پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
اگر داده نباشد تمام فرایندهای هوشمندسازی زیر سؤال میرود
رویداد IRAN AI 2025، همایش و نمایشگاهی با محوریت کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع و کسبوکارها، در روزهای ۲۸ و ۲۹ مرداد ۱۴۰۴ در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. این رویداد با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی، شامل پنلهای تخصصی، کارگاههای آموزشی، نمایشگاه دستاوردها و سخنرانیهای کلیدی از فعالان صنعت بود.
یکی از سخنرانان این رویداد در روز دوم، ولیالله فاطمی، بنیانگذار گروه توسن بود که در این رویداد به نقش هوش مصنوعی در مدیریت مصرف و صرفهجویی منابع، بهویژه در بهینهسازی فرایندهای صنعتی و کاهش هدررفت انرژی، پرداخت و راهکارهای نوآورانهای برای توسعه پایدار ارائه کرد.
فاطمی همچنین در ارائه خود به معرفی محصول جدید گروه توسن به نام مهان صحبت کرد که در حوزه مدیریت مصرف انرژی کاربرد دارد.
او در ابتدا درباره موضوع قابلبحث ناترازی انرژی صحبت کرد و راهکارهایی برای جلوگیری از ناترازی انرژی ارائه داد. فاطمی اعلام کرد که در حال حاضر مصرف انرژی از تولید آن جلو زده و یکی از دلایل آن پر مصرف بودن وسایلی چون کولرهای آبی و بخاریهاست.
بنیانگذار توسن با اشاره به محصول مهان و اهمیت دیتا بیان کرد: «موفقیت اصلی ما در این پروژه، بزرگترین مسئله ما در هوش مصنوعی، داده است. بهسادگی دادهها را نمیتوان دریافت کرد. هنر ما در اینجا بود که توانستیم دیتاهای سه سال گذشته یزد را به شکل پایلوت از شرکت ملی گاز دریافت کنیم.»
او با اشاره به ارزش دادهها ادامه داد: «الان دیتاها ارزش دارایی ندارد؛ چون نامرتبط است و منسجم نیست و باید روی آنها کار شود.»
فاطمی درباره اهمیت شخصیسازی و پیادهسازی آن در توسن بیان کرد: «در عصری هستیم که هر چیزی باید ویژهسازی شود و فضای دیجیتال اهمیت دارد. اگر با مخاطب نتوانیم ارتباط یکبهیک ایجاد کنیم و تسلطی بر روی اطلاعاتش به آن ندهیم هیچوقت نمیتوان رابطهای برقرار کرد. وقتی میتوان خدمات دیجیتال داد که شخصیسازی شود.»
او درباره عملکرد مهان بیان کرد: «همانطور که در تصویر میبینید، در سال گذشته توانستیم به ۳۰ درصد صرفهجویی برسیم و من این نتیجه را بهخاطر همان فضای ارتباط به کاربر میبینم که رفتار گذشته خود را میبیند و رفتار آینده را پیشبینی میکند.»
فاطمی با مثالی از سنسورهای قند بر اهمیت شخصیسازی تأکید کرد و گفت: «مهمترین ویژگی سنسورهای قند این است که لحظهای اثر غذایی روی قند را نشان میدهند و اطلاعرسانی لحظهای باعث ایجاد مدیریت خوراک میشود. بحث همان دادهمحور بودن است. وقتی روزانه فیدبک به مشترک ارسال شود صرفهجویی مطمعنا بیشتر خواهد شد. مشترکین ما نسبت به قبل ۳۰ درصد صرفهجویی داشتند در کنار مشترکین دیگر که نسبت به قبل ۱۰ درصد نیز افزایش داشتند. ۴۰ درصد صرفهجویی خلاصهای از همان دیجیتال مارکتینگ و دادهمحور بودن است.»
او در ادامه گفت: «در فاز اول توانستیم به یک مدل پیشبینی فردمحور برسیم و در آزمایشهای اولیه. تا ۹۹ درصد این مدل جواب داد. مخاطب دیتاهای رفتاری خود را در این مدل مشاهده کرد و ما با پیشنهادها، پاداشها و اعمال دیگر سعی کردیم الگوی مصرف او را تغییر داده و به سمت صرفهجویی سوق دهیم.»
او در اهمیت داشتن داده بیان کرد: «اگر ما داده داشته باشیم قطعاً میتوانیم در طراحی سیستمهای هوشمند موفق شویم و اگر داده نباشد تمام فرایندهای هوشمندسازی زیر سؤال میرود.»
بنیانگذار توسن در ادامه از تجربه ناموفق انسانمحور بودن در صنایع چادرملو بیان کرد: «در طول فرایند فولادسازی فقط یک نفر این توانایی را داشت که با گوشش تشخیص میداد که کوره به ذوب نزدیک شده است یا خیر. یک مارکت کپ ۲۰۰ همتی را یک اپراتور بهصورت تجربی برایش تصمیم میگرفت که اگر دیتاهای این فرایند دقیق و هوشمندسازی شده بود و چند سنسور قرار داده میشد چقدر از خطای انسانی کاسته و حداقل ۱۰ درصد از ضایعات آن کم میشد.»
او در ادامه پیشنهادی برای صنایع ارائه کرد و گفت: «مدیریت صنایع باید به سمتی رود که ترغیب شوند دادهها را در اختیار بگذارند و در صنعت فرایندهایی که انسانمحور است باید برای افزایش بهرهوری تغییر کند. سیستمهای هوشمند کمک میکند تا ما تصمیمهای پویا بگیریم و طبق یک الگو تکراری پیش نرویم. زیرا شرایط محیطی امروز با فردا متفاوت است.»
فاطمی با اشاره به کاستن حریم خصوصی داده بیان کرد: «امیدوارم دادهها تجاری شود و با تعریف حریم خصوصی بقیه دیتاها امنیتی نباشد، بزرگترین مانع برای رسیدن به فضای هوشمند همین ذخیره امنیتی دادههاست. دسترسی به داده تهدید نیست. هوش مصنوعی وقتی ارزشمند است که دیتاهای چند سال گذشته را در اختیار داشته باشد.»
بنیانگذار توسن در جواب سؤال اینکه فرایند کار با مهان چطور پیش میرود و همکاری رگولاتور خصوصاً وزارت نیرو در این بازه کوتاه چطور بوده پاسخ داد: «فعلاً مجوز پایلوت استان یزد به ما داده شده و در حوزه گاز بوده و برق در حال اضافهشدن به آن است؛ امیدوارم امسال در چند استان دیگر نیز راهاندازی شود.»
او ادامه داد: «کاربر وارد اپلیکیشن میشود روزانه اطلاعات را میفرستد و سیستم بر اساس اطلاعات قبلی که از مشترک دارد به مدیریت رفتار مصرف کاربر کمک میکند.»
فاطمی با اشاره به آینده مهان گفت: «گواهیهایی که در صرفهجویی صادر میشود در بورس انرژی به فروش میرسد. دیروز یک گواهی گاز حدود ۱۷ هزار و ۱۵۰ تومان بود که مشترک مهان با یک مترمکعب صرفهجویی گواهی را میتواند به قیمتی که عرض کردم بفروشد. این اپلیکیشن این فرصت را ایجاد میکند.»
او در انتها درباره هوشمندسازی کنتورها در کشور گفت: «هوشمندسازی کنتورها برنامه حاکمیت است. در حال حاضر از ۳۰ میلیون کنتور ۵ میلیون هوشمند شده است. با کنترل هوشمند میتوان ۲ مترمکعب صرفهجویی در روز گرفت. عامل مشوق مردم هم نباید زور باشد؛ بلکه حس لذتی باید ایجاد کند؛ زیرا تکنولوژی گاهی اوقات عامل بازدارنده است.»