راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک مرکزی الزام کرد: خدمات بانکی تنها پس از استعلام اقامتگاه از سامانه املاک و اسکان ارائه شود

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای الزامات استفاده از سامانه املاک و اسکان برای ارائه خدمات بانکی را اعلام کرد. بر اساس این بخشنامه، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری موظف‌اند پیش از ارائه خدماتی مانند افتتاح حساب، صدور چک، یا اعطای تسهیلات، صحت کدپستی مشتری را با اطلاعات ثبت‌شده در سامانه املاک و اسکان تطبیق دهند. در صورت عدم انطباق، بانک‌ها باید مشتری را به اصلاح اطلاعات در سامانه هدایت کنند و از ارائه خدمات خودداری کنند

بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای الزامات قانونی استفاده از سامانه املاک و اسکان برای ارائه خدمات بانکی را تشریح و از شبکه بانکی خواست نسبت به پیاده‌سازی و بهره‌برداری از وب‌سرویس استعلام اقامتگاه اصلی اشخاص از این سامانه اقدام کنند.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، این بانک طی بخشنامه شماره ۰۴/۳۹۰۳۳ در تاریخ ۱۷ اردیبهشت‌‌ماه الزامات قانونی استفاده از سامانه املاک و اسکان برای ارائه خدمات بانکی را به شرح زیر به شبکه بانکی ابلاغ کرد:

«به‌موجب بند (۷) تبصره (۸) ماده (۱۶۹ مکرر) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال ۱۳۶۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی؛ «دستگاه‌های اجرایی مکلف‌اند خدمات خود از قبیل افتتاح حساب بانکی و صدور دسته‌چک، را صرفاً با اخذ کد ملی و بر اساس کد پستی یا شرح نشانی یکتای درج شده مربوط به اقامتگاه اصلی آنان در سامانه املاک و اسکان کشور ارائه کنند… بانک‌ها مکلف‌اند نسبت به اطلاع‌رسانی موضوع این بند به مشتریان و مراجعان خود و تشویق آن‌ها به ثبت اطلاعات مزبور (در سامانه املاک و اسکان) اقدام کنند.»

از سوی دیگر، به استناد بند (۳) ماده (۳) قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها مصوب سال ۱۴۰۳؛ «…کلیه دستگاه‌ها، نهادهای اجرایی و زیرمجموعه‌های آن‌ها مکلف‌اند استعلامات مورد نیاز اقامت و سکونت متقاضیان خود را صرفاً از طریق سامانه ملی املاک و اسکان کشور انجام دهند و در صورت عدم خوداظهاری اشخاص حقیقی و حقوقی در سامانه مذکور، پس از دو بار ارائه خدمات، از ارائه خدمات برای بار سوم به آنان خودداری کنند.»

با عنایت به‌مراتب مذکور در فوق و ضمن استناد به بند الف ماده (۷) قانون مبارزه با پولشویی مصوب سال ۱۳۸۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی، بند (۱) ماده (۵۹)، بند (۱) تبصره (۱) و بند (۱) تبصره (۲) ماده (۶۰)، جزء پ بند (۱) ماده (۶۱) و تبصره (۳) ماده (۶۴) آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۴) الحاقی قانون مبارزه با پولشویی مصوب جلسه مورخ ۲۱‏‏/۰۷‏‏/۱۳۹۸ هیئت وزیران، بانک ها ومؤسسات اعتباری مکلف‌اند پیش از ارائه خدمات پایه نظیر افتتاح حساب، صدور دسته چک، اعطای انواع تسهیلات و قبول تعهدات، اعطای ابزار پرداخت و ابزار پذیرش، نسبت به بررسی تطابق شناسه (کد)پستی اظهارشده توسط مشتری با شناسه (کد)پستی ثبت شده در سامانه املاک و اسکان اقدام کنند. بدیهی است در صورت عدم انطباق اطلاعات نشانی ارائه‌شده توسط مشتری با استعلام صورت‌پذیرفته از پایگاه مذکور، مؤسسه اعتباری باید ضمن راهنمایی مشتری برای مراجعه به تارنمای amlak.mrud.ir و ثبت یا تصحیح اطلاعات نشانی خود در پایگاه یادشده، از ارائه هرگونه خدمت تا اصلاح مغایرت خودداری کند.

ضروری است شبکه بانکی با قید تسریع نسبت به پیاده‌سازی و بهره‌برداری از وب‌سرویس استعلام اقامتگاه اصلی اشخاص از سامانه املاک و اسکان اقدام کنند.

منبع بانک مرکزی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.