راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سامانه بام، جدیدترین خدمت بانکداری الکترونیک بانک ملی

یکی از جدیدترین خدمات بانکداری الکترونیکی کشورمان، سامانه «بام» یا همان «بانک اول من» است که درواقع سامانه بانکداری اینترنتی جدید بانک ملی است. بام یک ویژگی منحصربه‌فرد دارد که کاربر می‌تواند چیدمان صفحه را خودش طراحی کند. گفته می‌شود ارائه این سرویس در بانک ملی نقطه عطفی نه‌تنها در خود بانک ملی بلکه نقطه عطفی در نگاه بانک‌های کشور به فناوری اطلاعات ایجاد خواهد کرد.

حمیدرضا مختاریان، مدیر پروژه سامانه بانکداری اینترنتی بام درباره جدیدترین پروژه فناورانه بانک ملی می‌گوید: «هرچند که با عنوان سامانه بانکداری اینترنتی بام معرفی‌شده است ولی فقط اینترنت بانک نیست؛ بلکه همین سامانه هم موبایل بانک (اندروید و iOS) است و هم اینترنت بانک موبایلی و قرار است در آینده نزدیک روی خودپردازهای بانک ملی و شعب این بانک هم پیاده‌سازی شود؛ به‌عبارت‌دیگر، این یک سامانه و سرویس واحد است که صرفاً کاربر یا مشتری با کمک ابزارها و بسترهای متفاوتی می‌تواند به مجموعه‌ای از سرویس‌ها در محیطی بسیار امن و مطابق با سلیقه خودش بهره ببرد.»

اینترنت بانک قبلی بانک ملی یک مانع بزرگ بر سر راه کاربران قرار داده بود و آن هم این بود که توکن و فرآیند دریافت این سخت‌افزار باعث شده بود بسیاری از کاربران تمایلی به استفاده از اینترنت بانک ملی نداشته باشند. به گفته مختاریان در سامانه بانکداری اینترنتی بام دیگر خبری از توکن نیست. چیزی مثل توکن به آن شکل سخت‌افزاری نه‌تنها ازلحاظ هزینه به‌صرفه نبود بلکه ازلحاظ تجربه کاربری هم مدل خوبی به شمار نمی‌رفت و از طرف دیگر محدودیت‌هایی که داشت باعث می‌شد خیلی از مشتریان اصلاً دیگر رغبتی به استفاده از این سرویس نکنند. در کنار همه این‌ها، به دلیل گسترش استفاده مردم از تلفن همراه استفاده از یک سخت‌افزار به‌غیراز تلفن همراه برای تأیید دوعاملی، به‌نوعی غیرمنطقی است. دنیا به این سمت پیش می‌رود که اگر بخواهد تأیید دوعاملی بگیرد، مرحله دوم از طریق موبایل است چراکه هم شخصی و هم امن است.

یکی دیگر از ویژگی‌های بام این است که اینترنت بانک و موبایل بانک جدید دیگر از هم مجزا نیستند. مختاریان می‌گوید: «ما اینترنت بانک، موبایل وب و موبایل اپلیکیشن یکپارچه داریم که ازلحاظ ظاهر هیچ فرقی باهم ندارند. ممکن است تفاوت‌هایی در داشتن قابلیت‌های مختلف داشته باشند که به‌نوعی به دلیل پیکربندی آن است.»

منبع: هفته نامه عصر ارتباط

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.