راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

موج چهارم فناوری و اقتصاد

ایران در سال 92 به ارزش حدود یک میلیارد و 500 میلیون دلار سنگ‌آهن صادر کرد. در سال 94 صادرات سنگ‌آهن تقریباً متوقف شده است. علت توقف صادرات سنگ‌آهن ایران، فناوری موج چهارم است.

در گذشته صادرات سنگ‌آهن با کشتی‌های 60 تا 70 هزار تنی انجام می‌شد. اکنون استرالیا 4 کشتی 600 هزار تنی خریداری کرده است و هزینه حمل از استرالیا به چین فقط 4 دلار برای هر تن است؛ اما هزینه انتقال سنگ‌آهن از بافق یزد تا بندرعباس با فن‌آوری موج دوم ایران 17 دلار است. ایران هرگز نمی‌تواند با فناوری موج دومی با فناوری موج چهارمی استرالیا رقابت کند. مزید بر این مشکل حمل فناوری استخراج در معادن سنگ‌آهن ایران موج دومی است. درحالی‌که در استرالیا موج چهارمی است.

قیمت ورق سرد چین در سال 2001 حدود 540 دلار بود. در همان سال‌ها فناوری چین در تولید ورق سرد موج سومی بود. اینک موج چهارمی هست و قیمت آن حدود 450 دلار شده است.3 دلار امروز معادل یک دلار سال 2001 در بازار جهانی قدرت خرید دارد به‌عبارت‌دیگر تورم‌زدایی شده است. به سخن دیگر قیمت ورق سرد چین در مقایسه با سال 2001 در واقع 150 دلار است.

چینی‌ها در شرف قبضه بازار جهانی فولاد هستند. چینی‌ها برج 110 طبقه را با فناوری موج چهارمی در 10 ماه می‌سازند. درحالی‌که در تهران یک ساختمان 5 طبقه با فناوری موج دومی معمولاً 18 ماهه ساخته می‌شود.

فناوری موج دومی در تولید مسکن بیش‌ازحد نقدینگی را درگیر می‌کند. علت اینکه در ایران از کمبود منابع بانکی گله می‌کنند استفاده از فناوری‌های قدیمی است.

با فناوری جدید در هر موردنیاز به وام بانکی حداقل به یک‌ششم کاهش می‌یابد. در ایران به سبب استفاده از فناوری قدیمی در هر مورد، نیاز به وام بانکی شش برابر عرف جهان است. استفاده از فناوری قدیمی خواب سرمایه را طولانی کرده و این باعث افزایش میزان بهره در ایران شده است.  توجه کنیم که منظور از فناوری فقط ابزارآلات و ماشین نیست بلکه روش بهره‌وری و فوت فن امور نیز هست

دکتر محمدحسین ادیب / استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.