پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
اولین نشست خبری ویژه عرضه سهام اولیه «شرکت پویا» با نماد «رپویا» برگزار شد؛ ۸۰۲ میلیارد تومان برآورد ارزشگذاری «رپویا» شد
اولین نشست خبری معرفی شرکت پویا با نماد «رپویا» به عنوان شرکت دانشبنیان درج شده در تابلو دانشبنیان بازار نوآفرین فرابورس، صبح روز ۲۵ اسفندماه در فرابورس ایران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی شرکت پویا، در این نشست پس از پخش فیلم کوتاهی از معرفی و توانمندیهای شرکت پویا، سعید سپهری، مدیرعامل این شرکت، با اشاره به سابقه طولانی «رپویا» در حوزه فناوری اطلاعات و مزیت رقابتی در به کارگیری تجربه ۴۳ ساله به همراه استفاده از دانش و فناوری روز در تولید سامانههای بانکی، به شرح مختصری از مسیری که پویا در این ۴۳ سال با موفقیت طی کرده پرداخت. ثبات مدیریتی و سیاست توسعه سرمایه انسانی همگام با فراهم کردن مسیر رشد و پیشرفت کارکنان از سطوح کارشناسی به جایگاههای مدیریتی از دیگر نکات مهم مورد اشاره او بود.
تأسیس آکادمی پویا برای تربیت نسل جدید متخصصان فناوری با هدف جذب فارغالتحصیلان دانشگاهها، توجه به حفظ و ماندگاری نیروهای متخصص، اختصاص سهام تشویقی به کارکنان، ارائه تسهیلات مالی مناسب و امکانات رفاهی، فرهنگی و ورزشی برای ارتقای کیفیت زندگی کارکنان از موضوعات مطرح شده مرتبط با این بخش بود.
سپهری همچنین افزود: «ما با سابقهای طولانی در ارائه راهکارهای فناوری اطلاعات بانکی، همکاری گستردهای با بزرگترین بانکهای کشور داریم. یکی از شاخصهای مهم در موفقیت پویا، تداوم همکاری بلندمدت با بانکها است. به عنوان مثال، بانک ملت بیش از ۳۷ سال و بانک آینده ۱۳ سال است که از خدمات شرکت پویا بهره میبرند. این ماندگاری مشتریان، نشان دهنده کیفیت بالای خدمات، پشتیبانی مستمر و ارائه راهکارهای نوآورانه توسط ما است.»
او به معرفی مشتریان بزرگ این شرکت، بانکهای ملی، صادرات، مسکن، رفاه، ملت، سپه، آینده و تجارت پرداخت و افزود: «پویا همواره تلاش کرده تا با به روز نگهداشتن فناوریهای بانکی و تطبیق با نیازهای جدید سیستم مالی کشور، جایگاه خود را به عنوان شریک استراتژیک بانکها در مسیر تحول دیجیتال حفظ کند.»
مدیرعامل شرکت پویا به اهمیت تحقیق و توسعه در این شرکت دانشبنیان اشاره کرد و افزود: «ما معتقدیم برای توسعه همواره به R&D نیاز داریم و ۲۵ درصد از سود را به این امر اختصاص میدهیم و در طی این سالها محصولات متعددی از قبل آن تولید و به بازار ارائه کردهایم و در این مسیر همچنان پرقدرت ادامه میدهیم و برآیند آن تولید محصولات جدید در آینده است.»
از دیگر موارد اشاره شده در این نشست، آغاز سرمایهگذاری «رپویا» بر روی هوش مصنوعی در دهه ۹۰ است. تیم هوش مصنوعی پویا با جذب نخبگان دانشگاهی توانسته است محصولاتی در حوزه کشف تخلف در حوزه بانکی تولید کند. هماکنون محصولات جدید دیگری در این حوزه در حال تولید میباشند که به زودی معرفی خواهند شد.
سپهری در خصوص برنامههای آتی «رپویا» گفت: «علاوه بر تداوم و گسترش کار فعلی، افزایش سهم از بازار در حوزه فعالیتهای مرتبط، ورود به حوزه طراحی و تولید محصولات غیربانکی و گسترش تولید محصولات بر پایه هوش مصنوعی و بانکداری دیجیتال از برنامههای آتی شرکت پویا است. ورود به بازار شرکتهای معتمد مالیاتی و حضور هرچه بیشتر در حوزه B2C هم از محورهای برنامه توسعهای پویا است.»
بهناز خلجی، مدیرمالی شرکت پویا، نیز در بخش دیگری از نشست خبری درباره وضعیت مالی و عملیاتی شرکت گفت: «میانگین رشد درآمدهای عملیاتی در ۵ سال گذشته بالغ بر ۴۵ درصد بوده است.» او به افزایش بیش از ۶۰ درصدی حاشیه سود ناخالص اشاره کرد و افزود: «بهای تمام شده، ۴۰ درصد از درآمدهای پویا را تشکیل میدهد. سود خالص پویا در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۳ بیش از ۱۲ میلیارد تومان بوده است. البته اکثر درآمدهای پویا با توجه به ماهیت صنعت و قراردادهای شرکت، در سه ماهه پایان سال محقق میشود.»
مدیرمالی «رپویا» به رشد مطلوب جمع داراییهای شرکت در ۵ سال گذشته اشاره کرد و بیان کرد: «روند ثابت و نسبتهای سودآوری شرکت در چند سال گذشته حاکی از آن است که این شرکت عملکرد پایداری داشته است.»
میثم بلگوریان، مدیر خدمات مالی تأمین سرمایه لوتوس پارسیان، به عنوان نماینده ارزشگذاری سهام شرکت پویا با اشاره به اینکه بخش عمده درآمدهای عملیاتی شرکت ناشی از خدمات نرمافزاری است، گفت: «در گزارش ارزشگذاری، نرخ تورم برای سال ۱۴۰۳ معادل ۳۲ درصد در نظر گرفته شده است. ارزشگذاری این شرکت به ۴ روش شامل روش سودهای تقسیم، جریانهای نقدی، روش نسبی و خالص ارزش داراییها انجام شده است».
پس از جمعبندی نهایی روشهای ارزشگذاری و نحوه وزن دهی به این روشها، ارزش شرکت پویا 802 میلیارد تومان و ۲۵۰۷ تومان به ازای هر سهم برآورد شده است.