راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی مختصر به میزگرد الزامات و ضرورت‌های EMV در همایش تراکنش

در دومین روز از همایش تراکنش ITE میزگردی با موضوع EMV برگزار شد. در این میزگرد دکتر فرامرزی مدیرعامل کارت اعتباری ایران کیش، مهندس گرکانی نژاد رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، مهندس خمسه رئیس هیئت‌مدیره توتان، مهندس سیفی مدیر سیستم‌های کارت شرکت خدمات انفورماتیک و سیمانتا داس نائب رییس پروژه مرکوری سخنرانی کردند.

نخست دکتر فرامرزی به توضیح در مورد EMV پرداخت و فواید ورود به EMV برای ایران را شرح داد و بیان کرد که پیوستن به EMV فراد (Fraud) را کاهش می‌دهد چرا که فراد به سمت جامعه‌ای می‌رود که EMV در آن نیست. او همچنین درباره تفاوت کارت مگنت و چیپ و پین صحبت کرد و بیان کرد که چیپ و پین امنیت بیشتری دارد.

سپس علی سیفی گفت که با به‌کارگیری EMV در تراکنش داخلی موافق است. نکته قابل‌توجه این است که چقدر باید سرمایه‌گذاری کرد تا بتوان در ابتدا پوز را تغییر داد. اگر از همین امروز شروع کنیم و روزانه ۱۵ ساعت کار کنیم، ۲ تا ۳ سال زمان می‌برد تا به نقطه مناسب برسیم.

ite-mizgerd-index-way2pay-94-08-05

سپس مهندس گرکانی نژاد صحبت کرد و گفت فرض کنیم کشور ما ۱ تا ۲ میلیون توریست داشته باشد و هر کدام بخواهند ۱۰۰۰ دلار خرج کنند که این مبلغ قابل‌توجهی می‌شود که با EMV ممکن است؛ عکس این موضوع نیز امکان‌پذیر است. خیلی بهتر است که مسافرانی که از ایران می‌روند دیگر به تبدیل پول نیازی نداشته باشند. با این روش پول بیشتری در حساب‌هایشان می‌ماند. ما باید به سمت EMV برویم و هر چه زودتر بحث آموزش باید انجام شود.

سپس مهندس خمسه پرسشی مطرح کرد که اگر قرار باشد یک اسکیم داخلی و یک اسکیم بین‌المللی داشته باشیم، آیا در اسکیم داخلی وجود EMV الزامی است؟ گرگانی پاسخ داد: باید این‌ها با هم ترکیب شوند و مانند پوزها نباشد که هر بانکی جداگانه عمل کند و موجب رقابت شود. EMV الزامی است و فقط باید دید که چیپ و سیم کدام مناسب‌تر است.

سپس فرامرزی گفت: باید در کوتاه‌مدت یک اسکیم جدید درست کنیم چون تحریم‌ها برداشته شده و توریست‌های زیادی در راه‌اند و پوز باید تغییر کند. مزیت ورود EMV این است که به دادن کارمزد عادت می‌کنیم.

سیفی در پاسخ به این پرسش که چگونه و چه زمانی EMV وارد می‌شود، گفت: ما حدود ۴ میلیون پوز در شبکه داریم. این تعداد نمی‌تواند به‌سرعت به زیرساخت‌های Emv مجهز شود. یکی دیگر از دلایل ورود EMV این است که می‌توانیم با داشتن این کارت چندین کار را انجام دهیم؛ چون با کارت‌های مگنت تنها می‌توان یک کار انجام داد. البته باید به‌سرعت و با حجم کاری زیاد و با کمک متخصصان این حوزه این کار را انجام داد.

منبع: سرمدنیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.