راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ابراهیمی: با استفاده از فناوری‌های نوین سطح ریسک بانک را کنترل کردیم

اولین کنفرانس ملی مدیریت ریسک سازمانی (ERM) با هدف تبادل دیدگاه‌ها، ارائه تجارب، مورد کاوی و ارائه دستاوردهای پژوهشی و فنی در حوزه مدیریت ریسک سازمانی و حضور مدیران ارشد، اساتید دانشگاه‌ها، دانشجویان، مشاوران، مدرسان و پژوهشگران، از سوی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد و دکتر ابراهیمی مدیرعامل بانک انصار با ارائه مقاله‌ای تحت عنوان «پیاده‌سازی حسابرسی داخلی مبتنی بر ریسک در بانک انصار» دستاوردهای نظام جامع کنترل و نظارت بانک را تشریح کرد.

دکتر ابراهیمی در مقاله خود، ابتدا به اهمیت موضوع کنترل‌های داخلی و محیطی سازمان‌ها پرداخت و با اشاره اهمیت موضوع مدیریت ریسک بنگاه گفت: بهره‌گیری از اطلاعات و مدیریت ریسک، سازمان را جهت نیل به اهداف خود کمک نموده و حسابرسی داخلی مبتنی بر ریسک، با استفاده از اطلاعات مدیریت ریسک به کنترل و مدیریت ریسک خصوصاً ریسک‌های عملیاتی خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌نماید.

وی افزود: ما در فرایندهای نظارت و کنترل خود، ضمن شناسایی نقاط‌ ضعف پراهمیت بخش‌های مختلف، با استفاده از فناوری‌های نوین به کمک متخصصان و نوآوری و خلاقیت کارشناسان داخلی توانستیم هم سطح ریسک بانک را کنترل و هم مشاوره‌های پیش‌نگر از این حوزه دریافت کنیم.

مدیرعامل بانک انصار پس از آن، به اقدامات این بانک در این حوزه پرداخت و گفت: حسابرسی مبتنی بر ریسک، نیازمند تعیین ریسک‌های کلیدی، انجام فعالیت‌های کنترلی و تمرکز بر مواضع دارای ریسک زیاد است.

وی سپس به مراحل استاندارد اجرایی حسابرسی داخلی اشاره و اقدامات بانک در این خصوص را تشریح کرد: شناسایی‌ و استانداردسازی فرایندهای بانک در سطح شعب، مدیریت شعب و ستاد، تعیین اهداف، شاخص‌ها و معیارهای ارزیابی، ارتقای آگاهی و مهارت‌های فنی حسابرسان، توجیه مدیران ارشد در پذیرش مدل جدید، یکپارچه‌سازی اطلاعات و جمع‌آوری داده‌های مرتبط با ریسک و همچنین یکپارچه‌سازی سامانه‌های حوزه نظارت و کنترل، مراحلی است که با تلاش چندین ساله همکاران بنده در بانک انجام شد.

او در بخش دیگری از این مقاله، ‌به ‌تشریح‌ سامانه‌ یکپارچه نظارت و کنترل بانک پرداخت و سامانه‌های حسابرسی داخلی، نظارت‌سیستمی، بازرسی، رسیدگی به تخلفات، رسیدگی به شکایات و مبارزه‌ با پول‌شویی را که در قالب یک سامانه یکپارچه و بر بستر بانک جامع کنترل‌ها و ارزیابی ریسک استقرار یافته است را توضیح داد.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع) پس از آن، به تشریح نحوه «محاسبه ریسک کنترل» و نحوه محاسبه ریسک در سطح فرآیند، شعبه، مدیریت شعبه و کل بانک پرداخت.

دکتر ابراهیمی در ادامه چگونگی انجام حسابرسی مبتنی بر ریسک را تشریح نموده و نتایج حاصل از استقرار سامانه یکپارچه کنترل و نظارت برشمرد که از آن جمله می‌توان به تهیه داشبورد جامع کنترل‌ها و امکان شناسایی فعالیت‌های فاقد کنترل، امکان ارائه خدمات مشاوره پیش نگر به مدیریت، ارتباط یافته‌ها و بندهای بازرسی و حسابرسی به کارکنان/ فرآیندها / شعب و حفظ سوابق، امکان داده‌کاوی و پیش‌بینی حوزه‌های پرخطر، حذف کاغذ و کاهش هزینه‌ها در رسیدگی‌ها و پیگیری‌ها اشاره نمود.

منبع: بانک انصار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.