پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
بانک سپه به جمع مشتریان توسن پیوست
در پی حمله سایبری گسترده به زیرساختهای بانکی کشور، بانک سپه با هدف بازیابی سریعتر خدمات بانکی، سامانههای اصلی خود را به شرکت «توسن» (توسعه سامانههای نرمافزاری نگین) سپرد.
آرش بابایی، مدیرعامل شرکت توسن با اعلام این خبر در صفحه لینکدین خود، از آغاز همکاری رسمی با بانک سپه از دوم تیرماه ۱۴۰۴ خبر داد و تأکید کرد که در مدت زمانی کمتر از یک هفته، عمده خدمات بانکی این بانک شامل خدمات حضوری، اینترنتبانک و موبایلبانک (بهجز تسهیلات) به مدار سرویسدهی بازگشتند.
به گفته بابایی، این اقدام با تصمیم جسورانه مدیران بانک سپه و همراهی شبانهروزی تیمهای فنی توسن، بانک و شرکتهای وابسته انجام شد و رکوردی قابل توجه در نظام بانکی کشور به ثبت رسید.
او همچنین خاطرنشان کرد که سامانههای توسن از روز شنبه ۷ تیرماه به شبکه شتاب متصل شدهاند و این همکاری نقطه آغازی برای مسیری جدید میان دو مجموعه خواهد بود.
متن پیام آرش بابایی عیناً به شرح زیر است:
«کشور درگیر یک جنگ تحمیلی شد. در ابتدای شروع جنگ و همزمان با درگیریهای فیزیکی، جنگ سایبری هم آغاز شده بود و در حوزه فعالیت ما، دو بانک بزرگ کشور هم با حمله سایبری از مدار سرویسدهی خارج شده بودند. بعد از گذشت چند روز از قطعی کامل سامانههای این دو بانک، همکاران خوبمان در شرکت داتین که پیمانکار هردو بانک بود، موفق به راه اندازی اولیه سامانههای این دو بانک در حد سرویسهای اولیه حوزه خدمات کارت شده بودند. ولی عمق حمله و فاجعه اتفاق افتاده در حدی بود که دورنمای رسیدن به یک نقطه با ثبات را تیره و تار کرده بود.
در میانه جنگ بود که به درخواست مدیران محترم بانک سپه و با جلساتی که برای بررسی جزئیات کار برگزار شده بود، قرار شد بازیابی سرویسهای بانک سپه روی سامانههای توسن شروع شود. برای این موضوع از نگاه مدیران بانک دلایل کافی وجود داشت که حسب صلاحدید در این زمینه در آینده خود ایشان مطالبی عنوان خواهند نمود. فکر میکنم فارغ از نگاه دو شرکت رقیب، در جهت در دسترس قرار گرفتن سریعتر خدمات بانکی برای مردم عزیز کشورمان در شرایط جنگی، این تصمیم باعث شد ظرفیت جدیدی برای رفع بحران به موضوع اضافه شود و این امکان فراهم شود که هر شرکت روی یک بانک متبوع خود برای بازیابی سرویسها متمرکز شود.
مدیران بانک طی چندین جلسهای که برگزار شد، عملا با جسارتی بالا تصمیم به تغییر گرفتند و این تصمیم روز یکشنبه مورخ یکم تیر ماه از طرف بانک به کارکنان ابلاغ شد. از روز دوشنبه دوم تیرماه کار ما در بانک سپه شروع شد. از نقطه صفر صفر. تازه بانک بر اساس لیست تجهیزاتی که داده بودیم شروع به تهیه و جمع آوری تجهیزات نمود که با توجه به شرایط جنگی، تامین تجهیزات هم مشکلات خاص خود را داشت. ما نیز به موازات با همکاری بسیار نزدیک با کمیتههایی که در بانک تشکیل شده بود، اقدام به چیدمان اطلاعات پایه و جمع آوری دادهها نمودیم. آموزش به کارکنان شعب و ستاد بانک روی سامانههای تستی و تهیه دستورالعملها نیز به موازات در دستور کار قرار گرفت.
همانطور که دیدیم، از روز شنبه هفتم تیرماه، سامانههای بانک آماده فعالیت بود و سوئیچ توسن در بانک سپه به شبکه شتاب متصل شد. فکر میکنم این رکورد که با همت و زحمات شبانهروزی این روزهای اخیر همکارانم در توسن، همکاران محترم بانک و شرکتهای تابعه و حمایت مدیران ارشد هر دو مجموعه رخ داد، برای سالیان سال در نظام بانکی کشور مثال زدنی باشد. به مرور و ظرف مدت یک هفته، تقریبا عمده خدمات بانکی شامل خدمات حضوری در شعبه و خدمات غیرحضوری از طریق درگاههای موبایل و اینترنت بانک (به غیر از سرویسهای تسهیلات که در هفته جاری در خصوص آن اقدام خواهد شد) به مدار سرویسدهی در بانک بازگشتند.
امنیت موضوعی هست که حتما خیلی جای کار دارد و خواهد داشت. این بار اولی نبوده که اتفاقی اینچنین ولی شاید نه در این وسعت، در کشور ما یا حتی سایر کشورهای دنیا اتفاق افتاده و ممکن هست بار آخر هم نباشد. ما به عنوان پیمانکار سامانههای اصلی بانکهای تحت پوشش خود، همواره مسئولیت موضوعات مرتبط با این حوزه را میپذیریم و نهایت تلاش خود را در راستای ارتقای آن به کار میبریم، ولو اینکه بخشی از خدمات سامانههای جامع بانکی را به خواست کارفرما واگذار کرده باشیم.
از بابت این همراهی و تلاش مثال زدنی که در این مدت در کنار هم برای رسیدن به این نتیجه داشتیم، از همه همکارانم در شرکت و بانک، بینهایت سپاسگزارم. و اینجا تازه شروع یک مسیر جدید است. به امید موفقیتهای بیشتر…»
سلام ۳۳میلیون ازحسابم کم شده میرم بانک هیچ کس جواب درست نمیده چکارکنم
نگران نباشید بعد از بررسی مبلغ به حسابتون برمیگرده
لطفا مبلغ کسر شده است در هنگام هک بانک سپه انصار سابق،موجودی بانک کسر شده را به همان صورتی که کسر شده است به حساب بانکی مشتری باز گردد.
سلام ازحساب من هم دو مرحله کسر شده است تا الان دوبار به شعبه مراجعه کردهام می گویند ماهم چیزی نمی دانیم چون سامانه ها قطع هستند. بعد از این همه مدت میگن باید صبر کنی!!
سلام .میلغ ۲۰۰ میلیون از حسابم کم شده بانک هم پاسخگو نیست .چه اقدامی انجام بدهم .؟
دمتون گرم ان شالله هیچ دشمن شیطان سفتی دیگه نتونه از این غلطها بکنه همیشه پایدار وموفق باشین
بانک سپه از این حمله سایبری داره نهایت سواستفاده را میکنه و هر چی که به نفعشه را خدمات میده و هرچی به ضررشه را نه، آلان کلی امتیازات وام مردم را بلوکه کرده و کوچکترین توجهی ندارد که مشتری با هزار بدبختی پولشا خوابونده تا وامی بگیره و یک قسمتی از مشکلش را حل کنه، بااین کار روز به روز داره نامعتبر تر میشه
منم هنوز نتوانستم موجود ی پولم رو از بانک برداشت کنم چه حضور ی که اصلا پاسخگو نیستند وچه غیر حضوری که می نه خطای شبکه تو رو خدا اینقدر با اعصاب ما بازی نکنید و کارتون رو بزرگ جلوه ندید وقتی هنوز کلی مشکل دارید
لطفا سود سپرده حساب ها رو واریز کنید ، ملت لازم داره ، بانک سپه هنوز سود ها رو واریز نکرده ،
همراه بانک سپه افتضاحه وهنور هم هیچ خدماتی انجام نمیدهد ضمناً بانک سپه هیچ احترامی برای مردم و مشتریان خود قائل نیست و اکثریت کاربران این بانک از مردم طلبکاراند
هنوز وضعیت سپرده های کوتاه مدت وپیامکها درست ومشخص نشده است .با تشکر از تلاشهای آنها
سود سپردهها واریز نشد
دیگه خیلی دیره حسابمو انتقال دادم کشاورزی
جناب بابایی امیدوارم اینطور که میگیدباشه.
الان حقوق من پریده هیچکسی هم پاسخگو نیست