پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
تغییر نگاه مصرفکنندگان خدمات پرداخت الکترونیکی لازمه تعامل با شبکه جهانی است
امیرحسین فتاحی؛ مدیرعامل شرکت فن آوا کارت / آمادگی فرهنگی و نگرشی جامعه مصرفکنندگان خدمات پرداخت الکترونیکی، لازمه قدم گذاشتن در فضای پساتحریم است.
حوزه پرداخت الکترونیکی نیز مانند هر بخش دیگری از اقتصاد کشورمان باید خود را برای ورود و فعالیت در فصل جدیدی که در اقتصاد ایران با لغو تحریمها آغاز شده است، آماده کند. این آمادگی علاوه بر جنبههای سختافزاری و فنی باید مشمول فضای حاکم بر حوزه کسبوکار نیز باشد.
نکته کلیدی در این شرایط لزوم محافظت از دستاوردهایی است که طی دهه اخیر در حوزه پرداخت الکترونیکی به دست آوردهایم. بررسی مقایسهای زیرساختها و تواناییهای اکنون ایران در حوزه پرداخت الکترونیکی با دیگر کشورها نشان میدهد امکانات ما واقعاً کمنظیر است. سطح ارائه سرویسها، کیفیت خدمات ارائهشده و امنیت موجود در تراکنشها آن هم تحت یک سرویس آنلاین، امتیازی نیست که هر کشوری از آن برخوردار باشد.
چنین شبکه مستقلی طی سالهای اخیر در کشور ما ایجاد شده و در سختترین شرایط هم امتحان خود را پس داده است. فراموش نکنیم که پرداخت یارانه نقدی بهصورت الکترونیکی آن هم در یک ساعت مشخص، عملیاتی نیست که بتوان از کنار آن از نظر فنی بهراحتی عبور کرد. به همین خاطر معتقدم اکنون و با لغو تحریمها نیز علاوه بر اینکه باید زمینه حضور و ارائه خدمات شرکتهای پرداخت بینالمللی را در ایران فراهم آوریم و از سرمایهگذاریها و دانش فنی و تجربههای آنها بهره ببریم ولی کنار گذاشتن شبکه داخلی، اشتباه بزرگی خواهد بود.
نظر اقتصادی نیز صحیح نیست که درآمد حاصل از کارمزد تراکنشهای داخلی را که با پول ملی خودمان انجام میشود به جیب شرکتهای خارجی بریزیم. شرکتهای بینالمللی میتوانند در کنار شبکه داخلی ما برای ارائه خدمات به گردشگران در ایران یا تسهیل سفر ایرانیان در خارج از کشور، خدماتی را ارائه کنند.
ساماندهی وضعیت نظام کارمزد همچنان یکی از اولویتهای اصلی حوزه پرداخت الکترونیکی است و تأخیر در این ساماندهی قطعاً زیانهای بیشتری را در آینده به زیرساختها و فضای حاکم بر این کسبوکار وارد میکند. درست است که طی یکی دو ماه اخیر اقداماتی در این راستا انجام شده که میتوان آنها را در راستای تصحیح نظام کارمزد ارزیابی کرد ولی واقعیت این است که دنیا از این لحاظ بسیار جلوتر از ما است. حال که به دوران بدون تحریم قدم گذاشتهایم و هرلحظه باید پذیرای سرمایهگذاران، فعالان و شرکتهای خارجی باشیم، ضرورت سروسامان دادن به رویههای کارمزدی بیشازپیش خود را نشان میدهد.
این پذیرش باید در جامعه ایجاد شود که هرکدام از ما به میزان نفعی که از یک خدمت میبریم، هزینه آن را پرداخت کنیم. خدمت پرداخت الکترونیکی هم از این قاعده مستثنا نیست و هزینههای سنگین ارائه آن باید از سوی تمامی ذینفعان تقبل شود. طبیعتاً هرکس نفع بیشتری میبرد باید هزینه بیشتری نیز پرداخت کند.
بررسی روند نسبت ارزش تراکنشهای شاپرک به نقدینگی از ابتدای سال 1392 تا شهریورماه 1394 بهطورکلی صعودی بوده واز 6.61 درصد در فروردین 1392 به 10.58 درصد در شهریور 1394 افزایش یافته است. این در حالی است که درصد اسکناس و مسکوکات به نقدینگی در طول این دو سال روندی کاهشی داشته و از 6.07 درصد به 3.51 درصد رسیده است؛ بهعبارتدیگر، گسترش نفوذ ابزارهای پذیرش حتی در دورترین نقاط کشور، باعث شده تقاضای اسکناس و مسکوک در دست اشخاص، روندی کاهشی به خود بگیرد.
در مورد شرکت فن آواکارت درمقایسه نقطهبهنقطه آذر 94 به آذر 93 میانگین تراکنشها رشد 57 درصدی دارد و بهطور متوسط میانگین فاصله با میانگین کشور در سال مالی 94 حدود 21 تراکنش است که نسبت به سال مالی 93 این فاصله 81 درصد کاهش یافته است. در شاخص میانگین مبلغ تراکنش در سال 94 روند کاهشی وجود دارد که درمقایسه نقطهبهنقطه آذر 94 به آذر 93 میانگین مبلغ تراکنشهای شرکت کاهش 3 درصدی دارد ولی این کاهش در صنعت به میزان 13.6 درصد است. بهطور متوسط میانگین فاصله به میانگین مبلغ کشور در سال مالی 94 حدود 37 میلیون ریال است که نسبت به سال مالی 93 این فاصله 62 درصد کاهش یافته است.