پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
گزارش میدانی راه پرداخت از شعب بانک آینده پس از انحلال؛ حسابها فعال، کارتها تمدید و خدمات فعلاً از مسیر قبلی ادامه دارد
در پی اعلام رسمی انحلال بانک آینده و انتقال داراییها و سپردههای آن به بانک ملی ایران، راه پرداخت با حضور در چند شعبه بانک آینده، آخرین وضعیت حسابها، کارتها، تسهیلات و سامانههای خدمات بانکی را از نزدیک بررسی کرده است.
بانک آینده که در سال ۱۳۹۱ از ادغام بانک تات، مؤسسه مالی و اعتباری صالحین و مؤسسه آتی شکل گرفته بود، پس از ۱۳ سال فعالیت و انباشت بیش از ۵۰۰ همت بدهی به بانک مرکزی، بهعنوان ناترازترین بانک کشور وارد فرایند «گزیر» شد. در نهایت نیز بانک مرکزی تصمیم گرفت، مجوز فعالیت این بانک از ابتدای آبان ۱۴۰۴ لغو و از سوم آبان تمام شعب آن با نام و نشان بانک ملی ایران به فعالیت خود ادامه دهند.
با انتشار خبر انحلال بانک آینده و انتقال داراییها و سپردههای آن به بانک ملی، بسیاری از مشتریان امروز شنبه ۳ آبان ۱۴۰۴ با نگرانی به شعب مراجعه کرده بودند. صفهای نسبتاً طولانی و رفتوآمد مراجعان نشان میداد که اضطراب و نگرانی درباره سرنوشت حسابها، کارتها و تسهیلات وجود دارد.
با این حال، مشاهدات میدانی راه پرداخت حاکی از آن بود که تمام فرآیندها آرام و بدون اختلال پیش میرود؛ کارکنان با همان روند پیشین خدماترسانی میکنند و مراجعان میتوانستند بدون مشکل عملیات بانکی خود را انجام دهند. در شعبی مانند ایرانمال، چهارباغ، جنتآباد مرکزی و سردار جنگل، تابلوهای بانک آینده تعویض شده و نشان بانک ملی جایگزین شده بود.
در شعبه چهارباغ، یکی از کارمندان حاضر در شعبه در پاسخ به این که وضعیت حسابها و کارتهای بانکی مشتریان بانک آینده چه خواهد شد، توضیح داد: «در حال حاضر هیچ تغییری در شماره حساب یا کارت مشتریان ایجاد نشده و کارتهای بانکی تا پایان تاریخ انقضا معتبر هستند. همچنین برای کارتهایی که تاریخ انقضای آنها تا آبان ۱۴۰۴ بوده، سه ماه تمدید خودکار در نظر گرفته شده است تا مشتریان بتوانند بدون نیاز به مراجعه، از کارتهای خود استفاده کنند.»
در شعبه جنتآباد مرکزی، به گفته یکی از متصدیان متوجه شدیم، روند بازپرداخت اقساط هیچ تغییری نکرده و قراردادها طبق روال قبلی پیش میروند. با این حال، پروندههایی که مربوط به وام ازدواج یا تسهیلات ودیعه مسکن بوده و هنوز در مرحله بررسی قرار داشتند، لغو شدهاند. از این پس، متقاضیان باید از طریق بانک ملی اقدام کنند.
در شعبه ایرانمال، در پاسخ به این پرسش که «چکهای بانک آینده که در دست مشتریان است چه وضعیتی خواهند داشت؟»، یکی از کارکنان شعبه ایرانمال پاسخ مشخصی نداد و تنها گفت: «اگر مشتری خود چکی در دست دارد، میتوانیم با کد ملی بررسی کنیم که در سیستم هنوز جاری است یا خیر.»
در بازدید از شعبه سردار جنگل، درباره وضعیت دسترسی آنلاین مشتریان سؤال شد. یکی از متصدیان شعبه توضیح داد که مشتریان هنوز نمیتوانند از طریق سامانه «بام» بانک ملی وارد حسابهای خود شوند و فعلاً باید از اینترنتبانک و همراهبانک فعلی بانک آینده استفاده کنند.







