پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
پنل «نحوه تعامل بانک ملی با فینتکها و لندتکها» روز سهشنبه ۲۰ خردادماه در نمایشگاه بانک، بیمه و بورس با حضور حمیدرضا مختاریان، معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات و عضو هیئت عامل بانک ملی؛ بیژن نصرتی، معاون بانکداری جامع و عضو هیئت عامل بانک ملی، صادق سپندارند، رئیس اداره کل بانکداری خرد و کسب و کارهای کوچک بانک ملی و محمدجواد خدابخشی، مدیر عملیات، زیرساخت و امنیت شرکت توسعه سرمایه پیشگامان پویا برگزار شد.
پرداخت ۱۰۰ همت تسهیلات با ۹۲ درصد ارائه غیرحضوری
بیژن نصرتی، معاون بانکداری جامع و عضو هیئت عامل بانک ملی با اشاره به دستاوردها و اقدامات بخش فناوری اطلاعات این بانک، اظهار داشت: «یکی از محصولات برجسته ما، طرح «مهربانی» است که امکان افتتاح حساب غیرحضوری، اعتبارسنجی غیرحضوری و پرداخت تسهیلات غیرحضوری را فراهم کرده است. از مجموع ۱۰۰ همت تسهیلات پرداختی بانک، بیش از ۹۲ درصد بهصورت غیرحضوری ارائه شده است. همچنین، مدیریت کارتهای اعتباری بهطور کامل غیرحضوری شده و ما میتوانیم ادعا کنیم که ۱۰۰ درصد این فرآیندها بهصورت دیجیتال انجام میشود.
در حوزه محصولات نوین، سرویس BNPL با قدرت و برنامهریزی دقیق راهاندازی شده و دسترسی به تسهیلات را برای مشتریان آسانتر کرده است. با تلاش کارگروههای تخصصی در بخشهای فناوری اطلاعات و کسبوکار، محصولات جدید و ارزشمندی در حال توسعه هستند. پیشبینی میکنیم که با ادامه این روند، تا حداکثر ۱۸ ماه آینده، بخش اعظم خدمات حضوری بانک بهصورت غیرحضوری ارائه خواهد شد.
با توجه به جایگاه بانک ملی بهعنوان یک بانک دولتی و حاکمیتی و با تکیه بر اراده قوی و ظرفیتهای موجود در بخش فناوری اطلاعات، اطمینان دارم که این محصولات جدید، بهویژه در حوزه فینتکها و لندتکها، پس از بررسی و تصویب در ارکان بانک، در کوتاهترین زمان ممکن به مشتریان معرفی خواهند شد. این اقدامات، بانک ملی را در جایگاه مطلوبی در ارائه خدمات دیجیتال قرار داده و ما را به سمت آیندهای کاملاً غیرحضوری سوق میدهد.»
ارائه سرویسهای نوین مبتنی بر API و Open Banking
حمیدرضا مختاریان، معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات و عضو هیئت عامل بانک ملی، در ادامه این پنل گفت: «بانک ملی ایران با رویکردی نوین و با هدف توسعه خدمات بانکی دیجیتال، همکاریهای گستردهای با شرکتهای فینتک و لندتک در دستور کار خود قرار داده است و در حال حاضر نیز بخش قابل توجهی از این شرکتها از خدمات فناوریمحور این بانک بهرهمند میشوند. این همکاریها با هدف ارائه سرویسهای نوین و پاسخگویی به نیازهای کسبوکارهای دیجیتال شکل گرفته است.
در حال حاضر، بانک ملی ایران تعداد قابل توجهی از سرویسهای مبتنی بر API را در قالب پلتفرمهای Open Banking، از جمله «سلامت یک اکسیژن» در شرکت دادهورزی سداد و «فراو»، ارائه میدهد. این سرویسها به کسبوکارهای نوین مالی این امکان را میدهد تا از زیرساختهای بانکی استفاده کرده و خدمات خود را توسعه دهند. همکاری با فینتکهای بزرگ کشور نیز از دیگر اقدامات مهم بانک ملی در این مسیر است که طی آن، بسیاری از این شرکتها از خدمات فناورانه و تکنولوژیمحور بانک بهرهمند شدهاند.
در خصوص نگرانیها درباره محدودیتهای همکاری با فینتکها و لندتکها، چه از نظر مقررات، چه سرمایهگذاری و چه ساختار مالکیتی، باید تأکید کنم که هیچ محدودیت واقعی برای همکاری با شرکتهایی که از نظر زیرساختی و اعتباری مشکلی نداشته باشند، وجود ندارد. بانک ملی ایران تفاهمنامههای همکاری گستردهای با صندوقهای سرمایهگذاری بزرگی مانند «کاریزما» امضا کرده است که بر اساس آن، مشتریان بانک میتوانند از خدمات این صندوقها نیز بهرهمند شوند.
در عین حال، لازم است بانک مرکزی حمایت بیشتری در زمینه تسهیلاتدهی به فینتکها و لندتکها داشته باشد. ما در بانک ملی بر این باوریم که بانک مرکزی باید اقدامات گستردهتری انجام دهد تا زنجیرههای ارزش و حلقههای ارتباطی بین بانکها و این شرکتها تقویت شود و در آینده شاهد شکوفایی هرچه بیشتر این همکاریها باشیم. در حال حاضر، بانک ملی ایران دارای ۵۵ میلیون مشتری حقیقی و یک میلیون مشتری حقوقی است و روزانه بیش از ۱۵۰ میلیون تراکنش را پردازش میکند.»
نیاز به تقویت برندینگ برای معرفی دستاوردهای بانک ملی
در ادامه این پنل، صادق سپندارند، رئیس اداره کل بانکداری خرد و کسبوکارهای کوچک بانک ملی با اشاره به جایگاه رقابتی بانک ملی ایران در حوزه ارائه محصولات دیجیتال، اظهار داشت: «بانک ملی ایران نهتنها در مقایسه با سایر بانکهای کشور عقب نیست، بلکه به لطف بهرهگیری از فناوریهای نوین، حتی از بسیاری از فینتکها و لندتکها نیز پیشروتر است. در گذشته، فینتکها و لندتکها با سادهسازی فرآیندها و سرعتبخشی به خدمات بانکی بهعنوان مزیت شناخته میشدند، اما امروز بانک ملی ایران با ارائه محصولاتی مانند طرح کالاپی، که کاملاً غیرحضوری است، و همچنین خدمات غیرحضوری کارتهای اعتباری و BNPL توانسته است این مزیتها را در خود نهادینه کند.
ما از فناوریهایی که فینتکها و لندتکها استفاده میکنند، بهره میبریم و در زیرساختهای نرمافزاری و سختافزاری نهتنها عقب نیستیم، بلکه به اعتقاد من، در جایگاه پیشرو قرار داریم. شرکتهای PSP، دادهورزی، و پیشگامان بهعنوان بازوهای اجرایی بانک ملی در حوزه فناوری اطلاعات، نقش کلیدی در این موفقیت ایفا میکنند. بااینحال، اگر بخواهم به یک نقطهضعف اشاره کنم، شاید در حوزه برندینگ و تبلیغات محصولاتمان نیاز به تقویت داشته باشیم تا دستاوردهایمان بهتر دیده شود.»
سپندارند، در پاسخ به سؤالی درباره محدودیتهای مقرراتی، سرمایهگذاری و ساختار مالکیتی در همکاری با لندتکها، اظهار داشت: «از منظر مقررات، سرمایهگذاری یا ساختار مالکیتی، بانک ملی ایران هیچ محدودیت واقعی برای همکاری با لندتکها یا فینتکها ندارد. اگر یک لندتک یا فینتک از نظر زیرساختی و اعتباری مشکلی نداشته باشد، ما هیچ مانعی برای همکاری با آنها نداریم. یکی از بزرگترین مزیتهای بانک ملی، اعتبار بالای آن است. بنابراین، تنها زمانی ممکن است در همکاری با شرکتی تردید کنیم که اعتبار آن شرکت، چه از نظر مالی و چه غیرمالی، مورد سؤال باشد. در غیر این صورت، بانک ملی آماده ارائه خدمات و همکاری با لندتکها و فینتکهای معتبر است.»
توسعه سرویسهای BNPL بومی در سیستم بانکی
در ادامه این پنل، محمد جواد خدابخشی، مدیر عملیات، زیرساخت و امنیت شرکت توسعه سرمایه پیشگامان پویا با اشاره به مزیتهای رقابتی همکاری بانک ملی ایران با فینتکها و لندتکها در حوزه اعطای تسهیلات اظهار داشت: «یکی از بزرگترین مزیتهای رقابتی بانک ملی ایران در بازار کنونی، تیم پویا و پیگیر آن است. این تیم، متشکل از بخشهای بانکداری تجاری، فناوری اطلاعات و شرکتهای وابسته نظیر PSP، هلدینگ صبا، پیشگامان پویا و شرکت پارس، با سرعت و دقت مسائل را پیگیری کرده و در کوتاهترین زمان ممکن به نتیجه میرساند. این چابکی و تعهد، بانک ملی را از سایر بانکها متمایز کرده است.
ما همچنین سرویسهای منحصربهفردی مانند BNPL را توسعه دادهایم که شامل چهار دستهبندی با گزینههای پیشپرداخت، قسط اول و پرداخت در پایان ماه است. این سرویسها که پیشتر تنها در اختیار لندتکها بود، اکنون بهصورت بومی در سیستم بانکی ما پیادهسازی شده و با سادهسازی فرآیندها، دسترسی افراد به تسهیلات را آسانتر کرده است. برخلاف برخی بانکها که این خدمات را از لندتکها اقتباس کردهاند، بانک ملی این قابلیتها را درونسازمانی ایجاد و ارزشآفرینی کرده است.
تجربه سه تا چهار ماه اخیر نشان میدهد این تسهیلات تأثیر قابلتوجهی بر اقشار مختلف داشته است. بهدلیل پشتوانه بانک ملی و نظارت دقیق بر کارمزدها، هزینه تمامشده این تسهیلات برای کاربران نهایی بهمراتب کمتر از روشهای دیگر است. این موضوع بهرهوری بیشتری را برای مشتریان به ارمغان آورده و کمک شایانی به آنها کرده است. بازخوردهای دریافتی از مرکز تماس و ارزیابیهای انجامشده از کاربران طرحهای تسهیلاتیاری، نوپه و کالاپی نیز این موفقیت را تأیید میکند.
نکته دیگر، اعتماد و دلگرمی است که نام بانک ملی برای مردم ایجاد میکند. وقتی پشتوانه یک طرح، بانک ملی باشد، مشتریان با اطمینان بیشتری از تسهیلات استفاده میکنند، زیرا میدانند نظارت دقیق و متولی معتبری بر فرآیندها حاکم است. این اعتبار، تضمینی برای استفاده صحیح و امن از خدمات مالی است.»