پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
مدیرعامل مینیپی در گفتوگو با راه پرداخت: با قطع اینترنت، سیستم پرداخت پیامکی مینیپی امکان انجام تراکنشها را فراهم میکند
مهدی مقیمیان، مدیرعامل و بنیانگذار مینیپی با تاکید بر اینکه مینیپی برای شرایط بحرانی بهگونهای طراحی شده که حتی با قطع کامل اینترنت نیز کارایی خود را حفظ میکند، گفت: «سیستم پرداخت پیامکی ما که از طریق سرویسهای پایه مخابراتی کار میکند، امکان انجام تراکنشها را بدون نیاز به اینترنت فراهم میکند. همچنین فروشندگان ویژه میتوانند تا ۱۰۰ تراکنش را بهصورت آفلاین ثبت کنند که پس از برقراری ارتباط، بهصورت خودکار پردازش میشوند.»
مقیمیان در گفتوگو با پایگاه خبری راه پرداخت در پاسخ به این سوال که وضعیت سرویسدهی مینیپی با وجود اختلالات اینترنتی اخیر چگونه است، گفت: «مینیپی با معماری مقاوم و زیرساخت کاملاً بومی طراحی شده که در شرایط بحرانی نیز عملکردی پایدار دارد. ما از ماهها قبل با شبیهسازی سناریوهای مختلف اختلال، راهکارهای مقابله را آماده کردهایم. سیستم ما با بهرهگیری از سرورهای توزیعشده در مراکز داده مختلف، امکان تحمل خطا (Fault Tolerance) را فراهم میکند. در سه ماه اخیر، نرخ دسترسپذیری سرویسهای ما ۹۹.۹۸ درصد بوده که نشاندهنده ثبات بالای سیستم حتی در شرایط بحران است. همچنین راهکارهای جایگزین مانند پرداخت آفلاین برای چنین مواقعی پیشبینی شده است.»
مدیرعامل مینیپی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش استفاده از فیلترشکنها بر کیفیت خدمات این مجموعه تأثیر گذاشته است، نیز گفت: «استفاده از فیلترشکنها به دلیل ماهیت کاملاً داخلی زیرساختهای مینیپی، نهتنها کمکی نمیکند، بلکه باعث افزایش ۴۰ تا ۶۰ درصدی زمان انجام تراکنشها میشود. بررسیهای ما نشان میدهد کاربرانی که از VPN استفاده میکنند، بهطور متوسط ۲.۵ برابر بیشتر با مشکلات اتصال مواجه میشوند. به همین دلیل به تمام کاربران توصیه میکنیم هنگام استفاده از سرویسهای مینیپی، فیلترشکن خود را غیرفعال کنند. در صورت نیاز، امکان استفاده از کانالهای ارتباطی جایگزین مانند پیامک نیز فراهم است.»
او در ادامه در خصوص برنامههای جایگزین برای شرایط بحرانی و آسیب به زیرساختهای حیاتی گفت: «مینیپی برای شرایط بحرانی بهگونهای طراحی شده که حتی با قطع کامل اینترنت نیز کارایی خود را حفظ میکند. سیستم پرداخت پیامکی ما که از طریق سرویسهای پایه مخابراتی کار میکند، امکان انجام تراکنشها را بدون نیاز به اینترنت فراهم میکند. همچنین فروشندگان ویژه میتوانند تا ۱۰۰ تراکنش را بهصورت آفلاین ثبت کنند که پس از برقراری ارتباط، بهصورت خودکار پردازش میشوند. تیم پشتیبانی فنی ما بهصورت ۲۴ ساعته آماده پاسخگویی به هرگونه مشکل احتمالی است. این راهکارها در تستهای اخیر با موفقیت ۱۰۰ درصد عملکرد داشتهاند.»
مدیرعامل مینیپی در پاسخ به این سوال که چه اقداماتی برای حفظ ثبات سرویسدهی در شرایط فعلی در پیش گرفتهاند نیز گفت: «ما با اجرای برنامه سه مرحلهای «مینیپی پایدار» در حال مدیریت شرایط هستیم؛ اولاً زیرساخت توزیعشده در ۵ مرکز داده مختلف راهاندازی شده که احتمال اختلال همزمان را به حداقل میرساند. ثانیاً تیمهای فنی بهصورت شیفتی و با ظرفیت ۲۰۰ درصد بیش از حالت عادی در حال فعالیت هستند. ثالثاً هماهنگی مستمر با مراکز و نهادهای امنیتی برای پیشگیری از حملات سایبری انجام میشود.»
مقیمیان در پایان تاکید کرد: «مینیپی با تکیه بر فناوری بومی و سرمایهانسانی متخصص، آمادگی کامل برای عبور از شرایط بحرانی را دارد. ما متعهدیم در سختترین شرایط نیز خدمات پرداخت مطمئن و پایدار را از طریق فناوریهای مالی خود به هموطنان عزیز ارائه دهیم. پایداری سیستمهای مالی در این برهه حساس، اولویت اصلی تیم مینیپی است.»