پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران: بیش از ۸۰ درصد پول بلیت مسافران پروازها مسترد شده است
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: «باوجود آسیبهای مالی سنگین شرکتهای هواپیمایی در روزهای اخیر و تضعیف زیرساختهای اقتصادی این شرکتها در پی توقف کامل پروازها، اما روند بازگشت وجوه با برنامهریزی مشخص در حال اجراست و بهتدریج تکمیل خواهد شد.»
به گزارش ایرنا، سازمان هواپیمایی کشوری از همان آغازین روزهای جنگ تحمیلی رژیم صهیونیستی علیه کشورمان با تأکید بر رعایت دستورالعمل حقوق مسافران از سوی شرکتهای هواپیمایی، اعلام کرد: «شرکتهای هواپیمایی موظفاند نسبت به استرداد کامل و بدون جریمه وجه بلیت پروازهای لغو شده اقدام کنند.»
۲۶ خردادماه رضا صدیقنیا مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاهها، شرکتها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: «باتوجهبه بستهشدن فضای کشور به روی پروازهای مسافری و لغو تمامی پروازهای داخلی و بینالمللی از روز جمعه ۲۳ خرداد ۱۴۰۴، همه شرکتهای هواپیمایی و دفاتر خدمات مسافرت هوایی موظفاند نسبت به استرداد کامل و بدون جریمه وجه بلیت پروازهای لغو شده، در کوتاهترین زمان ممکن اقدام کنند.»
او با اشاره به اهمیت رعایت حقوق مسافران در چنین شرایطی، تأکید کرد: «درصورتیکه بلیت بهصورت مستقیم از سایت شرکت هواپیمایی خریداری شده باشد، مسافران میتوانند با مراجعه به بخش استرداد در همان سایت، نسبت به استرداد بلیت خود اقدام کنند. شرکتهای هواپیمایی نیز مکلفاند وجوه پرداختی مسافران را به همان حساب خریدار بازگردانند.»
صدیقنیا ادامه داد: «در مواردی که بلیت از طریق دفاتر خدمات مسافرتی خریداری شده است، مسافران باید از طریق همان مسیر ارتباطی که برای خرید بلیت استفاده کردهاند، درخواست استرداد وجه را ارائه دهند. دفاتر نیز موظفاند در کوتاهترین زمان ممکن فرایند دریافت وجه از شرکت هواپیمایی و واریز آن بهحساب مسافر را دنبال کنند.»
مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی نیز اعلام کرد: «تا امروز بیش از ۸۰ درصد پول بلیت مسافران پروازها مسترد شده است.»
او دلیل مستردنشدن بقیه پول بلیتها را حجم بلیتهای استردادی، مشکلات تراکنشهای بانکی و اختلالات اینترنت یا عدم دسترسی به تلفن صحیح مسافر اعلام کرد.
اسعدی سامانی همچنین تعداد پروازهای باطل شده از آغاز جنگ در ۲۳ خرداد تا روز ۳۱ خرداد را بیش از پنج هزار و ۶۰۰ پرواز عنوان کرد.
در همین زمینه، حرمت الله رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران روز دوشنبه اظهار داشت: «مسافران بخش هوایی کشور که تاکنون وجوه بلیت پروازهای ابطالی خود را دریافت نکردهاند، نگران عدم استرداد وجوه خود نباشند.»
او در ادامه گفت: «در پی شرایط ویژه اخیر کشور که منجر به توقف موقت پروازها و تعطیلی فعالیتهای شرکتهای هواپیمایی و ضرر و زیان هنگفت آنها شد، دغدغه و نگرانی برخی از مسافران در خصوص استرداد وجوه بلیتهای لغو شده افزایش یافت که این امر کاملاً قابلدرک است.»
رفیعی با اشاره به لزوم بازپرداخت وجوه بلیت مردم از سوی آژانسها و ایرلاینها، خاطرنشان کرد: «اطمینان داده میشود که همه وجوه پرداختی مسافران بابت پروازهای ابطالی که تاکنون وجوه خود را از شرکتهای هواپیمایی یا دفاتر خدمات مسافرت هوایی دریافت نکردهاند، به طور کامل و در نخستین فرصت ممکن به حسابهای مبدأ (خریداران بلیت) بازگشت داده خواهد شد.»
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران تأکید کرد: «فرایند پرداخت از سوی ایرلاینها با نظارت سازمان هواپیمایی کشوری و با بخشنامههایی که طی روزهای گذشته از سوی این سازمان صادر شده، آغاز شده و بخشی دیگر که مربوط به آژانسها میشود نیز بهتدریج انجام خواهد شد و امیدواریم در این راستا پلتفرمها که واسطه بین ایرلاینها و مردم هستند، به کمک شرکتها بیایند.»
او در ادامه تصریح کرد: «بر اساس بررسیهای انجام شده، بخش قابلتوجهی از فرایند استرداد انجام شده و فقط بخشی از بازپرداختها به دلایلی نظیر اختلال در سیستمهای بانکی و اینترنتی، عدم پاسخدهی برخی بانکهای خریداران و بازگشت خوردن وجه از حساب خریدار به شرکت، حجم بالای درخواستها و همچنین تعطیلی دفاتر ستادی و عملیاتی شرکتهای هواپیمایی با تأخیر مواجه شده است.»
این مقام صنفی با اشاره به جلسه روز گذشته خود با نمایندگان آژانسها و ایرلاینها، گفت: «صبوری و نجابت مردم ستودنی و تحسینبرانگیز است و در این شرایط جنگی، فشاری بابت دریافت وجوه خود به دفاتر مسافرتی نیاوردهاند.»
طبق اطلاعات منتشر شده، هر گونه درخواست یا شکایت مسافران از طریق سامانه حقوق مسافر ذیل سایت سازمان هواپیمایی کشوری به آدرس www.caa.gov.ir قابل ثبت است که در کمترین زمان ممکن مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.