راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مقایسه 4 کیف پول همراه اپل‌پِی، سامسونگ‌پِی و اندرویدپِی و کارنت‌سی در برابر هم

روزی تلفن یا ساعت هوشمند شما به‌خوبی می‌تواند جایگزین کیف پول شما شود و به‌جای استفاده از کارت اعتباری یا کارت بدهی شما با زدن یک ضربه به گوشی‌تان می‌توانید هزینه نهار، بهای خرید یک شلوار جین و یا هزینه نسخه پزشکی‌تان را پرداخت نمایید. اپل، سامسونگ، گوگل همه می‌خواهند این امور را برای شما انجام دهند و برای این کار راهکار خود را دارند.

به گزارش Gartner در بازار جهانی در معاملات سال 2017، 720 میلیارد دلار با پرداخت‌های موبایلی انجام خواهد شد؛ یعنی تا حدود 235 میلیارد دلار بیشتر از سال 2014. از سوی دیگر مصرف‌کنندگان در حال حاضر تمایلی به کنار گذاشتن کیف پول چرمی خود ندارند. در یک نظرسنجی که اخیراً توسط CreditCards.com انجام شده نشان داد که تنها 17 درصد از پاسخ‌دهندگان «همیشه» و یا در بیشتر زمان‌ها با استفاده از گوشی هوشمند خود پرداخت انجام می‌دهند؛ و این میزان کم، شاید به این دلیل است که بازیگران دیگر با راهکارهای مختلف به مشتریان خدمات ارائه می‌دهند و پرسش‌های زیادی در خصوص سازگاری و امنیت پرداخت‌های موبایلی هنوز در جامعه وجود دارد.

اپل‌پِی به نظر می‌رسد که بیشترین فعالیت را تاکنون داشته. درواقع، این شرکت ادعا می‌کند از ماه اکتبر، 2 دلار از هر 3 دلار با استفاده از پرداخت بدون تماس (با استفاده از ویزا، MasterCard و American Express) با اپل‌پِی انجام شده است؛ اما رقبای زیادی در این زمینه وجود دارد. در ماه فوریه، شرکت گوگل Softcard را خرید و شرکت سامسونگ LoopPay (در حال حاضر سامسونگ‌پی) و شرکت پِی‌پال هم Paydiant را در ماه مارس خرید.

سردرگمی در بین مصرف‌کنندگان در مورد اینکه چه فروشگاهی چه کیف پول همراهی را با استفاده از چه تکنولوژی قبول می‌کند وجود دارد؛ بنابراین مشکلی که برای همه در این صنعت وجود دارد این است که هیچ‌کس به‌طور دقیق نمی‌داند این کیف پول‌های همراه چگونه و کجا استفاده می‌شوند. ما با استفاده از این راهنما به شما کمک می‌کنیم کیف‌های پول موبایلی را مقایسه کنید و در مورد بهترین کیف، خودتان تصمیم‌گیری کنید.

.

معرفی اپل‌پِی (Apple Pay)

 اپل‌پِی یک سیستم پرداخت اختصاصی است، مبتنی بر تلفن‌های همراه و ساعت‌های هوشمند که از سیستم‌عامل iOS استفاده می‌کنند. با استفاده از این اپلیکیشن در تلفن خود می‌توانید در پایانه‌های فروش مجهز به NFC، پرداخت خود را انجام دهید.

Mobile-Applepay-Index-way2pay-94-08-12

اپل‌پِی چگونه کار می‌کند؟

اطلاعات کارت اعتباری خود را در برنامه دفترچه حساب اپل (Apple’s Passbook app) در گوشی‌های IPHONE 6 یا 6 + وارد و یا اسکن کنید. در یک فروشگاه که اپل‌پِی می‌پذیرد، آی‌فون خود را روی دستگاه کارت‌خوان مجهز به NFC که کارمند نشان می‌دهد نگه دارید و سپس پرداخت خود را از طریق اثرانگشت بر روی آی‌فون تأیید کنید. یا اینکه با ساعت اپل، شما فقط ساعت خود را روی پایانه NFC نگه می‌دارید. اپل‌پِی همچنین در سایت‌های تجارت موبایلی و برنامه‌های قابل‌دسترسی از طریق دستگاه‌های که از سیستم‌عامل iOS 8.x پشتیبانی می‌کنند، کار خواهد کرد.

.

مشارکت مؤسسات مالی در اپل‌پِی

بیش از 2500 بانک و صادرکنندگان کارت اعتباری (در حال افزایش)، ازجمله ویزا، مستر کارت، آمریکن اکسپرس، بانک امریکا، بارکلیز، کپیتال وان، چِیس، سیتی، پی اِن سی، تی دی بانک، یو اس بانک، ولز فارگو در اپل‌پِی مشارکت دارند.

.

اپل‌پِی کجا استفاده می‌شود؟

بیش از 700.000 خرده‌فروشی، ازجمله فروشگاه‌های زنجیره‌ای برجسته مانند دوان رید، فوت لوکر، پانرا برید، سفورا و هول فود از اپل‌پِی استفاده می‌کنند. اپل‌پِی همچنین از چهار دوجین برنامه موبایلی و فروشگاه‌های آنلاین پشتیبانی می‌کند، همچنین اپل‌پِی در هتل‌های بین‌المللی ماریوت (در این تابستان) و در تعداد فزاینده‌ای از دستگاه خودکار فروش کوکاکولا استفاده می‌شود.

.

دستگاه‌های پشتیبانی شده توسط اپل‌پِی

 اپل‌پِی در آی‌فون 6 و 6 پلاس و ساعت اپل برای استفاده در فروشگاه‌ها و ipad Air2 و I pad mini 3 برای خرید آنلاین قابل‌استفاده است.

.

جوانب مثبت / منفی اپل‌پِی

تعداد مکان‌های خرده‌فروشی که از اپل‌پِی پشتیبانی می‌کنند سریعاً در حال رشد است، به‌طوری‌که تعداد خرده‌فروشی‌ها از 220.000 در ماه اکتبر به 700.000 در اوایل ماه مارس رسید. ساعت اپل درصورتی‌که با آی‌فون قدیمی‌تر 5، 5C و 5S جفت شود برای یک گروه بسیار بزرگ‌تر از خریداران از آن نیز کار خواهد کرد که بااین‌حال، تنها آیفون 6 و 6 پلاس بدون ساعت اپل با اپل‌پِی کار می‌کنند.

مانند بسیاری از طرح‌های پرداخت موبایلی، تراکنش‌های اپل‌پِی به کمک توکن انجام می‌شود و به‌جای شماره کارت‌های اعتباری معمول، اپل‌پِی یک شماره‌حساب متمایز تولید می‌کند و هر فروشنده شماره خدمات توکن متمایز به خود را تخصیص می‌دهد. یک کد امنیتی پویای منحصربه‌فرد برای هر تراکنش تولید می‌شود و یک شماره کارت اعتباری غیرقابل ردیابی توسط خرده‌فروش یا اپل ذخیره‌سازی می‌شود.

اما اپل‌پِی با سه مانع مواجه است. اول اینکه، تنها ده درصد پایانه‌های فروش به NFC مجهز هستند و پایانه‌های مجهز به NFC هزینه نزدیک به 500 دلار یا بیشتر برای خرده‌فروشی‌ها دارد. این موارد در NFC به‌طور طبیعی دسترسی خرده‌فروشی‌ها را به اپل‌پِی محدود می‌کند. دوم بحث مربوط به گزارش‌های رسیده از تقلب در کارت اعتباری درگیر با اپل‌پِی است. مشکل مربوط به سهل‌انگاری بانک‌ها با صدور مجوز کارت‌های اعتباری اسکن شده به آی‌فون ناشی می‌شود.

کلاه‌برداران با سرقت کارت‌های اعتباری و یا با خرید اطلاعات کارت به سرقت رفته آنلاین، اطلاعات کارت را به آیفون خود وارد می‌کنند و سپس پرسنل مرکز تماس بانک را متقاعد به اعطای مجوز کارت می‌کنند و ازآنجاکه معاملات خرده‌فروشی اپل‌پِی شناسه ثانویه نیاز ندارد، کلاه‌برداران از این مورد استفاده می‌کنند. جالب اینجاست که بر طبق گزارش وال‌استریت ژورنال 80 درصد از معاملات جعل در خود فروشگاه اپل اتفاق می‌افتد.

اکثر ناظران می‌گویند، پرداخت همراه مانند درد دندان درآوردن است و بانک‌ها باید به اضافه کردن تأیید اعتبارهای پیچیده قبل از پذیرش کارت‌های اعتباری در پرداخت همراه در گوشی‌های هوشمند بپردازند. سومین مسئله این است که اپل‌پِی هنوز توسط سه خرده‌فروش بزرگ یعنی وال مارت، تارگت و بست بای پذیرفته نشده است؛ زیرا این خرده‌فروشان از طریق گروه MCX به شرکت در طرح پرداخت موبایلی Current C تعهد دارند. اپل همچنین هنوز کارت‌های وفاداری به سیستم خود را ادغام نکرده است.

.

معرفی لوپ‌پِی / سامسونگ‌پِی (Samsung Pay / LoopPay)

سامسونگ در پاسخ به اپل‌پِی، سامسونگ‌پِی را با استفاده از پلت فرم تلفن همراه LoopPay ایجاد کرد. این محصول که از سپتامبر رونمایی شده است، اجازه پرداخت با تلفن همراه در هر پایانه فروش را می‌دهد.

Mobile-Samsungpay-Index-way2pay-94-08-12

سامسونگ‌پِی چگونه کار می‌کند؟

اطلاعات کارت اعتباری در نرم‌افزار سامسونگ‌پِی مانند روشی شبیه به اپل‌پِی وارد می‌شود. در خرده‌فروشی شما برای دسترسی به سامسونگ‌پِی باید کلید منحنی گلکسی 6 را به سمت بالا بکشید. بر اساس تمایل، کارت بدهی یا اعتباری خود را انتخاب کنید، تلفن همراه خود را با یک کلید به پایانه فروش مجهز به NFC وصل کنید و سپس با سنسور اثرانگشت گلکسی 6 تراکنش را تأیید کنید.

به اضافه در روش Tap & Pay NFC سامسونگ‌پِی به لطف تکنولوژی انتقال امن مغناطیسی LoopPay به روش استاندارد نوار مغناطیسی پایانه فروش در خرده‌فروشی‌ها نیز کار می‌کند. شما در ابتدا نرم‌افزار سامسونگ‌پِی را باز می‌کنید، کارت اعتباری یا بدهی موردنیاز خود را انتخاب می‌کنید. سپس گوشی خود را در مقابل پایانه فروش نگه می‌دارید، همان‌جایی که به‌صورت معمول کارت خود را نگه می‌دارید، سپس تراکنش همانند کشیدن کارت مغناطیسی ادامه پیدا می‌کند.

.

مشارکت مؤسسات مالی در سامسونگ‌پِی

ویزا، مستر کارت، آمریکن اکسپرس، بانک مرکزی امریکا، سیتی، جی پی مورگان چیس، بانک آمریکا

.

سامسونگ‌پِی کجا استفاده می‌شود؟

بیش از سی میلیون فروشگاه خرده‌فروشی در سرتاسر دنیا که از پایانه‌های فروش مجهز به NFC استفاده می‌کنند.

.

دستگاه‌های پشتیبانی شده توسط سامسونگ‌پِی

 Samsung Galaxy S6; Galaxy S6 Edge; Galaxy S6 Edge Plus and Galaxy Note 5.

.

جوانب مثبت / منفی سامسونگ‌پِی

سازگاری با هر نوع ترمینال استاندارد نوار مغناطیسی، سامسونگ‌پِی را نسبت به اپل‌پِی به‌طور گسترده‌تری مورد قبول واقع کرده است؛ اما سامسونگ‌پِی فقط بروی Galaxy S6-series و همچنین Galaxy Note 5 کار می‌کند، حداقل در ابتدا. درحالی‌که سامسونگ‌پِی از توکن امن برای انجام معاملات NFC استفاده می‌کند، معاملات با نوار مغناطیسی، از اعداد کارت اعتباری استاندارد ذخیره شده در یک قالب رمزگذاری استاندارد (PCI -DSS) انجام می‌شود. همچنین، گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد خواندن Magstripe همراه با کلاه‌برداری خواهد بود و گلکسی 6 یا 5 باید در یک موقعیت شبیه به موقعیت ذکر شده در نوار خوان قرار گیرد.

.

معرفی اندرویدپِی (Android Pay)

یک سیستم شبیه به NFC اثرانگشت است که همانند اپل‌پِی، اطلاعات کارت اعتباری را ذخیره می‌کند و به شما اجازه می‌دهد پرداختی سریع را با پشتیبانی پایانه فروش به‌خوبی توسط نرم‌افزارهای خاص انجام دهید.

Mobile-Androidpay-Index-way2pay-94-08-12

اندرویدپِی چگونه کار می‌کند؟

اطلاعات کارت اعتباری شما توسط اندرویدپِی در دستگاهتان ذخیره می‌شود و این نرم‌افزار در فروشگاه‌های اینترنتی نرم‌افزاری خاص در دسترس است. همچنین اندرویدپِی از سیستم توکن برای محافظت از کاربر در حین انجام تراکنش استفاده می‌کند و وقتی‌که شما می‌خواهید هر چیزی را از فروشگاه‌های تحت حمایت بخرید به‌راحتی در دستگاهتان پرداخت انجام می‌شود.

.

مشارکت مؤسسات مالی در اندرویدپِی

آمریکن اکسپرس، دیسکاور، مستر کارت و ویزا

.

اندرویدپِی کجا استفاده می‌شود؟

گوگل گفته اندرویدپِی به‌زودی در بیش از 700.000 فروشگاه قابل‌استفاده است و به‌خوبی با 1000 برنامه اندروید کار می‌کند.

.

فهرستی از خرده‌فروشان و نرم‌افزارهای تأیید شده برای اندرویدپِی:

فروشگاه‌ها:

 Aeropostale, American Eagle, Best Buy, Bloomingdales, Coca-Cola, GameStop, Jamba Juice, JetBlue, Macy’s, McDonald’s, Office Depot/Office Max, Panera, Pepsi, Petco, Sports Authority, Staples, Subway, Toys R Us, Walgreens, Whole Foods.

نرم‌افزارها:

B&H, Chipotle, Domino’s, Dunkin Donuts, Eat24, Etsy, Eventbrite, Groupon, Grubhub, Hotel Tonight, JackThreads, Livingsocial, Lyft, Newegg, OpenTable, Priceline, Seamless, Spring, Uber, Wish.

.

دستگاه‌های پشتیبانی شده توسط اندرویدپِی

احتمالاً تمام دستگاه‌هایی که NFC دارند.

.

جوانب مثبت / منفی اندرویدپِی

 اندرویدپِی قابلیت استفاده در تمام دستگاه‌های اندروید را دارد و این یک مزیت بزرگ نسبت به اپل‌پِی و سامسونگ‌پِی است زیرا هر دو در حال حاضر محدود به آیفون 6 و گلکسی اس 6 هستند. همچنین پلتفرم اندرویدپِی در حال حاضر مورد تأیید و پشتیبانی حجم وسیعی از خرده‌فروشان است و به نظر می‌رسد اندرویدپِی به‌عنوان راهکار پرداخت موبایلی فوری و یکپارچه نسبت به اپل باشد.

.

معرفی کارنت‌سی (CurrentC / MCX)

کارنت‌سی نرم‌افزاری است که توسط موسسه Merchant Customer Exchange برای گوشی‌های تلفن همراه تولید شده است و MCX شبکه‌ای متعلق به خرده‌فروشان مختلف و متفاوت است. کارنت‌سی می‌تواند پیشنهاد احراز صلاحیت، کوپن، جوایز خورده فروشی، برنامه‌های وفاداری و حساب عضویت را برای خرید پیشنهاد دهد و همچنین علاوه بر این‌ها می‌تواند از طریق حساب جاری شما، روش‌های مختلف پرداخت را پیشنهاد دهد. مدیرعامل شرکت MCX، برایان مونی می‌گوید نسخه آزمایشی برنامه در اوهایو وکلمبوس استفاده می‌شود اما ممکن است انتشار گسترده‌تر آن تا یک سال آینده انجام شود.

Mobile-CurrentC-Index-way2pay-94-08-12

کارنت‌سی چگونه کار می‌کند؟

در این سامانه کد QR ایجاد شده و از این کد در پایانه فروشگاهی برای ایجاد تراکنش امن استفاده می‌شود. در این سامانه از NFC و Smart Bluetooth نیز در برخی از مکان‌ها استفاده می‌کند.

.

مشارکت مؤسسات مالی در کارنت‌سی

کارنت‌سی به شبکه کارت‌های اعتباری وصل نیست؛ بنابراین اتصال بانکی در اینجا لازم نیست. (به دلیل دور زدن انحصار مستر کارت و ویزا) اگرچه تیم تولیدکننده کیف پول همراه MCX بنام Paydiant توسط پِی‌پال خریداری شده است و با این خرید PayPal توان تولید کیف پول خود را خواهد داشت.

.

کارنت‌سی کجا استفاده می‌شود؟

انتظار می‌رود شبکه MCX در 110.000 خرده‌فروشی زنجیره‌ ایستگاه گاز کار کند. بنا به گزارش MCX از طریق بازرگانانش اختصاصی شده است – اگر یک تاجر بخشی از شبکه MCX است، می‌تواند اپل‌پِی را قبول نکند؛ اما برخی از تجار عضو، مانند فروشگاه زنجیره‌ای مواد غذایی Meijer تصمیم گرفته‌اند این قوانین اختصاصی را نقض کنند و اجازه استفاده از اپل‌پِی را در موبایلشان دارند.

.

دستگاه‌های پشتیبانی شده توسط کارنت‌سی

گوشی‌های هوشمند اندرویدی و آی‌او‌اِسی.

.

جوانب مثبت / منفی کارنت‌سی

با استفاده از کدهای QR، احتمالاً کارنت‌سی به‌وسیله هر کاسب عضو توسط لیزر کد خوان در پیشخوان صندوق‌ها قابل‌شناسایی است. ازآنجاکه این سیستم از سیستم کارت اعتباری پرهیز کرده است، بدون هزینه زیادی می‌توان از آن استفاده کرد که این به این معنی است که برخی از بازرگانان، مانند ایستگاه‌های گاز، می‌توانند توسط کارنت‌سی تخفیف ارائه بدهند.

نویسنده: STEWART WOLPIN

ترجمه: شرکت سامانه‌های یکپارچه بزرگ فردا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.