راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

امین جوادی از عملکرد موسسه اعتباری عسکریه در حوزه بانکداری الکترونیک می‌گوید

موسسه اعتباری عسکریه یکی از نهادهای مالی است که ارائه خدمات الکترونیک را نسبت به توسعه ابزار الکترونیک ارجحیت قرار داده و بر رشد آن تمرکز بیشتری کرده است. بر این اساس است که در خصوص بررسی جایگاه بانکداری الکترونیک در صنعت بانکداری ایران این مهم را طی گفتگویی به شرح زیر از حجت‌الاسلام‌والمسلمین امین جوادی مدیرعامل موسسه اعتباری عسکریه جویا شدیم؛

حجت‌الاسلام‌والمسلمین امین جوادی مدیرعامل موسسه اعتباری عسکریه
حجت‌الاسلام‌والمسلمین امین جوادی مدیرعامل موسسه اعتباری عسکریه

.

در ابتدا از جایگاه بانکداری الکترونیک ایران برایمان بفرمایید و بگویید کدام ابزارها نزد مردم کشورمان محبوب‌تر بوده و با استقبال بیشتری روبه‌رو شده است؟

بانکداری الکترونیک ایران با شبکه‌ای به نام «شتاب» در خرداد 1381 متولد شد که وظیفه اصلی آن تبادل اطلاعات بین‌بانکی بود؛ به‌طوری‌که زیرساخت آن را نیز همان سال، بانک مرکزی برای بانک‌ها فراهم ساخت. امروزه جایگاه این نوع بانکداری با چنان سرعتی پیشرفت کرده که تقریباً تمامی دارندگان حساب‌های بانکی از ابزارها و شیوه‌های بانکداری الکترونیک استفاده می‌کنند و در این مسیر، اینترنت بسیار کارگشا و تسهیل‌کننده ارزیابی می‌شود؛ به‌طوری‌که امروزه 60 درصد دارندگان کارت‌بانکی حساب‌های خود را به‌طور آنلاین از طریق اینترنت بررسی می‌کنند. بعد از اینترنت، کارت‌خوان نیز از محبوبیت بالایی به‌منظور پرداخت، برخوردار است. بر اساس آخرین آمار منتشرشده از سوی بانک مرکزی، مقایسه تعداد تراکنش‌های خرید هفت ماه نخست 94 با سال 93 نشان از افزایش 38 درصدی حجم خرید الکترونیکی مردم در سال جاری نسبت به سال گذشته دارد. همچنین در مورد خرید اینترنتی هم شاهد رشد 27 درصدی خرید اینترنتی در میان مردم هستیم.

.

علاوه بر سرعت، دست آورد بانکداری الکترونیک را در ایران چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مطلوب. بانکداری الکترونیک تنها به‌سرعت خلاصه نمی‌شود. امنیتی که این شیوه از بانکداری در مبادلات و معاملات ایجاد کرده بی‌نظیر بوده و از پول‌شویی‌های بسیاری جلوگیری کرده است؛ بنابراین تأکید می‌کنم که باید یک ‌همت جدی به خرج داده شود؛ تا کل سیستم بانکداری کشورمان به‌سوی الکترونیکی شدن حرکت کرده و مردم کشورمان بتوانند در هرکجا و برای هر کاری، از خدمات این شیوه بانکداری استفاده کنند.

.

آیا ابزارها و شیوه‌های ایجادشده در بانکداری الکترونیک ایران را کافی می‌دانید؟

کافی نیست؛ اما در این مسیر به یافته‌های بسیار ارزشمندی دست‌یافته‌ایم. قطعاً برای پیشرفت این صنعت نیز باید به دانشمندان، نخبگان و خروجی آن‌ها در این صنعت، اعتماد کرد. زیرساخت‌های کشور ما برای این هدف هرچند مطلوب است؛ اما کافی نبوده و با کمبودهای بسیاری دست‌به‌گریبان است. باید این زیرساخت‌ها تقویت شود و در اختیار نخبگان و صنعتگران قرار بگیرد؛ تا بشود این صنعت را تقویت کرده و در مسیر آن به مردم، خدمات امن و بهینه ارائه داد. اکنون ابزارهای این شیوه از بانکداری به خدمات دریافت و پرداخت خلاصه می‌شود؛ اما در کشورهای پیشرفته این تکنولوژی به تأمین منابع مالی شرکت‌ها نیز قدم گذاشته است. این خلأ کشور ما ناشی از نواقص زیرساختی است که با رفع آن می‌توان گام بزرگی در سلامت معاملات و ارائه تسهیلات برداشت.

.

موسسه اعتباری عسکریه در تحقق این اهداف و مسیر بانکداری الکترونیک چه گامی‌برداشته است؟

عسکریه را می‌توان یک نهاد پولی و مالی تمام الکترونیک دانست که تمامی عملیات‌های پرداخت و خدماتی‌اش توسط ابزارهای الکترونیکی انجام می‌شود. این موسسه اعتباری را باید یک شعبه دانست. عسکریه امروزه دارای 320 شعبه است که مشتریان هر یک از این شعب می‌توانند؛ تمامی کارهای خود را بدون حضور در شعبه مربوطه و تنها با مراجعه به یکی از شعب عسکریه انجام دهند. در این موسسه تلاش شده تا بیشترین امنیت در مبادلات مالی انجام شود به‌طوری‌که از برنامه‌های آتی موسسه اعتباری عسکریه می‌توان به کاهش هزینه‌های بانکداری الکترونیک اشاره کرد.

.

پرداخت هزینه و کارمزدهای بانکی نکته قابل‌تأملی به شمار می‌رود که موضوع هزینه آن چند سالی مشتریان، اصناف و صنعت بانکداری را به خود مشغول کرده است. نظر شما درباره پرداخت هزینه از خودپردازها چیست؟

همه ما در خانه‌ای بزرگ به نام ایران زندگی می‌کنیم که برای رشد و شکوفایی آن نیازمند به حمایت از یکدیگر هستیم. اگر شخصی برای خرید به سوپرمارکت رفته و لبنیات خریداری می‌کند؛ آیا بهای آن را پرداخت نکرده می‌تواند از مغازه بیرون بیاید؟ خودپرداز و خدمات بانکی نیز برای صنعت بانکداری یک کالا محسوب می‌شود که به مشتریان ارائه شده است. بانک برای تولید آن هزینه‌هایی اعم از مالی، علمی، خدماتی و… صرف کرده است. هر خدمتی که ارائه می‌شود باید هزینه‌اش هم پرداخت شود. هزینه استفاده از خودپرداز و بانکداری الکترونیک را هم باید مردم پرداخت کنند تا بانک بتواند کسب درآمد کند و بتواند هزینه‌های خود را از راه‌هایی مشروع نه از طریق بنگاه‌داری و بازار ارز و طلا و افزایش نرخ سود، پرداخت کند. این یک مسیر 2 طرفه با حضور بانک و مشتری بوده که اگر به درک این مهم برسیم، دیگر شاهد این‌گونه هرج‌ومرج‌ها نخواهیم بود.

.

مدت‌زمانی می‌شود که مخابرات نیز خدماتی را در قالب بانکداری همراه ارائه داده و آن را در امتداد بانکداری الکترونیک می‌داند. این شیوه از پرداخت را چگونه ارزیابی کرده و همسو با صنعت بانکداری می‌دانید؟

این نیز شیوه‌ای دیگر از پرداخت است؛ اما تخصصی نبوده و در صنعت بانکی جایگاهی ندارد. بهتر است که هر صنعتی در حیطه تخصص خود خدمات ارائه دهد. این شیوه از پرداخت‌ها مخصوص به بانک بوده و کار مخابرات و فناوری اطلاعات از آن جداست. این‌گونه اقدامات، قطعاً ایجاد هرج‌ومرج کرده و آن امنیتی که مدنظر است را از بین می‌برد. نظام پرداخت و مبادلات مالی همواره بر دوش بانک‌ها بوده و بهتر است که همچنان این مهم تخصصی بماند و اجرای آن بر عهده این صنعت باقی باشد. ازاین‌رو صیانت از آن نیز مهم ارزیابی شده و حاکمیت باید بر این مهم نظارت داشته و روند پرداخت‌های مالی را کنترل کند؛ بنابراین ورود هر صنعتی به نظام پرداخت که بر عهده صنعت بانکداری است؛ مردود می‌شود.

منبع: عصر اعتبار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.