پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
ادونچر؛ تجربهای نو برای شناسایی و توانمندسازی کارآفرینان در سراسر کشور
مجید عظیمی،مدیر توسعه کسبوکار تریگآپ در گفتوگو با راه پرداخت اعلام کرد: ۱۴ استارتاپ در مسیر جذب سرمایه با ادونچر تریگآپ هستند
«ادونچر» رویدادی است که با هدف شناسایی و توانمندسازی استارتاپهای با تمرکز بر کارآفرینان خارج از پایتخت طراحی شده و تلاش دارد کارآفرینانی را که معمولاً از مسیر جذب سرمایه دور میمانند، به شبکه منتورها و سرمایهگذاران وصل کند. این رویداد با ساختاری ترکیبی از فراخوان، آموزش، منتورینگ و ارائه نهایی، تاکنون در استانهای مختلف برگزار شده و دهها تیم محلی را به مرحله شتابدهی و سرمایهگذاری رسانده است.
مجید عظیمی، مدیر توسعه کسبوکار تریگآپ، در گفتوگویی با راه پرداخت از ایده شکلگیری رویداد «ادونچر»، سه دوره گذشته آن در استانهای مختلف و دستاوردهای این مدل نوآورانه برای شناسایی و توانمندسازی استارتآپهای محلی گفت.
ایده اولیه و شکلگیری ادونچر
عظیمی درباره ایده اولیه «ادونچر» توضیح داد که آمار ورودی طرحهای که از طریق وبسایت تریگآپ ثبت طرح میکردند، نشان میداد بخش زیادی از طرحهای ورودی، نزدیک به ۵۰ درصد، خارج از تهران هستند. او گفت ما کم کم به این نتیجه رسیدیم که تیمهای زیادی در شهرستانها وجود دارند و فرصت جذب سرمایه ندارند، یا آمادگی آن را ندارند، یا اساساً مسیر ارتباطی با سرمایهگذاران را پیدا نمیکنند. از همینرو، تصمیم گرفته شد مدلی تعریف شود تا در محدودههای مختلف کشور این تیمها شناسایی شوند.
برای ارزیابی این مدل، «ادونچر شریف» با همکاری مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. به گفته عظیمی، این تجربه نشان داد تیمها از آموزش، توانمندسازی و منتورینگ استقبال میکنند و مسیر برای آنها جذاب است. همچنین از همان ابتدا، ساختار ادونچر بهگونهای طراحی شد که تقریباً تمام مسیر آن آنلاین باشد تا تیمهای سراسر کشور بتوانند از این خدمات استفاده کنند.
ادونچر مشهد؛ نخستین تجربه استانی
به گفته عظیمی، نخستین ادونچر استانی در مشهد و در محدوده سه استان خراسان شمالی، جنوبی و رضوی برگزار شد. در این رویداد ۱۲۲ تیم ثبتنام کردند، ۴۵ تیم وارد فرایند منتورینگ شدند و در نهایت ۱۱ تیم در حضور سرمایهگذاران ارائه دادند.
او توضیح داد: «مدل رویداد نهایی ادونچر تلاش میکند از یک دمودی صرف فاصله بگیرد. به همین منظور در منار ارائه تیمهای برگزیده، سه یا چهار سخنرانی کوتاه و یک پنل تخصصی با حضور کارآفرینان یا سرمایهگذاران محلی و تهرانی برگزار میشود تا ارکان مختلف زیستبوم آن محدوده جغرافیایی کنار هم جمع شوند.»
ادونچر شیراز؛ گسترش در جنوب کشور
عظیمی ادامه داد: «پس از مشهد، ادونچر شیراز را شروع کردیم که محدوده جنوب کشور یعنی استانهای فارس، هرمزگان، بوشهر و کهگیلویهوبویراحمد را پوشش میداد. در این رویداد ۱۰۹ تیم ثبتنام کردند و نزدیک به ۵۰ جلسه منتورینگ برگزار شد. در نهایت ۱۰ تیم در رویداد نهایی ارائه دادند.»
ادونچر زاهدان؛ تمرکز بر صنایع خلاق
سومین ایستگاه ادونچر، زاهدان بود. به گفته عظیمی، در این رویداد بخش قابل توجهی از تیمها در حوزه صنایع خلاق فعال بودند؛ موضوعی که با بافت فرهنگی منطقه همخوانی داشت. در این رویداد هم ۱۲۶ تیم ثبتنام کردند و نزدیک به ۵۵ جلسه منتورینگ برگزار شد. در نهایت ۱۰ تیم در رویداد نهایی ارائه دادند.
تفاوتهای هر استان
عظیمی درباره تفاوتهای برگزاری رویداد در استانهای مختلف گفت: «در مشهد بیشتر تیمها در حوزههای آیتی، آیسیتی و بلاکچین بودند. در شیراز تیمهای پزشکی و درمان پررنگتر شدند و در زاهدان صنایع خلاق جلوه بیشتری داشتند.»
او افزود: «تا امروز تیمهایی از بیش از ۲۱ شهر کشور از جمله چابهار، ایرانشهر، بجنورد، بیرجند، میناب و یاسوج در این طرح شرکت کردهاند.»
دستاوردهای سه دوره ادونچر
مدیر توسعه کسبوکار تریگآپ مهمترین دستاورد ادونچر را شناسایی کارآفرینان ناشناخته دانست و گفت: «در همه استانها، فعالان بومی شگفتزده شدند که این تعداد تیم در استانشان وجود داشته و آنها اطلاعی نداشتهاند.»
او افزود: «در سه رویداد گذشته نزدیک به ۶۸۰ تا ۷۰۰ کارآفرین شناسایی شدند. برآورد ما این است که با ادامه این مدل، بتوانیم نزدیک به ۱۰ هزار کارآفرین را شناسایی کنیم که در زیستبوم خود و فضای کشور اثرگذار باشند.»
برنامههای آینده ادونچر
عظیمی با اشاره به برنامههای آینده ادونچر گفت: «در حال حاضر ادونچر اصفهان کلید خورده و فراخوان آن منتشر شده است. پس از آن به یزد سفر کنیم و در ادامه میهمان استانهای غربی از جمله کرمانشاه، کردستان و ایلام خواهیم بود. برنامه ما این است که به تمامی استانهای کشور سفر کنیم و محدودههای جغرافیایی مختلف پوشش داده شوند.»
او ادامه داد: «در دل رویداد نهایی هم تغییراتی در نظر گرفتهایم. مثلاً کانترهایی به تیمهای محلی داده شود تا خودشان را بهتر معرفی کنند. همچنین تلاش میکنیم سرمایهگذاران بیشتری از تهران به این استانها بیایند؛ همانطور که در زاهدان هفت تا هشت سرمایهگذار حضور پیدا کردند. در اصفهان امیدواریم تعداد بیشتری حاضر شوند.»
خروجیهای عملیاتی و نقش منتورها
عظیمی درباره خروجیهای عملیاتی ادونچر گفت: «در نهایت، از دل تمام رویدادهای برگزار شده ادونچر، نزدیک به ۱۴ تیم موفق شدند وارد مسیر جذب سرمایه تریگآپ شوند. این تیمها پس از ارزیابیهای موشکافانه و جلسات متعدد با تیم سرمایهگذاری تریگآپ، اکنون در حال مذاکره برای عقد قرارداد هستند و در آیندهای نزدیک به پروتفو تریگآپ اضافه خواهند شد. برای ما این دستاورد بسیار ارزشمند است؛ چرا که نشان میدهد ادونچر صرفاً یک رویداد نمایشی و کوتاهمدت نیست، بلکه به شکلگیری ارتباط مستقیم کارآفرینان با سرمایهگذاران و در نهایت جذب سرمایه و رشد واقعی استارتاپها منجر میشود»
او در پایان افزود: «در سه رویداد گذشته، نزدیک به ۲۷ منتور با ما همکاری داشتند و جلسات متعدد و ارزشمندی با تیمها برگزار کردند. حضور این منتورها فرصتی برای تیمها فراهم کرد تا از تجربههای عملی، شبکه ارتباطی و نگاه راهبردی آنها بهرهمند شوند. این همراهی بسیار ارزشمند است و ما قدردان آنها هستیم.»