راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سه فهرست متفاوت از صرافی‌ها و کسب‌وکارهای مجاز به تبلیغات رمزارزی منتشر شد؛ نصر، انجمن فین‌تک یا بلاکچین؟

در کمتر از سه ماه، سه نهاد صنفی؛ انجمن بلاکچین، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور (نصر) و انجمن فین‌تک، هر یک فهرستی متفاوت از صرافی‌های رمزارزی «مجاز به تبلیغات» منتشر کردند. انجمن بلاکچین با بیش از ۱۵۰ کسب‌وکار در نظام خودتنظیمگری، جامع‌ترین فهرست را در این میان ارائه داده است. همچنین سازمان نصر ۲۸ صرافی و انجمن فین‌تک ۶۱ صرافی را معرفی کردند. این سه فهرست اگرچه همگی با هدف قانون‌مند کردن تبلیغات رمزارزی منتشر شده‌اند، اما از نظر مقیاس، سابقه خودتنظیمگری، شفافیت فنی و مرجعیت تخصصی با یکدیگر متفاوت‌اند.

در ادامه فهرست منتشر شده «صرافی‌های رمزارزی مجاز به تبلیغات» را از سوی انجمن بلاکچین، انجمن فین‌تک و سازمان نصر می‌بینید:


فهرست انجمن بلاکچین


انجمن بلاکچین ایران فهرست کسب‌وکارهای تحت نظام خودتنظیم‌گری (SRO) را منتشر کرد تا حقوق کاربران حفظ و انضباط تبلیغاتی برقرار شود. کسب‌وکارهای حاضر موظف به رعایت کدهای رفتار تبلیغاتی مسئولانه بوده و تحت ممیزی دوره‌ای قرار دارند. دو مرجع برخط برای استعلام وضعیت انطباق و نقشه اکوسیستم بلاکچین معرفی شده است.

مهکامه شریف‌زاد، رئیس هیئت مدیره و کمیته خودتنظیمگری انجمن بلاکچین در این‌باره، گفت: «در بزنگاه‌های پر سر و صدا، دقیق و مسئولانه بودن بر شتاب‌زدگی ترجیح دارد. انجمن بلاکچین اکنون مرجع شفاف، نسخه‌دار و قابل استناد از کسب‌وکارهای مشاهده‌پذیر و قابل پیگیری است که فهرست خود را در اختیار اکوسیستم، پلتفرم‌های تبلیغاتی، کاربران و سایر مراجع قرار داده است.»


فهرست سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور


سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در نامه‌ای رسمی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فهرستی از ۲۸ صرافی رمزارزی فعال در چارچوب نظام خودتنظیم‌گری کمیسیون بلاکچین نصر را معرفی کرد. در این نامه تأکید شده است که پلتفرم‌های معرفی‌شده با رعایت ضوابط امنیتی، هویتی و فنی فعالیت می‌کنند و می‌توانند برای تبلیغات خود از مسیرهای قانونی اقدام کنند.


فهرست انجمن فین‌تک ایران


انجمن صنفی کارفرمایی فناوری‌های نوین مالی ایران (فین‌تک) در ۱۳ آبان ۱۴۰۴، فهرست ۶۱ پلتفرم رمزارزی دارای مجوز تبلیغات را منتشر کرد. این فهرست بر اساس همکاری با فعالان بازار، رعایت الزامات امنیتی و احراز هویت معتبر تدوین شده و برای بررسی نهایی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شده است. انجمن تأکید کرده فهرست منتشرشده اخیر توسط برخی منابع، نسخه نهایی یا جامع پلتفرم‌های مجاز برای تبلیغات در حوزه رمزدارایی محسوب نمی‌شود و هدف از انتشار آن ایجاد شفافیت، عدالت و رقابت سالم میان کسب‌وکارهای رمزارزی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.