پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
لجستیک یکی از سه رکن اصلی صنعت فرانچایز است
مدیرعامل هلدینگ دکا در ششمین کنفرانس بینالمللی «فرانچایز» ایران تشریح کرد
هومن پشنگیان، مدیرعامل هلدینگ دکا در پنل تخصصی چالشها و فرصتهای صنعت فرانچایز در ششمین کنفرانس بینالمللی صنعت فرانچایز گفت: «لجستیک یکی از سه عنصر اصلی صنعت فرانچایز (نشانسپاری) است درحالی که متأسفانه به ابعاد و نقش صنعت لجستیک در موضوع فرانچایز کمتر توجه میشود.»
به گزارش روابط عمومی هلدینگ دکا، ششمین کنفرانس بینالمللی فرانچایز ایران با حضور رئیس مرکز تأمین مالی و توسعه سرمایهگذاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان نهاد ریاست جمهوری، مدیران اتاق بازرگانی، مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت و مدیران عامل شرکتهای بخش خصوصی در مرکز همایشهای بینالمللی صدا و سیما برگزار شد.
هومن پشنگیان، مدیرعامل هلدینگ دکا در پنل تخصصی چالشها و فرصتهای صنعت فرانچایز بیان کرد: «فرانچایز یک سیستم زنده و پویا است که از اجزای مهمی تشکیل شده و یکی از اجزای مهم آن لجستیک است.»
او ادامه داد: «نشریه Franchise Business Review که از سال ۲۰۰۶ در آمریکا منتشر میشود، اطلاعات ۳۰ هزار مجموعه فرانچایزی و ۳۰۰ برند را جمعآوری کرده است. بر اساس اطلاعات این نشریه، ۶۵ درصد شرکتهای موفق در فرانچایز، علاوه بر بحث کیفیت و پشتیبانی و همچنین قدرت برند، یکی از عوامل مهم موفقیت خود را موضوع لجستیک میدانند.»
مدیرعامل هلدینگ دکا افزود: «وقتی تاریخچه صنعت فرانچایز را مرور میکنیم، میبینیم این صنعت از قرن بیستم و با شرکت UPS که از شرکتهای بزرگ پستی جهان است، آغاز شده و اکنون بهعنوان یکی از بزرگترین شرکتهای فرانچایز جهان به شمار میآید. بنابراین مقوله فرانچایز از اساس با صنعت لجستیک گره خورده است. در ایران هم شرکت باربری «تهران سعادت» که از سال ۱۳۲۵ راهاندازی شد، خدمات خود را در قالب نمایندگی ارایه میداد و بنابراین فلسفه تاریخی فرانچایز از لجستیک شروع میشود.»
پشنگیان ادامه داد: «در مرکز خرید دبی مال، ۱۲۰۰ فروشگاه وجود دارد که ۶۵ تا ۷۰ درصد آنها به صورت فرانچایز فعالیت میکنند، اما در ساعاتی که فروشگاه باز است هیچگونه عملیات لجستیکی و حمل و نقل کالا دیده نمیشود، بلکه در ساعات تعطیلی، فروشگاهها کالاهای مورد نیاز خود را جا به جا و تأمین میکنند و عملیات گسترده لجستیکی اتفاق میافتد.»
او یکی از معضلات صنعت فرانچایز را موضوع منابع انسانی دانست و اظهار کرد: «فرانچایز یک کار علمی و یک ظرفیت مهم اقتصادی است اما متأسفانه ذهنیت بسیاری از افراد در مورد فرانچایز، نمایندگی یا تابلوفروشی است. باتوجه به آمار بالای مهاجرت، فقدان منابع انسانی متخصص، در آینده به یک معضل در این صنعت تبدیل خواهد شد.»
او تأکید کرد: «بسیاری از صنایع و کسبوکارهای حوزه فرانچایز، در حوزه لجستیک دچار مشکل هستند و این حوزه مغفول مانده است. وقتی از فرانچایز صحبت میشود معمولاً زنجیره برندهای صنایع غذایی به ذهن اکثر افراد میآید درصورتی که لجستیک یکی از سه رکن اصلی فرانچایز است و کسبوکارها بدون داشتن لجستیک کارآمد، نمیتوانند در حوزه فرانچایز موفق عمل کنند.»
دکاپست، نشان فرانچایز پیشرو را دریافت کرد
او با بیان اینکه هلدینگ دکا متشکل از ۱۰ شرکت، خدمات ۳۶۰ درجه لجستیک را به صورت جامع پیشبینی کرده است، گفت: «دکاپست به عنوان یکی از شرکتهای زیرمجموعه هلدینگ دکا، درحال حاضر با ۵۲۰ نمایندگی در سراسر کشور به یکی از شرکتهای موفق در حوزه فرانچایز تبدیل شده است. این شرکت اکنون قادر است تمامی خدمات مورد نیاز پستی در حوزه داخلی و بینالملل را از هرجای ایران به هموطنان ارائه دهد.»
گفتنی است شرکت دکاپست، اپراتور پست داخلی و بینالملل هلدینگ دکا، در این کنفرانس نشان فرانچایز پیشرو را از دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، دبیرکل مجمع کارآفرینان ایران، رئیس هیئتمدیره و مدیرعامل انجمن فرانچایز ایران دریافت کرد.