راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

وزیر آموزش و پرورش از طراحی فرایند آموزش هوش مصنوعی به ۲ میلیون دانش‌آموز و ۱۰۰ معلم خبر داد

وزیر آموزش و پرورش از آغاز اجرای نقشه راه هوش مصنوعی در نظام آموزشی خبر داد و اعلام کرد که آموزش هوش مصنوعی برای ۲ میلیون دانش‌آموز و ۱۰۰ هزار معلم در دستور کار قرار گرفته است. این طرح در سه فاز شامل آشنایی، بهره‌برداری و تولید محتوا مبتنی بر هوش مصنوعی اجرا می‌شود تا استعدادهای دانش‌آموزی از سنین پایین شناسایی و پرورش یابند

علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش از برنامه‌ریزی برای آموزش هوش مصنوعی به ۲ میلیون دانش‌آموز و ۱۰۰ معلم در سازمان آموزش و پرورش خبر داد و اعلام کرد که مسیر توسعه و بهره‌برداری از فناوری‌های هوشمند در نظام تعلیم و تربیت کشور در حال طراحی است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، کاظمی در اختتامیه همایش ملی هوش مصنوعی، فرهنگ و رسانه که در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد، اظهار کرد: «امروز صدا و سیما مسیر حرکت خود را در حوزه هوش مصنوعی یافته است. این آغاز یک حرکت بزرگ است و دسترسی به نقشه راه حرکت بر مدار هوش مصنوعی در رسانه ملی، بزرگ‌ترین دستاورد صدا و سیما در این حوزه است.»

او با اشاره به اینکه ۵۰۰۰ دانش‌آموز در همایش مذکور شرکت کردند، خاطرنشان کرد: «این امر پیام مهمی دارد؛ و آن‌ این است که بزرگ‌ترین بهره‌برداران هوش مصنوعی، جامعه دانش‌آموزان هستند. این جامعه مخاطب، باید در حوزه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کند. بزرگ‌ترین بخشی که می‌تواند منویات مقام معظم رهبری را محقق کند، جامعه دانش‌آموزی است.»

وزیر آموزش و پرورش، ضمن اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت هوش مصنوعی، یادآور شد: «باید آموزش و پرورش توجه ویژه‌ای به این حوزه داشته باشد و هوش مصنوعی را در کانون توجه خود قرار دهد؛ هم از نظر ذائقه، هم توانمندی و هم قدرت خلق و آفرینش دانش‌آموزان در این حوزه‌ها. اگر اکنون وارد عرصه هوش مصنوعی شویم، در ده سال آینده، بهترین نخبه‌های این حوزه از دانشگاه‌های کشور فارغ‌التحصیل خواهند شد.»

کاظمی با اشاره به دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب با جامعه معلمان، توضیح داد: «حضرت آقا فرمودند هزینه‌کردن و سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش، بهترین نوع سرمایه‌گذاری است که نتایج چندبرابری به همراه دارد. این بیانات نشان می‌دهد باید به آموزش و پرورش توجه ویژه داشت؛ چرا که این حوزه، کانون اصلی و حیاتی تحولات فرهنگی است. فراهم کردن فرصت برای دانش‌آموزان در این همایش، برای بروز توانمندی‌های آنان، ارزشمند و مهم است.»

به گفته وزیر آموزش و پرورش، تمامی دستگاه‌ها باید نسبت خود را با حوزه هوش مصنوعی مشخص کرده و مسیر حرکت در این حوزه را تبیین کنند.

او همچنین اقدامات انجام‌شده در حوزه هوش مصنوعی در وزارت آموزش و پرورش را توضیح داد و گفت: «از زمان حضورم، تیم فنی و تخصصی خوبی با همکاری وزارت ارتباطات و معاونت علمی ریاست جمهوری تشکیل شد. همچنین نقشه راه و سند هوش مصنوعی در آموزش و پرورش طراحی و فازبندی شد. عملیات اجرایی آن آغاز شده و برنامه‌ریزی کرده‌ایم که ۲ میلیون دانش‌آموز را با این حوزه آشنا کنیم.»

کاظمی با بیان اینکه برای نقشه هوش مصنوعی در وزارت آموزش و پرورش فازهایی طراحی شده است، بخش اول و فاز نخست آن را آشنایی با ادبیات هوش مصنوعی و بهره‌برداری و کار با این فناوری پیشرفته عنوان کرد. او همچنین اعلام کرد که فرآیند آموزش در خصوص سند هوش مصنوعی در آموزش و پرورش، برای ۱۰۰ هزار معلم طراحی شده است.

وزیر آموزش و پرورش در عین حال، تاکید کرد: «این اقدامات کافی نیست و باید به لایه‌های عمیق‌تر هوش مصنوعی نیز توجه کنیم. طبق گفته مقام معظم رهبری، اگر به این حوزه نپردازیم، در آینده نمی‌توانیم از ظرفیت‌ها و فناوری‌های پیشرفته آن بهره‌مند شویم و تنها بهره‌بردار خواهیم بود. راه این کار این است که از پژوهش‌سراهای دانش آموزی آغاز کنیم. از دوره‌های ابتدایی در جشنواره‌ها استفاده کرده و استعداد را شناسایی کنیم تا بتوانیم در این حوزه استعدادها را تربیت کنیم.»

وزیر آموزش و پرورش، توضیح داد که فاز نخست نقشه و سند هوش مصنوعی، آشنایی و ادبیات هوش مصنوعی است. فاز دوم، بهره‌برداری از ظرفیت‌های این فناوری است و فاز سوم، که بسیار اهمیت دارد، معطوف به تولید محتوا بر اساس هوش مصنوعی است. او گفت: «در حوزه آموزش و تعلیم و تربیت کار سخت و سنگینی داریم.»

کاظمی گفت: «امیدوارم کسانی که در این حوزه کار کردند و تخصص دارند به کمک آموزش و پرورش بیایند تا بتوانیم در فرآیند تعلیم و تربیت، آنچه مد نظر داریم را اجرا کنیم و بتوانیم باورها و آداب و سنن و هویت ملی و دینی را با استفاده از هوش مصنوعی به نسل جدید منتقل کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.