راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فراخوان شاپرک برای مشارکت در ترسیم نقشه ارائه‌دهندگان راهکار رگ‌تک ایران

شرکت شاپرک طی فراخوانی از فعالان حوزه فناوری مقرراتی (رگ‌تک) دعوت کرده است تا برای تدوین نقشه رگ‌تک ایران، اطلاعات خود را در یکی از ۱۲ حوزه تعیین‌شده از سوی این شرکت، تا ۱۵ آبان‌ماه ۱۴۰۴ ارسال کنند. این حوزه‌ها شامل موضوعاتی مانند حاکمیت، ریسک و انطباق (GRC)، گزارش‌دهی نظارتی، احراز هویت و مبارزه با پول‌شویی، و پایش تراکنش‌ها هستند.

به گزارش شاپرک، فناوری مقرراتی (رگ‌تک) پیوند نوآوری فناورانه با الزامات نظارتی است و امروز یکی از محرک‌های اصلی تحول در صنعت مالی محسوب می‌شود. به‌کارگیری رگ‌تک، شفافیت و سرعت فرآیندهای انطباق و نظارت هوشمند را افزایش داده و هزینه‌های مرتبط با آن را کاهش می‌دهد. شرکت شاپرک به‌عنوان بازوی تخصصی بانک مرکزی در حوزه پرداخت، بر آن است تا آغازگر حرکتی جمعی برای ترسیم نقشه ارائه‌دهندگان راهکارهای رگ‌تک در صنعت خدمات مالی ایران باشد و باور دارد که ساخت آینده‌ای شفاف و کارآمد تنها با همکاری همه ذی‌نفعان ممکن است. در شاپرک برای ترسیم نقشه رگ‌تک ایران از مدل مرجع CB Insights استفاده شده که ۱۲ حوزه کلیدی راهکارهای رگ‌تک را به شرح زیر معرفی می‌کند. اکنون شاپرک از همه فعالان حوزه رگ‌تک دعوت می‌کند تا جایگاه خود را در این نقشه معرفی کنند.

  • ۱. Governance, risk, & compliance (GRC): شرکت‌هایی که در زمینه ارائه راهکارهای حاکمیت، ریسک و انطباق (GRC) کار می‌کنند، بر یکپارچه‌سازی سه حوزه مهم حاکمیت (قوانین و رویه‌ها برای هم‌راستایی با اهداف)، مدیریت ریسک (شناسایی و کاهش تهدیدها) و انطباق (رعایت قوانین و مقررات) در سازمان تمرکز دارند و معمولا هسته اصلی مدیریت الزامات نظارتی در سازمان هستند.
  • ۲. ESG monitoring & reporting: ارائه‌دهندگان راهکارهای نظارت و گزارش‌دهی ESG بر ساده‌سازی فرآیند جمع‌آوری، تحلیل، رتبه‌بندی و گزارش‌دهی داده‌های محیط‌زیستی، اجتماعی و حاکمیتی تمرکز دارند.
  • ۳.Identity verification, KYC, & AML: شرکت‌های ارائه‌دهنده راهکارهای تأیید هویت، KYC و AML به بانک‌ها، ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت و فین‌تک‌ها کمک می‌کنند تا هویت کاربران را تأیید کرده  و الزامات شناخت مشتری، مبارزه با پول‌شویی و مقابله با تأمین مالی تروریسم را رعایت کنند. این راهکارها شامل فرآیندهایی مانند پذیرش مشتری، پایش مستمر تراکنش‌ها و تشخیص تقلب هستند.
  • ۴.Communication compliance: شرکت‌های فعال در زمینه انطباق ارتباطی، ابزارهایی ارائه می‌دهند که امکان برقراری ارتباط الکترونیکی منطبق با مقررات را از طریق ایمیل، پیام‌رسان، تماس صوتی و ویدئوکنفرانس میان مشتریان، کارکنان و سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند.
  • ۵.Identity & access management (IAM): شرکت‌های فعال در زمینه مدیریت هویت و دسترسی (IAM)، ابزارهایی برای تأیید هویت و مدیریت سطح دسترسی مشتریان و کارکنان (مثل ورود یکپارچه، احراز هویت چندعاملی، شناسایی بیومتریک، مدیریت رمز عبور و مدیریت دسترسی‌های حساس) ارائه می‌دهند.
  • ۶.Regulatory reporting: مؤسسات مالی از راهکارهای حوزه گزارش‌دهی نظارتی برای جمع‌آوری داده‌های داخلی موردنیاز و تولید گزارش‌هایی استفاده می‌کنند که باید به نهادهای نظارتی ارائه شوند.
  • ۷.Crypto compliance & transaction monitoring: شرکت‌های حوزه انطباق و نظارت بر تراکنش‌های کریپتو، تراکنش‌های بلاکچین و ارزهای دیجیتال را رصد می‌کنند تا از رعایت مقررات KYC و AML و مقابله با کلاهبرداری اطمینان حاصل شود.
  • ۸.Regulatory change management (RCM): شرکت‌های حوزه مدیریت تغییرات تنظیم‌گری (RCM)، نرم‌افزارها و خدماتی ارائه می‌دهند که به مؤسسات کمک می‌کند تا با تغییر مداوم قوانین و مقررات همگام بمانند. این سیستم‌ها تغییرات قانونی را شناسایی می‌کنند.
  • ۹.Transaction monitoring: ارائه‌دهندگان راهکارهای پایش تراکنش‌ها، نرم‌افزارهایی ارائه می‌دهند که تراکنش‌های مالی مؤسسات را به‌صورت مداوم رصد و تحلیل می‌کنند. این ابزارها علاوه بر شناسایی فعالیت‌های مشکوک، اطلاعاتی برای مدیریت ریسک و برنامه‌ریزی استراتژیک فراهم می‌کنند.
  • ۱۰.Tax compliance ارائه‌دهندگان راهکارهای انطباق مالیاتی با استفاده از نرم‌افزارهای خود به مؤسسات مالی کمک می‌کنند که وظایف مالیاتی خود را در بازارها و کلاس‌های دارایی مختلف خودکار کنند.
  • ۱۱.Third-party risk management: فعالان حوزه مدیریت ریسک اشخاص ثالث، به مؤسسات مالی کمک می‌کنند تا ریسک‌های امنیتی و انطباقی مرتبط با تأمین‌کنندگان، شرکا و سایر اشخاص ثالث را ارزیابی کنند.
  • ۱۲. Market risk analytics: شرکت‌های حوزه تحلیل ریسک بازار، نرم‌افزارها و داده‌هایی ارائه می‌دهند که به مؤسسات مالی کمک می‌کند تا از پویایی‌های بازار مانند ریسک اعتباری، ریسک نقدینگی و دیگر شاخص‌های کلان اقتصادی، به­‌صورت لحظه‌ای مطلع شوند و تأثیر آن‌ها را بر وضعیت انطباق خود بسنجند.

شاپرک از تمامی فعالان و ارائه‌دهندگان راهکارهای رگ‌تک دعوت می‌کند تا اطلاعات مربوط به؛ حوزه‌های فعالیت متناسب با ۱۲ طبقه اشاره‌شده، وب‌سایت رسمی شرکت یا مجموعه، راه ارتباطی شامل تلفن و آدرس ایمیل را جهت ثبت در دسته‌بندی مربوطه و درج در نقشه رگ‌تک، حداکثر تا ۱۵ آبان‌ماه ۱۴۰۴ به نشانی ایمیل Innovation@shaparak.com ارسال کنند.

منبع شرکت شاپرک
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.