راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

لای فای تکنولوژی جدیدی که 100 برابر از وای فای سریع‌تر است

ممکن است روزی فرا برسد که وابستگی دنیا به وای فای کنار گذاشته شود چراکه تکنولوژی جدیدی به نام لای فای در راه است؛ جایگزینی که به‌زعم دانشمندان می‌تواند به‌سرعت یک گیگا بیت بر ثانیه در دنیای واقعی دست پیدا کند و این رقم 100 برابر سریع‌تر از سرعت متوسط وای فای است. در چنین سرعتی می‌توان یک فیلم اچ دی را ظرف تنها چند ثانیه دانلود کرد.

شرکتی به نام Velmenni چندی پیش به نشریه IBTimes UK اعلام کرد که به تکنولوژی مذکور دست یافته است و موفق شده آن را در محیط‌های صنعتی استونی پیاده‌سازی کند.

لای فای قادر است داده‌ها را با استفاده از تعدادی لامپ‌های LED که در کسری از ثانیه مرتباً خاموش و روشن می‌شوند، انتقال دهد و این اتفاق آن‌قدر سریع رخ می‌دهد که برای چشم انسان غیرقابل تشخیص است. تکنولوژی مذکور در سال 2011 میلادی اختراع شد و در آزمایشگاه توانست به‌سرعت 224 گیگا بیت بر ثانیه دست پیدا کند.

IOT-lifi-index-way2pay-94-09-16

برخلاف سیگنال‌های وای فای که می‌توانند به آن‌سوی دیوارها نفوذ کنند، تکنولوژی لای فای بر اساس نور کار می‌کند و چنین قابلیتی ندارند، بنابراین برد آن به لحاظ نظری محدودتر است اما به خاطر همین محدودیت می‌توان گفت که امنیت بیشتری در قیاس با وای فای دارد.

لای فای همچنین فرصت‌های تازه‌ای را برای لوازم‌خانگی هوشمند به وجود می‌آورد. در آینده لامپ‌های LED مورداستفاده در منازل قادر خواهند بود که دو کارکرد را از خود نشان دهند: روشن کردن منازل و ایجاد شبکه‌ای داخلی برای برقراری ارتباط دستگاه‌های الکترونیکی با یکدیگر.

IOT-lifi-index-a-way2pay-94-09-16

گفتنی است در کنار Velmenni شرکت‌های مختلفی تلاش کرده‌اند تا لای فای را برای مشتریانشان به ارمغان بیاورند که از آن جمله می‌توان به Olecomm و PureLife اشاره نمود که مورد آخر توسط هرالد هس مخترع لای فای راه‌اندازی گردید.

هر دوی این شرکت‌ها، کیت‌هایی را در اختیار کاربران علاقه‌مند قرار می‌دهند تا شبکه‌های لای فای را در دفتر و خانه خود راه‌اندازی نمایند و کیت ارائه شده توسط pureLiFi می‌تواند سرعتی معادل با 10 مگابیت بر ثانیه را برای کاربرانش به ارمغان بیاورد.

تهیه و تنظیم: علی فراهانی کارشناش فنی شبکه شرکت فرتاک

منبع: mashable.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.