راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بیمه‌ دیجیتال هنوز در نقطه شروع / کمتر از ۱۲ درصد بیمه شخص ثالث سال ۱۴۰۳به صورت آنلاین فروخته شد

پرویز خوش‌کلام خسروشاهی، رئیس‌کل بیمه مرکزی اخیرا در حساب کاربری شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس جدولی از سهم کارگزارن آنلاین از حق بیمه تولید و تعداد بیمه‌نامه‌ها در رشته‌های مختلف بیمه‌ای را در سال ۱۴۰۳ منتشر کرده است. با کمی کندوکاو میان این اعداد به راحتی می‌توان دریافت که سهم بازیگران جدید اکوسیستم بیمه، حتی در مجموع نیز، عدد بالایی نیست. از سوی دیگر مقایسه آماروارقام سال گذشته نشان می‌دهد که سهم بازیگران مدرن صنعت بیمه تغییر زیادی نداشته است و این صنعت کماکان در انحصار بازیگران سنتی قرار دارد.

در این جدول آمار و ارقام مربوط به سه دسته از کارگزاران برخط شامل سه کارگزار عمده غیرخودرویی، دو کارگزار عمده خودرویی و سایر کارگزاران برخط به صورت مجزا نشان داده می‌شود. باوجود این که خسروشاهی اسمی از کارگزاران ذکر نکرده است اما می‌توان حدس زد که سه کارگزاری عمده غیرخودرویی همان سه پلتفرمی هستند که چندی پیش با ارسال دو نامه رسمی به وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت امور اقتصادی و دارایی نگرانی خود را از تصمیمات محدودکننده بیمه مرکزی ابراز کرده بودند.

در ادامه نگاهی داریم به داده‌های جدولی که رئیس‌کل بیمه مرکزی از بازیگران آنلاین صنعت بیمه منتشر کرده است.


بازار بیمه همچنان در سلطه بازیگران سنتی


براساس آمار و ارقامی که در این جدول آمده است، به طور کلی کارگزارن آنلاین بیمه‌ای تنها ۹.۱ درصد از بیمه تولیدی و ۷.۳ درصد از سهم تعداد بیمه‌نامه‌های صادرشده صنعت بیمه را در سال ۱۴۰۳ به خود اختصاص داده‌اند. این آمار نشان می‌دهد که سهم عمده‌ای از بازار بیمه همچنان از کانال‌های سنتی پیش می‌رود.


بیمه ثالث بزرگ‌ترین میدان فعالیت پلتفرم‌های بیمه‌ای آنلاین


در بخش بیمه شخص ثالث و مازاد سهم سه کارگزار غیرخودرویی ۵.۴ درصد و دو کارگزار خودرویی ۵ درصد از حق بیمه تولیدی را در اختیار دارند. سایر کارگزاری‌ها نیز ۱.۸ درصد از سهم کل بازار را در اختیار دارند. اگر این اعداد را کنار هم بگذاریم به این نتیجه می‌رسیم که در مجموع ۱۲.۲ درصد از حق بیمه ثالث و مازاد از طریق پلتفرم‌های برخط صادر می‌شود.

این امر نشان می‌دهد که خودرو اصلی‌ترین حوزه فعالیت پلتفرم‌های آنلاین است. سهم کارگزاری‌های آنلاین از تعداد بیمه‌نامه‌های صادرشده نیز در بیمه شخص ثالث و بیمه مازاد ۱۱.۶ درصد است که با اختلاف بالاترین آمار را بین تمام رشته‌ها دارد.

بیمه شخص ثالث یکی از بیمه‌های اجباری خودرو است که خسارت‌های جانی و مالی وارد شده به اشخاص ثالث در اثر حوادث رانندگی را پوشش می‌دهد. در این بیمه، شخص ثالث به هر فردی به‌جز راننده مقصر گفته می‌شود.
بیمه مازاد خسارت‌های جانی وارد شده به راننده مقصر حادثه را جبران می‌کند. این بیمه معمولاً در کنار بیمه شخص ثالث عرضه می‌شود و تکمیل‌کننده آن است.


سهم ۱۲.۶ درصدی کارگزاران آنلاین از بیمه حوادث راننده


سهم کارگزاران غیرخودرویی در بیمه حوادث راننده ۵.۲ درصد و برای کارگزاران خودرویی ۵.۳ درصد عنوان شده است. این آمار برای سایر کارگزاری‌ها نیز ۲.۱ درصد است که در مجموع سهم کارگزاری‌های بیمه‌ای برخط را به ۱۲.۶ درصد از حق بیمه تولیدی کل صنعت می‌رساند.

بیمه حوادث راننده وابسته به بیمه‌های خودرو است و معمولا به صورت پوشش مکمل هنگام خرید بیمه ثالث یا بدنه به کاربر عرضه می‌شود.


فروش دیجیتال بیمه آتش‌سوزی، درمان و حوادث؛ در اختیار بازیگران کوچک


با نگاهی به باقی آمار ذکر شده در این جدول می‌توان دریافت که سهم ۵ کارگزاری عمده برخط از حق بیمه تولیدی کل صنعت بیمه در رشته‌های  آتش‌سوزی، درمان، حوادث و سایر بسیار پایین است. براساس این گزارش مجموع سهم این ۵ کارگزاری برخط در حوزه بدنه ۰.۵ درصد، در حوزه حوادث ۰.۹ درصد، در آتش‌سوزی ۱.۱ درصد، در حوزه درمان ۲.۳ درصد و در سایر حوزه‌ها ۰.۲۴ درصد است.

با این حال سهم سایر کارگزارن برخط در حوزه بدنه ۰.۲ درصد، در حوزه حوادث  7.1 درصد، در حوزه آتش‌سوزی ۷.۷ درصد، در حوزه درمان ۸.۵ درصد و در سایر حوزه‌ها ۴.۷ درصد ذکر شده است. این امر نشان می‌دهد که کارگزاری‌های بیمه‌ای کوچک در این حوزه‌ها نسبت به ۵ کارگزاری بزرگ و شناخته‌شده بیمه‌ای فعالیت بیشتری دارند.

در مجموع سهم کارگزاران برخط از تعداد کل بیمه‌نامه‌های صادرشده در صنعت بیمه در حوزه بدنه ۱.۳ درصد، در حوادث ۴ درصد، در آتش‌سوزی ۴.۳۴ درصد، در درمان ۱.۹۱ و در سایر حوزه‌ها ۲.۲۵ درصد است.


بیمه‌گری دیجیتال در ایران؛ توسعه‌ای آغازشده اما ناتمام


آمار و ارقامی که رئیس‌کل بیمه مرکزی از بازیگران آنلاین صنعت بیمه منتشر کرده، نشان می‌دهد که هرچند فروش آنلاین بیمه‌نامه در کشور در حال گسترش است اما همچنان در مراحل ابتدایی توسعه قرار دارد. تمرکز بر رشته‌های محدود، نبود تنوع محصول و سلطه چند پلتفرم خاص از مهم‌ترین چالش‌های این بازار به شمار می‌رود. به نظر می‌رسد توسعه واقعی بیمه‌گری دیجیتال نیازمند تحول در طراحی محصول، ساده‌سازی فرآیندهای صدور و ایجاد زمینه رقابت سالم برای کارگزاران نوپا باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.