پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
گزارش اقتصادی اردیبهشت ۱۴۰۴ منتشر شد؛ خروج تراکنشهای شاپرکی از شوک فروردین
براساس گزارش شاپرک، ارزش تراکنشهای پردازششده در شبکه پرداخت کشور در اردیبهشتماه ۱۴۰۴ با رشدی ۱۹.۴۸ درصدی نسبت به فروردین همراه بوده است
صد و نوزدهمین گزارش اقتصادی شاپرک مربوط به اردیبهشت ماه سال جاری منتشر شد و براساس آن ۴۶۶۴ میلیون تراکنش به ارزش ۱۷۳۲۵ هزار میلیارد ریال در شبکه الکترونیک پرداخت کارت پردازش شده است.
بر اساس صد و نوزدهمین گزارش اقتصادی شاپرک، ۴۶۶۴ میلیون تراکنش به ارزش ۱۷۳۲۵ میلیون ریال در شبکه شاپرک پردازش شده که در مقایسه با فروردینماه ۱۱.۴۲ درصد در تعداد و ۱۹.۴۸ درصد در ارزش ریالی رشد داشته است که این موضوع در مقایسه با ماه فروردین نشان میدهد که تراکنشهای شاپرکی هرساله در فروردین ماه دچار شوک کاهشی میشوند و در اردیبهشت به روال قبل خود باز میگردند.
بر اساس این گزارش، تعداد تراکنشهای اردیبهشت ۱۴۰۴ نسبت به ماه مشابه در سال ۱۴۰۳ حدود ۴.۹ درصد و از نظر ریالی ۴۱.۵۴ درصد افزایش داشته است.
همچنین ارزش اسمی تراکنشهای اردیبهشت ۱۴۰۴نسبت به ماه گذشته با رشد ۱۹.۴۸ درصدی همراه بوده، این در حالی است که ارزش حقیقی تراکنشها رشد ۱۶.۳۵ درصدی را تجربه کرده است.
طبق جدیدترین گزارش اقتصادی شاپرک، تعداد ابزارهای شاپرکی در اردیبهشت ۱۴۰۴ در مقایسه با فروردین ماه رشد ۰.۳۳ درصدی را تجربه کرده که این تغییر به دلیل افزایش ۰.۲۱ درصدی تعداد ابزار کارتخوان فروشگاهی است. ابزارهای پذیرش اینترنتی در اردیبهشت ۱۴۰۴ نسبت به فروردین ماه رشد ۱.۱۹ درصدی را تجربه کردهاند.
بر اساس گزارش اقتصادی ۱۱۹ شاپرک، کارتخوان فروشگاهی با سهم ۹۱.۲۹ درصدی، بیشترین تعداد تراکنش را در بین سایر ابزارهای پذیرش داشته و ابزار پذیرش اینترنتی با ۶.۷۲ درصد و ابزار پذیرش کدهای دستوری با 1.99 درصد به ترتیب در جایگاههای بعدی قرار دارند.
ضریب نفوذ مجموع ابزارهای پذیرش فعال سیستمی در اردیبهشت ۱۴۰۴ برابر با ۱۹۶۸.۶۴ ابزار به ازای هر ۱۰ هزار فرد بالای ۱۸ سال در کشور بوده است. بیشترین میزان نفوذ این ابزارها متعلق به کارتخوانهای فروشگاهی با تعداد ۱۷۲۱.۵۷ به ازای هر ۱۰ هزار فرد بالای ۱۸ سال در کشور است.
کمترین میزان ضریب نفوذ به ابزار پذیرش کدهای دستوری اختصاص دارد که به ازای هر ۱۰ هزار نفر تنها ۰.۹۷ ابزار پذیرش کدهای دستوری در کشور وجود دارد. به ازای هر ۱۰ هزار فرد بالای ۱۸ سال نیز ۲۴۶.۱۰ ابزار پذیرش اینترنتی در کشور وجود دارد.
طبق گزارش شاپرک، استانهای تهران، خراسان رضوی، فارس، اصفهان و خوزستان به ترتیب بیشترین تعداد کارتخوان فروشگاهی فعال در اردیبهشت ۱۴۰۴ را داشتهاند.
بررسی اطلاعات مربوط به تعداد تراکنشهای موفق و ناموفق (خطادار) کل شبکه شاپرک در اردیبهشت ۱۴۰۴ نشان میدهد که ۹۳.۰۹ درصد از تراکنشها موفق و ۶.۹۱ درصد از آنها در دسته خطادار و ناموفق قرار دارند.
تجزیهوتحلیل خطاهای تراکنشها در اردیبهشت ۱۴۰۴ نشان میدهد که خطای کاربری با ۹۰.۵۹ درصد عمدهترین دلیل بروز خطاها بوده است. خطای صادرکنندگی ۷.۸۵ درصد، خطای پذیرندگی ا ۱.۳۶ درصد و خطای شاپرکی ۰.۲۰ درصد بوده است. تعداد تراکنشهای ناموفق در اردیبهشت ماه سال جاری در مقایسه به ماه گذشته ۱۱.۹۰ درصد افزایش داشته است.
عملکرد ماهانه شرکتهای PSP در اردیبهشت ۱۴۰۴
بخش «بررسی عملکرد کلی شرکتهای ارائهدهنده خدمات پرداخت یا PSP» گزارش اقتصادی شاپرک به شاخصهای عملکرد تعدادی و مبلغی شرکتها پرداخته و تصویری کلی از وضعیت آنها در صنعت پرداخت الکترونیکی ترسیم کرده است.
بر اساس جدیدترین گزارش اقتصادی شاپرک، سهم شرکت «پرداخت الکترونیک سامان» در تعداد تراکنشها ۲۰.۹۹ درصد و سهم شرکت «به پرداخت ملت» ۱۹.۱۱ درصد است. از نظر مبلغ تراکنشها نیز سهم شرکت به پرداخت ملت ۲۱.۱۸ و سهم شرکت پرداخت الکترونیک سامان ۲۱.۱۷ درصد است.
در این ماه اختلاف سهم تعدادی شرکت به پرداخت ملت، دومین شرکت بازار از لحاظ تعداد تراکنش، و اختلاف مبلغی شرکت پرداخت الکترونیک سامان، دومین شرکت بازار از لحاظ مبلغی، با شرکتهای پرداخت الکترونیک سامان و به پرداخت ملت به ترتیب حدود ۱.۸۸ و ۰.۰۱ درصد است.
مقایسه گزارش اردیبهشت ۱۴۰۴ با فرودین سال جاری حاکی از آن است که در مولفه سهم تعدادی، جابهجایی بین شرکتها رخ نداده است.
در سهم مبلغ تراکنشها نیز شرکت به پرداخت ملت با یک پله صعود در جایگاه نخست قرار گرفت. شرکت پرداخت الکترونیک سامان نیز با یک پله نزول در جایگاه دوم قرار گرفت.
شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد با یک پله صعود در جایگاه پنجم و شرکت پرداخت نوین آرین با یک پله نزول در جایگاه ششم قرار گرفت.
بر اساس گزارش شاپرک، شرکت پرداخت الکترونیک سامان در اردیبهشت ماه با پوشش ۲۱.۲۸ درصد از بازار تراکنشهای کارتخوان فروشگاهی همانند ماه گذشته بالاترین سهم را در اختیار خود دارد. شرکت به پرداخت ملت نیز در هر دو ابزار پذیرش اینترنتی و کدهای دستوری به ترتیب با کسب ۳۹.۸۱ و ۴۶.۰۷ درصد از سهم بازار بالاترین سهم را در بازار دارد.
سهم بازار بانکهای پذیرنده
در بخش سهم بازار بانکهای پذیرنده، گزارش اقتصادی شاپرک به شاخص گستره فعالیت هر یک از بانکها در پذیرش تعداد و مبلغ تراکنشهای پشتیبانیشدن در شبکه شاپرک پرداخته است. در نمودارهای مربوطه، ۱۰ بانک نخست با بالاترین سهم تعدادی و مبلغی در شبکه پرداخت معرفی شدهاند و باقی بانکها در دسته «سایر» قرار دارند.
طبق گزارش شاپرک، بانک سپه با سهم ۱۷.۱۹ درصدی از تعداد تراکنشها و بانک ملت با سهم ۱۶ درصدی از مبلغ تراکنشها، بالاترین سهم از پذیرش تراکنشهای بازار را به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست میان تمام بانکهای پذیرنده قرار گرفتهاند.