راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ویژگی‌های جدید راهکار بانکداری شرکتی «تومن» در نمایشگاه صنعت مالی ۱۴۰۴

امکانات راهکار بانکداری شرکتی «تومن» در گفت‌وگو با امیر اسلامی، مدیر محصول تیم بانکداری شرکتی تومن مطرح شد

امیر اسلامی، مدیر محصول تیم بانکداری شرکتی «تومن»، در گفت‌وگو با راه پرداخت در هفدهمین نمایشگاه صنعت مالی ۱۴۰۴، از امکانات و ویژگی‌های جدید محصول بانکداری شرکتی تومن گفت؛ محصولی که حدود یک سال است در اختیار شرکت‌ها و سازمان‌ها قرار گرفته. او همچنین از برنامه‌های آینده برای گسترش این محصول گفت و چشم‌انداز روشنی برای ادامه مسیر آن ترسیم کرد.


 تومن چگونه شکل گرفت؟


شرکت تومن در سال ۱۳۹۱ متولد شد؛ تیم تومن در آغاز با تمرکز بر پرداخت خرد شهری وارد بازار شد و خدماتی مانند پرداخت کرایه تاکسی از طریق QR Code و موبایل‌پیمنت را ارائه کرد. این در حالی بود که این نوع خدمات پرداخت برای سازمان شهرداری هنوز ناشناخته بود. امیر اسلامی درباره فضای کلی در زمان شکل‌گیری تومن افزود: «در آن زمان بازیگرانی مانند فون‌پی و ریالو نیز در بازار حضور داشتند، اما تومن توانست با رویکردی نوآورانه و به‌عنوان یکی از پیشگامان خدمات پرداخت خرد، توجه بازار را به شیوه‌های نوین پرداخت جلب کند. اما سیاست‌های وقت شهرداری و تاکسیرانی موجب شد تا تومن رویکرد خود را تغییر دهد و مسیر تازه‌ای در پیش بگیرد.»


 چرخش استراتژیک به سمت B2B


به گفته امیر اسلامی، سال ۱۳۹۸ نقطه‌ عطفی در مسیر تحول تومن بود؛ جایی که این شرکت با بازنگری در استراتژی خود، تمرکز را از پرداخت‌های خرد شهری به سمت ارائه خدمات مالی به کسب‌وکارهای بزرگ (B2B) سوق داد. نخستین گام در این مسیر، حل چالش تسویه آنی درآمد رانندگان تاکسی‌های اینترنتی بود؛ مسئله‌ای که تا پیش از آن، نیازمند ثبت درخواست رانندگان برای واحد مالی تاکسیرانی‌های اینترنتی، ارائه فایل تراکنش‌های انجام شده و انتظار برای واریز وجه از سمت شعب بانکی بود. تومن با طراحی یک راهکار مالی هوشمند، این فرایند را به‌طور کامل دیجیتال و آنی کرد، به‌طوری‌که رانندگان می‌توانستند از طریق راهکار تومن، در لحظه درآمد خود را برداشت و به حسابشان منتقل کنند. این اقدام، در کنار ترویج فرهنگ پرداخت درون برنامه‌ای، به کاهش کارت‌به‌کارت‌های شخصی میان مسافر و راننده منجر شد؛ موضوعی که همچنان یکی از دغدغه‌های اصلی پلتفرم‌های حمل‌ونقل آنلاین به‌شمار می‌رود.


ورود به بازار پرداخت‌یاری


مدیر محصول تیم بانکداری شرکتی تومن در ادامه گفت: «بانک مرکزی به‌صورت رسمی تومن را به‌عنوان یک پرداخت‌یار مورد تأیید قرار داد و همکاری خود را با ۵ شرکت معتبر پرداخت الکترونیک (PSP) کشور، توسعه داد. رویکرد تومن همچنان تمرکز بر ارائه خدمات به کسب‌وکارهای B2B بود، اما این بار در ابعادی گسترده‌تر. به گفته امیر اسلامی، تومن امروز از نظر حجم ریالی تراکنش‌ها، در جایگاه نخست میان پرداخت‌یارهای بازار قرار دارد و با ارائه راهکارهای هوشمند برای مدیریت جریان ورودی و خروجی پول، توانسته پاسخ‌گوی نیازهای پیچیده مالی شرکت‌ها باشد.»


 شناسایی نیاز روز سازمان‌ها و تولد بانکداری شرکتی


تومن با توسعه زیرساخت‌های فناورانه خود، امکان ارائه سرویس استرداد وجه (Refund) را فراهم کرد؛ سرویسی که مشتریان را از طی مراحل زمان‌بر بانکی بی‌نیاز می‌کرد. اما تحول مهم‌تری در اواخر سال ۱۴۰۲ رقم خورد؛ جایی که به دلیل محدودیت‌های قانونی در انتقال وجوه از طریق حساب‌های واسط، تومن تصمیم گرفت خدمات مالی خود را مستقیماً بر بستر حساب‌های بانکی مشتریان ارائه دهد. این تصمیم، پایه‌گذار شکل‌گیری راهکار بانکداری شرکتی شد. در اواخر سال ۱۴۰۳، تومن به‌عنوان نخستین شرکت، به‌طور رسمی آغاز به ارائه خدمت راهکار بانکداری شرکتی خود کرد و امکان بهره‌مندی سازمان‌ها از خدمات مالی پیشرفته به طور مستقیم، فراهم شد.


 تمرکز بر مدیریت یکپارچه حساب‌ها


اسلامی در توضیح راهکار بانکداری شرکتی افزود: «داشبورد بانکداری شرکتی تومن نقش یک پلتفرم بانکداری اینترنتی پیشرفته را دارد که در آن تمام حساب‌های بانکی یک سازمان به‌صورت یکپارچه تجمیع شده‌اند. به‌جای استفاده از چندین اپلیکیشن یا درگاه مختلف، واحد مالی می‌تواند تمام عملیات بانکی خود را از طریق این داشبورد انجام دهد. خدماتی مانند مانده‌گیری، مشاهده صورت‌حساب و گردش‌حساب، واریز وجه و دریافت گزارش‌های استاندارد مالی، به‌صورت متمرکز در اختیار کاربر قرار می‌گیرد و تمامی خدمات از طریق API و داشبورد فراهم شده است. تأیید این عملیات نیز از طریق کارتابل امضای دیجیتال توسط افراد دارای حق امضا انجام می‌شود.»


 مدیریت تعهدات و آینده‌نگری در بانکداری شرکتی


یکی از نیازهای مهم سازمان‌ها، مدیریت اسناد تعهدی مانند چک، سفته و ضمانت‌نامه است؛ اسنادی که اگرچه اثر مالی آنی در حساب ندارند، اما ثبت و رصد دقیق آنها ضروری است. به همین دلیل تومن بخش «مدیریت تعهدات» را در پاسخ به این نیاز به راهکار بانکداری شرکتی خود اضافه کرده است. امیر اسلامی در این‌باره گفت: «بخش مدیریت تعهدات در بانکداری شرکتی تومن طراحی شد تا امکان ثبت و نگهداری این اسناد در یک محیط متمرکز فراهم شود. در ادامه، توسعه این خدمات نیز در دستور کار قرار گرفت و از جمله قابلیت‌های مهم پیش‌رو، افزودن چک الکترونیک به پلتفرم بانکداری شرکتی است؛ امکانی که به سازمان‌ها اجازه می‌دهد بدون نیاز به چک‌های فیزیکی، صدور و مدیریت چک را مستقیماً از طریق بانکداری شرکتی تومن انجام دهند.»


 افزایش هوشمندی در مانیتورینگ مالی با امکان اتصال به نرم‌افزارهای حسابداری


تومن در زمینه نظارت بر حساب‌های بانکی نیز اقدامات جدیدی انجام داده است. اسلامی در توضیح گفت: «سامانه مانیتورینگ حساب در حال ارتقاست و قادر است رفتارهای غیرعادی مانند تراکنش‌های مشکوک یا تکراری را شناسایی کرده و به کاربران یا مدیران سازمان، بنا بر سطح دسترسی تعریف شده برای آن‌ها، هشدار دهد. همچنین امکان تعیین محدودیت مبلغی برای حساب‌های مقصد نیز در این سامانه پیش‌بینی شده است. از سوی دیگر، تومن موفق شده بانک‌های متصل را به سیستم‌های مالی و حسابداری مشتریان لینک کند؛ قابلیتی که موجب می‌شود تمامی تراکنش‌ها به‌صورت خودکار در قالب سندهای حسابداری ثبت شوند.»

منبع شرکت تومن
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.