پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
مدیر سامانه هوشمند سوخت: انتقال سهمیه سوخت به کارت بانکی زمانبر است و فعلا دلیلی برای حذف کارت سوخت وجود ندارد
عباس باصفا، مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران اعلام کرد که باوجود پیشبینی انتقال سهمیه سوخت از کارت سوخت به کارت بانکی در قانون بودجه سال ۱۴۰۴، اجرای این طرح با چالشهایی همراه است و زمانبر خواهد بود؛ بنابراین در حال حاضر دلیلی برای حذف کارت سوخت وجود ندارد.
به گزارش ایسنا، باصفا با اشاره به روش جدید ثبت درخواست کارت سوخت اظهار کرد: «ثبتنام برای دریافت کارت سوخت از طریق سامانه اینترنتی انجام میشود و امکان رهگیری کارت نیز در همین سایت فراهم شده است. فرایند صدور کارتهای المثنی که پیشازاین حدود ۴۰ تا ۵۰ روز زمان میبرد، اکنون در قالب معماری جدید سامانه به کمتر از ۱۰ روز کاهش یافته است.»
باصفا درباره رمز کارتهای سوخت نیز توضیح داد: «رمز کارتها که پیشتر چهار رقم آخر کد ملی مالک بود، اکنون بهصورت تصادفی تولید شده و از طریق پیامک برای مالک اصلی ارسال میشود. درصورتیکه پیامک دریافت نشود، مالک میتواند با مراجعه به سامانه fcs رمز کارت خود را مشاهده کند.»
او در ادامه با اشاره به سهمیهبندی سوخت افزود: «در حال حاضر کارتهای سوخت ماهانه شامل ۶۰ لیتر با نرخ یارانهای ۱۵۰۰ تومان و ۱۰۰ لیتر با نرخ آزاد ۳۰۰۰ تومان هستند. استفاده از کارتهای شخصی بهجای کارتهای آزاد و اضطراری در جایگاهها، نقش مهمی در کاهش قاچاق سوخت دارد. بر همین اساس، توصیه میشود که هموطنان حتماً از کارتهای سوخت شخصی خود استفاده کنند.»
مدیر سامانه هوشمند سوخت همچنین بیان کرد: «معماری جدید سامانه بهگونهای طراحی شده که افراد میتوانند از روشهای مختلفی همچون اپلیکیشن موبایل، ووچر بانکی، توکن و کارت سوخت فیزیکی برای استفاده از سهمیه سوخت خود بهرهمند شوند.»
او در پایان گفت: «جلساتی با سازمان برنامهوبودجه، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سایر نهادهای ذیربط برای بررسی اجرای طرح انتقال سهمیه سوخت به کارت بانکی در حال برگزاری است.» باصفا خاطرنشان کرد که در این زمینه ملاحظات پدافندی و امنیتی وجود دارد که باید پیش از اجرای طرح به طور کامل برطرف شود.