راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کارهو استارتاپی که برای کمک به تاکسی‌ها در برابر اوبر، 250 میلیون دلار سرمایه جذب کرد

اوبر سال‌هاست در حال در هم کوبیدن صنعت تاکسیرانی در شهر نیویورک و شهرهای دیگر است. تحلیل داده‌های کمیسیون تاکسی و لیموزین امریکا توسط نیویورک دیلی نیوز نشان می‌دهد مجموع سفرهای درون‌شهری نیمه‌ی اول سال 2015 با کاهشی 10 درصدی نسبت به سال قبل به 77 میلیون رسیده است که این درآمد تاکسی‌داران را نیز با کاهش مواجه کرده است. این در حالی است که در ماه جولای، صد هزار سفر درون‌شهری روزانه با اوبر در نیویورک انجام شده است. این میزان نسبت به تابستان گذشته، افزایشی چهار برابری از خود نشان داده است.

رقابت با اوبر برای تاکسی‌ها دشوار است. گفته می‌شود خدمات درخواست خودروی اوبر 1 میلیارد دلار دیگر نیز سرمایه جذب خواهد کرد. اما یک استارتاپ جدید به نام Karhoo امید دارد به راننده تاکسی‌های شهرهای مختلف امریکا برای مقابله با اوبر کمک کند. استارتاپ کارهو که 10 ماه از تولد آن می‌گذرد، در ژانویه‌ی 2016 به‌طور رسمی فعالیت خود را آغاز می‌کند. کارهو موفق شده است 250 میلیون دلار سرمایه جذب کند و برنامه دارد سرمایه‌ی خود را به 1 میلیارد دلار برساند. کارهو با شرکت‌های رسمی تاکسیرانی کار می‌کند و به کاربران خود اجازه خواهد داد از هر تعداد تاکسیرانی که می‌خواهند خدمات دریافت کنند.

karhoo-cab-index-way2pay-94-08-10

کارهو در نیویورک با مؤسسات کرایه اتومبیلی نظیر Dial 7 و Carmel کار می‌کند و در بریتانیا با شرکت تاکسیرانی Addison Lee شریک شده است. این استارتاپ در ماه ژانویه در سه شهر نیویورک، لندن، و سنگاپور شروع به کار خواهد کرد. تا اینجا نیک گتفیلد، مدیرعامل پیشین سونی میوزیک، و دیوید کویتز، یکی از مؤسسان صندوق سرمایه‌گذاری ایندوس کپیتال نیز روی این پروژه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

دنیل ایشاگ، مؤسس و مدیرعامل کارهو می‌گوید: «اوبر تا ابد نمی‌تواند با سوبسید قیمت‌ها را پایین نگه دارد، باید سوددهی داشته باشند، به‌ویژه اگر بخواهد سهام خود را برای اولین بار عرضه کند. ما می‌توانیم وارد بازی شویم و موازنه را برقرار کنیم».

نیویورک یکی از بزرگ‌ترین بازارهای اوبر است که صدها میلیون دلار برای این شرکت سوددهی دارد. شرکت‌های تاکسیرانی این شهر، از حضور اوبر ضرر می‌کنند. گاتمیست در ماه آگوست گزارشی منتشر کرد از تعداد رو به افزایش تاکسی‌هایی که در خیابان‌های بروکلین، جلوی دفتر خود بی‌کار رهاشده‌اند.

حسام یسری که در مک گینس بروکلین فعالیت می‌کند به گاتمیست گفته است که رانندگان تاکسی در حال کنار گذاشتن شغل خود هستند و تاکسی‌های خود را رها می‌کنند تا به اوبر بپیوندند. او می‌گوید علت پیوستن راننده‌های تاکسی به اوبر این است که با کار کردن برای این شرکت، لازم نیست نگران پرداخت وام یا سروکله زدن با شرکت‌های تاکسیرانی باشند.

گاس کودوگیانیس، که حدود 30 سال پیش تاکسیرانی مک گینس را تأسیس کرد دراین‌باره می‌گوید: «صادقانه بگویم، بله، علتش اوبر است. ما 40 درصد از کسب‌وکار خود را ظرف یک سال و نیم گذشته از دست داده‌ایم».

اوایل امسال، لایحه‌ای که قرار بود تعداد اتومبیل‌های اجاره‌ای (ازجمله خودروهای شخصی که با اوبر کار می‌کنند) را محدود کند، به خاطر اعتراض‌های پر سروصدای رانندگان و حامیان اوبر با شکست مواجه شد. در عوض، مسئولان شهر نیویورک از طرحی پرده برداشتند که به بررسی تأثیرات خودروهای مسافربری مثل اوبر بر ازدحام منهتن می‌پردازد. کارهو تنها استارتاپی نیست که برای رقابت با اوبر با تاکسیرانی‌ها همدست شده است، اما احتمالاً از میان آنان بیشترین سرمایه را جذب کرده است. Arro که ماه گذشته در نیویورک شروع به کار کرد، وعده داده است با قیمتی مناسب کاربران را به تاکسی‌های نیویورک متصل کند.

این رقابت شدید بر ارزش نسبی پروانه‌ی تاکسیرانی نیز تأثیرگذار بوده است. یک پروانه‌ی تاکسیرانی در سال 2013 حدود یک‌میلیون و سیصد هزار دلار ارزش داشت. اما امروزه، قیمت‌های آنلاین آن چیزی بین شش‌صد هزارتا نهصد هزار دلار را نشان می‌دهند. دارندگان این جواز، شدیداً تلاش دارند از ارزش دارایی خود محافظت کنند. بزرگ‌ترین دارنده‌ی پروانه‌های تاکسیرانی، جین فریدمن از تاکسی کلاب، اخیراً اعلام ورشکستگی کرده است و به آبزرور دراین‌باره گفته است که این شهر علاقه‌ای به کار کردن با وی نداشته است چراکه ارزش پروانه‌های تاکسیرانی وی با سقوط چشمگیری مواجه شده‌اند.

منبع: دیجیاتو / INC

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.