پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
درخواست رفع فعالیتهای مداخلهجویانه دولت در خدمات احراز هویت غیرحضوری مبتنی بر هوش مصنوعی
انجمن صنفی کارفرمایی شرکتهای فناور هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران در بیانیهای تأکید کرد: «احراز هویت غیرحضوری که روزگاری نمونهای درخشان از حل مسائل ملی با همکاری منسجم بخش خصوصی و دولتی قلمداد میشد، امروز با مداخله و انحصارگرایی برخی بخشهای دولتی، در مسیر اضمحلال قرار گرفته است.»
انجمن صنفی کارفرمایی شرکتهای فناور هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران بیانیهای به شرح زیر منتشر کرده است:
احراز هویت غیرحضوری که روزگاری نمونهای برجسته از حل مسائل ملی با همکاری هماهنگ بخش خصوصی و دولتی محسوب میشد، امروز با مداخلات و رویکردهای انحصارگرایانه برخی نهادهای دولتی، به سمت تضعیف و اضمحلال پیش میرود؛ رویکردی که اگر با موضعگیری قاطع سیاستگذاران و فعالان هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال کشور اصلاح نشود، کورسوی امید کنشگران این بخش را به ناامیدی بدل خواهد کرد.
«احراز هویت غیرحضوری» یکی از نخستین حوزههای کاربرد هوش مصنوعی در فرایندهای حکمرانی ایران است که شش سال پیش عملیاتی شد و کشور را در زمره کشورهای پیشرو در این عرصه قرار داد. جدا از پیشگامی در پیادهسازی سریع و بههنگام، شیوه اجرای این پروژه ملی نقطه درخشانی را رقم زد؛ جایی که در دوران اوج همهگیری کرونا، با تلاش بیوقفه بخش خصوصی و حمایت یکپارچه حاکمیت ــ از دولت تا قوه قضائیه ــ انسجامی ملی برای حل این مسأله شکل گرفت. بازار و ساختار آن توسط شرکتهای پیشرو بنا شد و مقررات و سازوکارهای مربوطه نیز با همکاری بخش خصوصی، توسط سازمان بورس و اوراق بهادار و بانک مرکزی تدوین گردید تا نهادهای مختلف کشور، بهویژه نهادهای پولی و مالی، بتوانند با اتکاء به توان شرکتهای خصوصی ارائهدهنده خدمات، خدماتی استاندارد، دقیق، باکیفیت و ارزان را در اختیار مردم قرار دهند.
اما دستاوردهای ناشی از این حمایت همهجانبه حاکمیت و بهرهمندی مردم از نتایج آن، از حدود یک سال پیش با رویکردهای تنگنظرانه و ادعاهای بیاساس برخی بخشهای دولتی در معرض نابودی قرار گرفته است. بازار منسجم و توسعهیافته احراز هویت غیرحضوری، چنان برای برخی نهادهای دولتی جذاب جلوه کرده که از چشمپوشی آن ناتوان ماندهاند؛ تا جایی که سازمان ثبت احوال، بهجای همراهی با بخش خصوصی که طی سالها زیرساخت این بازار را گامبهگام ساخته است، با ایجاد انحصار کوشیده است تمام این بازار را به نام خود مصادره کند. به بیان دیگر، نهادی که باید پشتیبان توسعه باشد، در مقام رقیب بخش خصوصی نشسته و شرکتهایی را که با تلاش شبانهروزی این زیرساخت را ایجاد کردهاند، به سمت حذف و نابودی سوق میدهد. جالب آنکه با وجود تأکید مکرر دولت و سران قوا بر حمایت از اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی، سازمان ثبت احوال از شرکتهای فعال در ارائه خدمات احراز هویت غیرحضوری شکایت کرده و علاوه بر آن، با ایجاد محدودیت و اختلال، ارائه خدمات آنها را نیز با مشکل مواجه ساخته است.
برای انجمن صنفی کارفرمایی شرکتهای فناور هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال ایران که با تلاش پیوسته در پی توسعه بازار هوش مصنوعی در کشور است، چنین اقداماتی از سوی بدنه اجرایی دولت، بهمنزله تیر خلاص به انگیزههای بخش خصوصی تلقی میشود. ضربهزدن به احراز هویت غیرحضوری ــ که یکی از معدود مسیرهای کسب درآمد از کاربردهای هوش مصنوعی در کشور است ــ روح امید، نوآوری و توسعه را در شرکتهای این حوزه از میان خواهد برد. جای تعجب است که دولتی که با شعار حمایت از هوش مصنوعی نشستهای تخصصی برگزار میکند و بر ضرورت سرمایهگذاری در این حوزه تأکید دارد، چگونه چنین آشکار، امید شرکتهای متخصص این حوزه را هدف قرار داده است.
همانگونه که از دولتمردان و مدیرانی که زمینه توسعه و گسترش احراز هویت غیرحضوری را بهعنوان یکی از نمونههای موفق کاربردیسازی هوش مصنوعی فراهم کردند با نیکی یاد میشود، بیتردید اقدامات کنونی مدیران سازمان ثبت احوال نیز مورد انتقاد و سرزنش قرار خواهد گرفت. امید است سران قوا، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، و نهادها و رسانههای تخصصی اقتصاد دیجیتال با موضعگیری قاطع، مانع چنین دستاندازیهایی از سوی بخش دولتی به دستاوردهای چندساله فعالان بخش خصوصی شوند و این موانع منفعتطلبانه را از مسیر حرکت کشور به سمت توسعه هوش مصنوعی بردارند.