راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

صدور بیمه‌نامه بدون ثبت کد پستی در سامانه املاک و اسکان متوقف شد

از اول آبان‌ماه ۱۴۰۴ صدور هیچ بیمه‌نامه‌ای بدون تأیید کد پستی ممکن نیست

در اقدامی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران از اول آبان ماه ۱۴۰۴، صدور هر نوع بیمه‌نامه را مشروط به ثبت و تأیید کد پستی محل اقامت بیمه‌گذاران در سامانه ملی املاک و اسکان کرده است. این الزام قانونی، که بر اساس بخشنامه‌ای با امضای محمود حق‌وردیلو، معاون نظارت بیمه مرکزی، ابلاغ شده، تمامی شرکت‌های بیمه و شبکه فروش را ملزم به استعلام آنلاین از سامانه املاک می‌کند. در غیر این صورت، بیمه‌نامه فاقد کد یکتا بوده و از چرخه نظارتی حذف می‌شود.

طبق اعلام اداره نظارت بیمه مرکزی، مهلت اجرای دستورالعمل الزام استعلام کد پستی از سامانه املاک و اسکان، در ۳۰ مهر ۱۴۰۴ به پایان رسید و از بامداد اول آبان، هیچ بیمه‌نامه‌ای بدون «استعلام مثبت کد پستی» کد یکتا دریافت نخواهد کرد.

بیمه مرکزی تأکید کرده که صدور بیمه‌نامه بدون تأیید کد پستی، منجر به عدم اختصاص کد یکتا می‌شود و بیمه‌نامه مربوطه فاقد وجاهت قانونی بوده و از سامانه‌های نظارتی حذف خواهد شد.

در بخشنامه ارسالی معاون نظارت بیمه مرکزی، تصریح شده: «هرگونه تأخیر در راه‌اندازی سرویس استعلام کد پستی یا صدور بیمه‌نامه بدون تأیید از سامانه املاک و اسکان، تخلف محسوب می‌شود و مسئولیت مستقیم آن بر عهده مدیرعامل و مدیران کلیدی شرکت‌های بیمه است.»


به‌روزرسانی کد پستی الزامی است


بیمه مرکزی در اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرده: «با توجه به الزامی‌شدن ثبت‌نام بیمه‌گذاران در سامانه املاک و اسکان کشور و اجرای مقررات تخصیص کد یکتا، پس از این صدور بیمه‌نامه برای بیمه‌گذارانی که اطلاعات محل سکونت خود را در سامانه بارگذاری نکرده‌اند، امکان‌پذیر نخواهد بود.بر این اساس، شرکت‌های بیمه و شبکه فروش موظف‌اند در هنگام صدور یا تمدید بیمه‌نامه، کد پستی محل اقامت بیمه‌گذار را به‌روزرسانی و با داده‌های سامانه املاک مطابقت دهند. در غیر این صورت، اختصاص کد یکتا غیرممکن است.»

این الزام شامل تمامی رشته‌های بیمه‌ای می‌شود، از جمله بیمه شخص ثالث، بدنه خودرو، آتش‌سوزی، مسئولیت، درمان و عمر.


اجرای طرح در شرکت‌های بیمه


یک کارشناس صدور بیمه در گفت‌وگو با راه پرداخت درباره نحوه اجرای این دستورالعمل توضیح داد: «در صورتی که کد پستی و آدرس محل سکونت بیمه‌گذار پیش‌تر در سامانه املاک و اسکان ثبت و تأیید شده باشد، هنگام صدور بیمه‌نامه هیچ خطایی از سامانه دریافت نمی‌شود و فرایند صدور به‌صورت عادی انجام می‌گیرد. اما اگر اطلاعات فرد ثبت نشده باشد یا تأیید آن با خطا مواجه شود، سیستم هنگام صدور پیام خطا نمایش می‌دهد و کاربر باید از ابتدا نسبت به ثبت و تأیید آدرس در سامانه املاک اقدام کند.»

او افزود:«در واقع، اگر اطلاعات قبلاً ثبت شده و در زمان صدور بیمه‌نامه پیغامی از سامانه دریافت نشود، نیاز به ثبت مجدد نیست؛ اما در صورت دریافت پیام خطا، لینک ثبت‌نام برای کاربر ارسال می‌شود تا فرایند تکمیل اطلاعات را انجام دهد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.