پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
زیرساخت ابری آروان چگونه به تداوم کسبوکارها در حادثه کمک میکند؟
حادثههای غیرمنتظره و مخرب میتوانند بهشکلهای مختلف رخ بدهد که خسارت به کسبوکارها بخشی از آن پازل بزرگتر حادثهها هستند. رخدادهای غیرمنتظره زیرساختی مانند بلایای طبیعی، قطع برق، حملههای سایبری، خطای انسانی و… بخشی از اتفاقهایی هستند که به روند خدمترسانی کسبوکارهای امروزی آسیب میزنند.
به گزارش روابط عمومی ابرآروان، این آسیبها میتواند تأثیراتی مانند خطر از بین رفتن اطلاعات کاربرها، قطع سرویس، از کار افتادن خدمات و بیاعتمادی کاربرها داشته باشد. زیرساخت ابری اما با امکاناتی مانند نگهداری، پشتیبانگیری اطلاعات، بازیابی دادهها، کمک به مقابله با حملهها و… روشهایی برای تداوم کسبوکارها را برای زمان بروز حادثه، ارائه میدهد.
به این ترتیب بهنظر میرسد که راهحل یک کسبوکار امروزی در زمان حادثه، همانطور که به سرعتِ شبکه یا سرور، وابسته باشد نیاز است به این سؤال پاسخ دهد که «آیا از معماری مناسب روزهای حادثه استفاده میکند؟» در تأیید این موضوع آمارها از مهاجرت ۷۰درصدی کسبوکارها و صنایع مختلف دنیا تا سال ۲۰۳۰ به ابر حکایت میکنند. درواقع آنها پیش از حادثه از امکانات زیرساخت ابری برای روزهای حادثه کمک میکنند.
به این ترتیب باید گفت که استفاده از زیرساخت ابری به یک راهبرد بزرگتر برای تداوم کسبوکارها، اعتمادسازی مشتری، پایداری و در دسترسبودن ارتباطات بیشتر شبیه است تا اینکه فقط با سودآور بودن و کاهش هزینههای عملیاتی تعریف شود. گزارشهای بسیاری درباره تأثیر زیرساخت ابری بر تداوم کسبوکارها در حادثهها وجود دارد؛ برای نمونه شرکتهای بزرگ ارائهدهنده زیرساخت ابری مانند آمازون (AWS) ادعا میکنند که میتوانند تا ۹۹درصد در حفظ دادههای کاربرانشان در زمان حادثه مراقبت کنند.
اما اگر از این عددها بگذریم؛ پرسش مهمتر چگونگی کارکرد زیرساخت ابری در پاسخ به نیازهاست.
زیرساخت ابری آروانکلاد چهطور به تداوم کسبوکارها در زمان حادثه کمک میکند؟
شرکتهای ارائهدهنده زیرساخت ابری با واژههای «پایداری»، «امنیت»، «سرعت» و «بهبود تجربه کاربری» تعریف میشوند. درواقع آنها با شبکهای گسترده از پاپسایتها و دیتاسنترها در نقاط پرترافیک، زیرساختی امن و پایدار را به کسبوکارها ارائه میدهند. به همین دلیل آنها در شبکه خدمات آنلاین، شبیه یک پیک ارسال بسته در یک ارتباط ابری هستند که میان کسبوکارها و کاربر نهایی در حرکتاند. به این معنی ابرها کمک میکنند کاربرها و کسبوکارها برای ارتباطات درونسازمانی و مشتریهایشان در روزهای حادثه در دسترس باشند و برای این پایداری، راههای مختلفی را پیشبینی کردهاند. درواقع ارایهدهندگان زیرساخت ابری بهطور معمول یک راهکار برای روزهای حادثه در تمام محصولات ابری ارائه میدهند. اما هر راهحل محصولات ابری آروانکلاد چگونه به تداوم کسبوکارها در حادثه کمک میکند؟
همچنین محصولات آروان با امکان چندشهری؛ نگهداری نسخههای پشتیبان در موقعیتهای جغرافیایی دیگر، از دست رفتن دادهها در یک Zone یا در یک منطقه جغرافیایی جلوگیری میکند. از سویی ابزارهای تست و مانیتورینگ پیوسته (Active Health Check) در تمام محصولات ابری، امکان بررسی و گزارشگیری از وضعیت محصولات را به کاربر میدهد.
Snapshot امکان ذخیره لحظهای از ماشینهای مجازی و دیتابیسها یک امکان دیگر برای روز مبادای حادثهها است. این ویژگی درواقع نگهداری از نسخههای دیتابیس را فراهم میکند. زیرساخت ابری در روزهای حادثه هم با روشهای دفع DDoS و خدمات فایروال سعی میکنند که جلوی آسیبها و حملهها را بگیرند. ماجرا به همینجا هم ختم نمیشود و پس از وقوع حادثه هم با استفاده از ابزارهای هوشمند و AI-Riched در فرآیند بازیابی پس از دست رفتن احتمالیِ دادهها، کمک میکند.
این ابزارها و راهکارها در انواع محصولات ابری کارایی دارند. یعنی کاربرها چه مشتری سرور ابری، دیتابیس مدیریتشده ابری باشند و چه از سرویس ذخیرهسازی ابری، پلتفرم VOD یا کانتینر ابری و .. فرقی نمیکند؛ امکانات چندشهری، بازیابی اطلاعات، مقابله با حملهها، جزیی از خدمات ثابت شرکتهایی مانند آروانکلاد است.
نکته مهمتر این است که زنجیره Disaster Recovery با هدف تداوم کسبوکار در زمان حادثه، چرخهای را بازتولید میکند که همراه صرفه اقتصادی هم است. از آنجایی که کسبوکارها با استفاده از زیرساخت ابری، درگیر هزینههای تأمین و نگهداشت منابع و زیرساختشان نمیشوند، بهصرفه است.
تداوم کسبوکارها در سه مرحله پیش، در زمان حادثه و پس از آن
این تداوم در سه مرحله پیش، در زمان حادثه و پس از آن با انواع محصولات و راهکارهای ابری امکانپذیر است که بهشکل مراحل زیر است:
پیش از حادثه:
استفاده از Zone/Regionهای توزیعشده در محصولات ابری آروان برای ایجاد افزونگی در سرویسها:
راه اندازی سرویس در چند نقطه به کمک محصول سرور ابری با توزیعشدگی دیتاسنترها در سه نقطه در منطقه ایران، (سیمین، فروغ، بامداد)، یک نقطه در منطقه غرب ایران (شهریان) و یک نقطه در اروپا (گوته)
استفاده از محصول ذخیرهسازی ابری برای پشتیبانگیری از دادههای حساس
توزیعشدگی در سه نقطه جغرافیایی (بامداد، سیمین و شهریار)
دارای قابلیت همانندسازی و سینک دیتا در حالت Multi Zone و Multi Region
دارای قابلیت Object Lock برای جلوگیری از تغییرات ناخواسته و عمدی در فایلهای پشتیبانی (مقاومت در برابر حملات Ransomware)
استفاده از سرویس دیتابیس ابری برای نگهداری دیتاها با قابلیتهایی مانند:
پشتیبانگیری منظم از دادهها
امکان تعریف نود استند بای (Standby Node) برای جایگزینی سریع در زمان اختلال (High Availability)
دارای قابلیت بازیابی سریع پس از حادثه (Failover)
امکان ایجاد نسخههای ReadOnly در چند نقطه
استفاده از سرویس CaaS (Container As A Service) به صورت Multi Zone
در زمان حادثه:
دفع حملات و ترافیکهای مشکوک به کمک DDoS Protection و WAF
امکان استفاده از Load Balancer و Active Health Check برای شناسایی اختلال و انتقال ترافیک کاربران به نقاط جایگزین
رمزنگاری، کنترل دسترسی و ابزارهای بررسی انطباق برای محافظت از اطلاعات حساس در طول فرایند DR
راهکارهای درونسازمانی Self-Hosted Applications و سرویسهای عمومی برای زمان حادثه مانند:
سرویس DNS عمومی آروان
آرواندرایو برای ذخیرهسازی و اشتراک فایل،
میرور کتابخانهها و توزیعهای لینوکسی آروان
امکان استفاده از اپلیکیشنهای آماده نصب برای ارتباطات داخلی و سرویسهای جایگزین:
نکستکلاد، مترموست برای گفتوگوی سازمانی (one click)، متابیس برای BI و …
پس از حادثه:
استفاده از ابزارهای اتوماتیک و API-Based برای بازیابی
در تصویر زیر همچنین انواع ویژگیهای محصولات آروانکلاد را بهتفکیک خدماتی که در مواقع حادثه برای تداوم کسبوکارها ارائه میدهند نشان داده شده است:
سرویسها و محصولات آروانکلاد در روزهای حادثه با قابلیتهای گوناگون، این مجموعه خدمات را در سه سطح پیش از حادثه، در زمان حادثه و پس از آن، بهمنظور تداوم کسبوکارها در روزهای حادثه ارائه میدهد. محصول CDN، آبجکت استوریج، محصول ویدئو مانند دیتابیس مدیریتشده ابری، بخشی از مهمترین محصولاتی است که یک آروانکلاد به کاربرها میدهد. که همگی این محصولات با امنیت بالا، بازیابی سریع سرویسها، سادگی استفاده و قابلیت استفاده در سناریوهای مختلف را دارند. که در ادامه چگونگی راهحلهای تداوم کسبوکار در دو نمونه از محصولات آروان خواهد آمد:
قابلیتهای سرویس CDN آروان برای بهبود پایداری در وضعیت حادثه: سرویس توزیع بار (Load Balancer)، توزیع بار جغرافیایی (Geo Load Balancer) و مانیتورینگ وضعیت (Active Health Check) آروانکلاد این امکان را فراهم میکنند تا در وضعیت حادثه، ترافیک کاربران داخلی و خارجی بهطور هوشمند بین سرورها توزیع شود. در وضعیت بروز اختلال در دیتاسنترهای داخل یا خارج ایران، قابلیت Active Health Check بهطور خودکار سرورهای مشکلدار را از مدار خارج کرده و ترافیک را به سرورهای سالم هدایت میکند. همچنین، قابلیت Passive Health Check آروان این امکان را فراهم میآورد که در حالت بروز خطا و با توجه به وضعیت دلخواه، ترافیک به سرورهای متفاوتی ارسال شود.
زیرساخت توزیعشده DNS: آروانکلاد با ارایه زیرساخت DNS ابری و توزیعشده، امکان پاسخدهی به درخواستهای DNS کاربران از نقطههای مختلف جهان را فراهم میکند. در وضعیت بروز اختلال یا حادثه در یک نقطه، آروان میتواند از دیگر نقطهها به درخواستهای کاربران پاسخ دهد. همچنین، کاربرها میتوانند از رکوردهای DNS موجود روی آروان پشتیبانگیری کنند تا کاربران در زمان ضروری از آنها استفاده کنند.
فضای ذخیرهسازی ابری Object Storage: فضایی امن و انعطافپذیر که در موقعیت جغرافیایی دیتاسنترهای مختلف شرکت میزبانی میشود. این ویژگی کمک میکند تا کاربران بتوانند دادههای خود را بهشکل توزیعشده نگه دارند و از وقوع(SPOF) Single Point Of Failure جلوگیری کنند. استفاده از چند Availability Zone (مالتی زون) در آبجکت استوریج آروانکلاد این امکان را میدهد که در هر منطقه جغرافیایی، از چندین «زون» یا ناحیه دردسترس (Availability Zone) تشکیل شوند. همه این زونها از نظر زیرساختی از هم مستقلاند و یک سرویس ابری میتواند بهشکل خودکار فایلها و محتوای خود را بین این زونها توزیع کند. که این امکان یکی از راهحلهایی است که در روزهای پیش از اتفاقهای غیرمنتظره میتواند به تداوم کسبوکارها در روزهای حادثه کمک کند.
همچنین محصول فضای ذخیرهسازی ابری آروان دو ویژگی برای کپی کردن دادهها از یک دیتاسنتر به دیتاسنتر دیگر دارد؛ یعنی به کمک قابلیت مولتیزون (Multi Zone) دادههای بارگذاری شده در یک Zone در Zone دیگر (هر دو در یک منطقه جغرافیایی) کپی میشوند. به کمک قابلیت همانندسازی بین منطقهها (Cross-Region Replication) برای دادههایی که اهمیت بالایی دارند، امکان تکثیر خودکار آبجکتها (Object Replication) بین ریجنهای مختلف وجود دارد. برای نمونه اگر یک فایل در ریجن A آپلود شود، بهشکل خودکار به ریجن B هم منتقل میشود. این امکان باعث محافظت محصول در برابر حادثههای فیزیکی شدید میشود. همچنین زمان بازیابی در زمان disaster recovery را کاهش میدهد و درنهایت به بهبود تجربه کاربر از لحاظ latency در نقاط مختلف منجر میشود.
در این تصویر توزیعشدگی و ارتباط بین AZها و بین Regionهای محصولات آروانکلاد نشان داده شده است:
همچنین به کمک قابلیت Object Lock امکان قفل کردن دادهها برای مدت زمان مشخص را فراهم میکند. این قابلیت که به نام Immutable Object هم شناخته می شود، از حذف ناخواسته دادهها جلوگیری میکند. این قابلیت با الزامات قانونی و نظارتی (compliance) منطبق است و در برابر باجافزار و نفوذگرها مقاوم است و در بسیاری از صنایع مانند مالی یا سلامت به حفاظت از دادهها در برابر تغییر یا حذف تصادفی/عمدی کمک میکند.
سیستم آنتیویروس چندگانه ( Antivirus MultiAV): فضای ابری قابلیت اسکن خودکار فایلها را در هنگام آپلود با چند آنتی ویروس مختلف فراهم میکنند. این سیستمها بهطور خودکار فایلها را از نظر وجود بدافزار، ویروس یا محتوای مخرب بررسی میکنند.
مفهوم business continuity از زندگی دیجیتال مراقبت میکند
عددهای رسمی و غیررسمی بسیاری از خسارتهای چندمیلیون دلاری به کسبوکارها در رخدادهای طبیعی و غیرطبیعی روایت میکنند. با این همه، این وضعیت در زندگی امروز ما شکل متفاوتی میگیرد و فقط یک اتفاق تجاری نیست. یعنی در جهانی که بدیهیترین محصولات رومزهمان را با کمک ابزارهای فناورانه خریداری میکنیم، دیگر نمیتوان گفت که حفظ یک کسبوکار فقط به خود آن صنعت نفع میرساند. مسئله بسیار بزرگتر است و هر بخشی از این زنجیره تجارت الکترونیک آسیب ببیند یا به علت حادثههای فناورانه، از دسترس خارج شود، درواقع یک شبکه ارتباطی بزرگتر آسیب دیده است.
شاید بعد از انقلاب صنعتی چهارم بود که بهشکل عمیقی روشن شد که وابستگی دیجیتال فقط در دل زنجیره تولید کسبوکارهای آنلاین نیست و این سو، مردم/شهروندان آنلاین بهعنوان مصرفکننده این زنجیره آنلاین در هر قطعی سرویس، کندی و … آسیب میبینند. در این وضعیت بود که گزاره «تداوم کسبوکارها در حادثه»ها (business continuity) مهمتر شد. این گزاره پاسخی به یک دغدغه زیستی و برای سرپا نگه داشتن نه فقط یک کسبوکار که زندگی روزمره شهروندان یک جامعه است.