعیتی که وجود دارد این است که ساختار بانک ما با بانک‌هایی که در این حوزه کار می‌کنند کاملاً متفاوت است. اگر هم بخواهیم در حوزه خرد وارد شویم بیشتر به‌صورت الکترونیکی و مجازی است و همه این‌ها با توجه به ساختار فعلی بانک است و اگر در نوع ساختار اساسی بانک تغییر ایجاد شود، هدف‌های جدیدی هم به وجود خواهد آمد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.