راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فقط ۲۵ پلتفرم تبادل طلا تراکنش‌های قابل توجه دارند

مدیرعامل میلی: بورس کالا ۲۰ تن ذخیره طلا دارد در حالی که کل طلای ذخیره پلتفرم‌های آنلاین طلا تا به کنون ۲ تن برآورد شده است

روز پنجشنبه هشتم خرداد ۱۴۰۴، در پنلی که با حضور رضا الفت‌نسب رئیس اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی، علیرضا یعقوبی رئیس هیئت‌مدیره انجمن فین‌تک، سعید امیرخانی مدیر امور اتحادیه‌های کشوری اتاق اصناف ایران و مصطفی اکرمی مدیرعامل پلتفرم «میلی‌» برگزار شد، حاضران به بررسی چالش‌ها و فرصت‌های پلتفرم‌های آنلاین فروش طلا پرداختند.


چالش صدور مجوز و روند طولانی تنظیم‌گری


رضا الفت‌نسب با اشاره به اینکه مهلت اولیه ۵۰ روزه صدور مجوز برای پلتفرم‌های طلا به دلیل ورود نهادهایی مانند بانک مرکزی و شورای عالی امنیت به این حوزه طولانی شده است، گفت: «شورای عالی امنیت فعلاً صدور مجوزها را متوقف کرده و وزارت صمت نیز هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.» او پیش‌بینی کرد که این روند حداقل ۲ تا ۳ ماه دیگر ادامه داشته باشد.

وی توضیح داد که ضوابط سال ۱۳۹۹ برای فروش مصنوعات طلا تدوین شده بود و دیگر پاسخگوی نیازهای جدید بازار به خصوص فروش طلای آب‌شده نیست و در سال ۱۴۰۳ مقررات جدیدی با مشارکت اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی نوشته شده است. الفت‌نسب تاکید کرد که ورود نهادهای متعدد به این حوزه، روند ابلاغ ضوابط را کند کرده و این موضوع باعث شده کسب‌وکارهای جدید این توقف را به منزله ایجاد انحصار برای قدیمی‌ها تلقی کنند.


وضعیت بازار و تعداد پلتفرم‌های فعال


مصطفی اکرمی مدیرعامل پلتفرم میلی‌ با اشاره به صدور حدود ۴۷۰ مجوز برای پلتفرم‌های آنلاین طلا گفت: «از این تعداد، ۱۷۶ پلتفرم تراکنش مالی ثبت کرده‌اند و فقط ۲۵ مورد تراکنش‌های قابل توجهی دارند.» او افزود که این ۲۵ پلتفرم تحت نظارت جدی نهادهای ذی‌ربط هستند و این نظارت خیال حاکمیت را بابت سلامت صندوق‌ها راحت کرده است.

اکرمی، با الزامی خواندن نظارت، اشاره کرد نظارت تا جایی معنا دارد که مانع توسعه نشود، در غیر این صورت اسم آن دخالت است.

او با اشاره به موضوع نگهداشت و ذخیره طلا و تفاوت میان این حجم سرمایه از سمت بورس و پلتفرم‌ها، گفت: «بورس کالا ۲۰ تن ذخیره طلا دارد در حالی که کل طلای ذخیره پلتفرم‌های آنلاین طلا تا به کنون ۲ تن برآورد شده است.»

اکرمی همچنین اشاره کرد که اغلب پلتفرم‌ها به‌خاطر نداشتن پرونده قضایی و مواردی که اذهان عمومی را به‌صورت منفی تحت تاثیر قرار دهد بیشتر مورد اقبال قرار گرفته‌اند. او در ادامه افزود: «این اقبال فرصت و نگاه جدید فین‌تکی را به این پلتفرم‌ها ایجاد کرده است.»

ایجاد فرصت‌های جدید در اکوسیستم مالی مبتنی بر طلا در آینده، چشم‌انداز مدیرعامل میلی‌ از این پلتفرم‌هاست.

او همچنین از امکان دریافت طلای خریداری شده از سمت پلتفرم‌ها از طریق پست با بیمه تا حدود ۳ ماه آینده خبر داد.

اکرمی معتقد است فعالیت پلتفرم‌های آنلاین طلا با شیوه بازاری و سنتی طلافروشی مکمل هم هستند و این همکاری و شکل از فعالیت به تقویت هر دو بخش کمک می‌کند.


نظارت و تنظیم‌گری؛ راهکارهای پیش رو


علیرضا یعقوبی، رئیس هیئت‌مدیره انجمن فین‌تک، معتقد است که پلتفرم‌های فروش آنلاین طلا نیازی به قانون جدید ندارند و این کسب‌وکارها همان طلافروشی‌های سنتی هستند که به فضای دیجیتال منتقل شده‌اند. او تاکید کرد که مشکل اصلی، نبود تنظیم‌گری منسجم و برنامه‌ریزی دقیق است و به جای واکنش‌های مقطعی باید رویکردی پیشگیرانه و ریشه‌ای اتخاذ شود.

وی افزود: «تنظیم‌گری امروز کشور بیشتر پس از بروز مشکلات انجام می‌شود و باید این روند تغییر کند.» همچنین از اهمیت داشتن متولی مشخص و تدوین ضوابط جامع سخن گفت که بتواند فعالیت پلتفرم‌ها را به صورت منظم و قابل کنترل هدایت کند.


حساسیت‌ها و ضرورت تعیین متولی واحد


سعید امیرخانی نیز با اشاره به حساسیت سرمایه‌گذاری‌های کلان مردم در پلتفرم‌های طلا، تاکید کرد که سخت‌گیری‌های جدید در ضوابط از سوی حاکمیت برای حفظ امنیت سرمایه‌ مردم است. او افزود: «وزارت صمت در حال نهایی‌کردن ضوابط است و تلاش می‌شود تمامی نظرات نهادهای ذی‌ربط در آن لحاظ شود.»

امیرخانی خاطرنشان کرد که همه نهادهای ذی‌ربط باید در تدوین نهایی ضابطه مشارکت داشته باشند تا متولی مشخصی برای این حوزه تعیین و سیستم نظارتی کارآمدی شکل بگیرد. او به نقش اتاق اصناف در تسهیل شرایط و حمایت از پلتفرم‌ها اشاره کرد و گفت که نگاه این نهاد بیشتر معطوف به نظارت سیستمی و تسهیل فرآیندهاست، نه دخالت‌های غیرضروری.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.