پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
وزیر ارتباطات: ایرانسل میزبان دستیار هوشمند خدمات دولتی میشود
تفاهمنامه سهجانبه همکاری مشترک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان اداری و استخدامی کشور و ایرانسل، به منظور راهاندازی «سامانه فواد» امضا شد
امروز، اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۴ با حضور علاءالدین رفیعزاده، معاون رئیسجمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور؛ سید ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدمحسن صدر، رئیس سازمان فناوری اطلاعات؛ حمید فتاحی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی؛ سید علی تفرشی، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان اداری و استخدامی کشور؛ کامل داوودی، رئیس مرکز بازرسی، نظارت بر خدمات عمومی و فوریتهای اداری سازمان اداری و استخدامی کشور و علیرضا رفیعی، مدیرعامل ایرانسل تفاهمنامه همکاری مشترک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان اداری و استخدامی کشور و ایرانسل به امضا رسید.
به گزارش روابط عمومی ایرانسل، با امضای این تفاهمنامه سه جانبه، شبکه ارتباطات یکپارچه ایرانسل (شایا)، اجرای سامانه فوریتهای اداری سازمان اداری و استخدامی کشور (فواد) را برعهده میگیرد.
سید ستار هاشمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مراسم گفت: «این تفاهمنامه گام بلندی در استفاده از بخش خصوصی دارد و امیدواریم با زحماتی که عزیزان در سالهای گذشته و در خصوص دولت الکترونیکی و دولت هوشمند داشتند به اهداف برسیم و با پیگیری این تفاهمنامه و دولت هوشمند بتوانیم بهبود را در زندگی مردم شاهد باشیم.»
وزیر ارتباطات و فناوی اطلاعات بیان کرد: «طبق تأکید ریاستجمهوری بر حکمرانی دادهمحور اگر داده مناسب را برای نظام تصمیمگیری و تصمیمسازی داشته باشیم میتوانیم انتظار داشته باشیم نظام تصمیمسازی به نتیجه برسد و بهشدت به دسترسی بهنظام تصمیمسازی و تصمیمگیری کمک میکند.»
هاشمی با بیان اینکه نگاه ما به کمک گرفتن از بخش خصوصی است، ادامه داد: «از ظرفیت یکی از اپراتورهای خوب استفاده میکنیم؛ چون تجربه موفقی در توسعه سکوها و ارائه خدمات به مردم و کسبوکارها و رضایت مردم و تجربه استفاده از ظرفیتهای بینالمللی دارند. به همین دلیل به این نتیجه رسیدیم که با یکی از اپراتورهای موفق این موضوع را پیش ببریم.»
او تصریح کرد: «از جمله موضوعات مهم مشارکت مردم در ارزیابی خدمات اجرایی است که خدمتی تحت عنوان پنجره ملی خدمات هوشمند داریم که در این پنجره واحد عملاً امور مردم برای ارائه خدمات تسهیل میشود؛ اما اینکه در کنار مردم باشیم و رضایت مردم را در حوزههای مختلف بدانیم هنوز مغفول ماندهایم. به این معنا که مردم در پنجره واحد بدون احراز هویت مجدد وارد سامانهای میشوند، اینکه با چه کیفیتی وارد میشوند را اطلاع نداریم. این موضوع خیلی مهم است و لازم است در مسیر علم و آگاهی از کیفیتی که مردم میگیرند، گام برداریم.»
وزیر ارتباطات تأکید کرد: «از ایرانسل میخواهیم تدبیری کند تا بتوانیم «دستیار هوشمند خدمات دولت» را که میتواند سردرگمیهای مردم را به حداقل برساند، در سامانه فواد به کار بگیریم. سامانههای جزیرهای باعث سردرگمی شده و با یکپارچه شدن و همگرایی آن میتوان خدمات بهتری ارائه کرد. سامانه فواد دو کارکرد مهم دارد؛ این دو کارکرد شامل ارتقای کیفیت خدمترسانی به مردم و امکان دستهبندی و پیگیری شکایات و نظارت دقیقتر بر عملکرد دستگاههای اجرایی است.»
او افزود: «در برنامه هفتم توسعه تکلیفی در خصوص تحول دیجیتال داریم. دستگاههای مختلف با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی تحول دیجیتال خود را باید تدوین کنند و به تصویب برسانند و این موضوع مهم و ضروری است و در وزارت ارتباطات و سازمان اداری و استخدامی آمادهایم این خدمت را تسهیل کنیم تا دولت هوشمند با سرعت مناسب پیش رود و به اهداف خود دست یابد.»
علاءالدین رفیعزاده، معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با تأکید بر اینکه «اگر خروجی تلاشهایی که کارگزاران در قالب فرایندهای اداری انجام میدهند، باعث رضایت مردم از نحوه ارائه خدمات نشود، گویی کار و پیشرفتی حاصل نشده است.»، به دو مسئله نداشتن وحدت فرماندهی و مورد استفاده نبودن خروجی تلاشها و اقدامات متولیان در حوزه هوشمندسازی دولت اشاره کرد.
او با بیان اینکه کارگروهی از مجموعه معاونان و مدیران وزارت ارتباطات، سازمان برنامهوبودجه و سازمان استخدامی کشور تشکیل شد، گفت: «حاصل این نشستها، سندی است که با عنوان نقشه راه دولت هوشمند تدوین و ابلاغ شد که میتواند مسئله اول ما را حل کند. ما معتقدیم هر چقدر بخش دولتی نقش راهبری داشته باشد و فرایندهای اجرایی را به بخش خصوصی بدهد، رضایتمندی مردم افزایش پیدا خواهد کرد. فواد، یکی از پروژههای مهم و عامل حرکت دستگاههای اجرایی به سمت ارائه خدمات مناسب خواهد بود.»
او افزود: «طی تعامل با وزارت ارتباطات و سازمان فناوری اطلاعات، شرکت توانمند ایرانسل به ما معرفی شد و بر این اساس، ما از شرکت ایرانسل دعوت به همکاری کردیم و مجموعه همکاران این شرکت، با تمام وجود حضور پیدا کردند که با این اقدام، مسئله دوم ما هم حل شد.»
معاون رئیسجمهور در ادامه صحبتهای خود بیان کرد: «خودم از نزدیک از روند اجرایی این طرح بازدید کردم و یک مورد تست انجام دادیم و نشان داد که سامانه به خوبی فعالیت میکند. بر اساس برنامه، این پروژه را همین ماه در استان قزوین بهرهبرداری خواهیم کرد و در ادامه، برنامه داریم که این پروژه بتواند در سطح کشور هم اجرایی شود. با انجام این طرح، دادههای با اهمیتی از انتظارات مردم و چالشهای موجود در فرایندهای اداری به دست خواهد آمد که از شرکت ایرانسل درخواست داریم ارزیابی و گزارشگیریهای لازم را انجام دهند و در اصلاح فرایندها ما را همراهی کنند.»
علیرضا رفیعی، مدیرعامل ایرانسل نیز در این رویداد، طی سخنانی با اشاره به اینکه با توجه به اولویت طرح فواد، پیش از امضای قراردادها، اقدامات اجرایی آن آغاز شده است، بیان کرد: «سامانه فواد، یکی از اقدامات ایرانسل در تحقق دولت هوشمند است و نزدیک به دو ماه است که ایرانسل فرایند اجراییسازی این طرح و بستر اصلی آن را آغاز کرده و نرمافزار ویژهای برای آن طراحی شده است. علاوه بر آن، ما دستیار هوشمندی داریم که روی سامانههای ایرانسل فعال است و میتوان در صورت نیاز، روی سامانه فواد نیز اجرایی شود.»
رفیعی ادامه داد: «شکایاتی که از سمت متقاضیان برای ارائه خدمات میآید، دادههای وسیعی است که میتواند به ارزیابی نهادها و واحدها کمک شایانی کند. در حوزه توسعه هوشمندسازی، احساس میکنیم باید اقدامات مختلفی صورت بگیرد که سامانه فواد یکی از آنها است و از طریق آن، میتوان بازخوردهای خدمات را از طریق این سامانه دریافت کرد. این سیستم، همکاری جدی از تمام ارگانها میطلبد. در نهایت، انجام این کار میتواند ارزیابی بسیار جامعی در سطح کشور ارائه دهد و گزارشهای مفیدی از آن استخراج شود.»
رئیس مرکز فوریتهای اداری سازمان اداری و استخدامی کشور نیز در این نشست تأکید کرد: «پروژه فواد توانسته است زیر پنج ساعت به شکایات پاسخ دهد، در حالی که حتی در جهان هم نمونههای بسیار معدودی از آن میتوان پیدا کرد؛ بنابراین باید گفت که این موضوع اقدام بسیار بزرگی بوده و برای نظام اداری یک نوع انقلاب بهحساب میآید.»
معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، گفت: «وجود هدف مشترک وزارت ارتباطات و سازمان اداری و استخدامی کشور باعث شده است تا اقدامات درست و مناسبی در راستای مطالبات مردم انجام شود. این بستر بهخوبی فراهم شده و با اتفاقاتی که امروز رقم میخورد و تلاشهایی که صورتگرفته است، امیدوارم عایدی مناسبی برای مردم به وجود بیاید. سامانه فواد از معدود پروژههایی است که پیش از امضای تفاهمنامه، اقدامات اصلی انجام شده است و این نشان میدهد که این پروژه تنها یک امضا روی کاغذ نیست و کاملاً اجرایی خواهد شد.»