پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
بازرگانی مبنا کارت آریا؛ در مدار توسعه
گفتوگو با مدیرعامل و معاونان شرکت بازرگانی مبنا کارت آریا که میگویند در یک سال گذشته استقبال بانکها از سامانه چابک چک چشمگیر بود
بازرگانی مبنا کارت آریا در سال ۱۴۰۳، با وجود مشکلات اقتصادی و چالشهای وارداتی که با آنها مواجه بوده، توانسته در حوزههای مختلف رشد و پیشرفت خوبی داشته باشد. یکی از مهمترین دستاوردهای این شرکت در یک سال گذشته، معرفی و استقرار سامانههای نوآورانهای همچون چابک چک و یارا کارت بود که بسیاری از بانکهای بزرگ کشور از آن استقبال کردند. مدیران این شرکت با اشاره به تلاشهای مستمر تیمهای گوناگون بازرگانی مبنا کارت، از افزایش سطح رضایت مشتریان و رشد قابلتوجه در حوزه خدمات پشتیبانی خود خبر میدهند و میگویند که در سال ۱۴۰۴ بازرگانی مبناکارت آریا قصد دارد به گسترش دامنه فعالیتهای خود و جذب مشتریان غیربانکی بپردازد. این شرکت در تلاش است با استفاده از مجوز دانشبنیان خود، محصولات نرمافزاری جدیدی را به بازار عرضه کند. در گفتوگویی با مهرداد حیدرپور، مدیرعامل بازرگانی مبناکارت آریا؛ پیمان اکبری خرازی، معاون برنامهریزی و توسعه بازرگانی مبناکارت آریا و علیرضا پورجعفر، معاون نرمافزار این شرکت، چالشها، دستاوردها و برنامههای آیندهشان را بررسی کردیم.
۱۴۰۴؛ ورود به حوزه تجهیزات سختافزاری و مشتریان غیربانکی
بازرگانی مبناکارت آریا در سال ۱۴۰۳ روی دو محور اصلی یعنی توسعه سطح خدمات پشتیبانی مشتریان و معرفی و استقرار محصول چابک چک (راهکار جامع پردازش چک) تمرکز داشته است. مهرداد حیدرپور، مدیرعامل بازرگانی مبناکارت آریا، در این باره میگوید: «شرکت بازرگانی مبناکارت آریا در حاشیه نمایشگاه بانکداری نوین و نظامهای پرداخت در سال ۱۴۰۲ از سه محصول سختافزاری و دو محصول نرمافزاری خود رونمایی کرد که هر دو محصول (چابک چک و یارا کارت) مورد استقبال مشتریان قرار گرفت. چابک چک در زمینه پردازش گروهی چک فعال است و یارا کارت نیز سامانهای جامع برای صدور کارت است. ما در ابتدای سال ۱۴۰۳ با استقبال و درخواست مشتریان برای سامانه چابک چک مواجه شدیم و توانستیم با بررسی درخواستهای مشتریان بانکی خود و با تلاش تیم توسعه کسبوکارمان، این محصول را در محیط برخی بانکهای مطرح کشور مستقر کنیم. درحالحاضر، چابک چک در محیط تعداد دیگری از بانکها نیز در حال پیادهسازی و در مرحله پایلوت قرار دارد.
همچنین بانکهای کشاورزی، آینده و تجارت سالهاست که از سامانههای صدور کارت ما در شعب خود بهرهبرداری میکنند که از سال گذشته با طراحی و ارائه سامانه جامع یارا کارت زمینه مهاجرت آنها به نسخه پیشرفتهتر فراهم شده است.»
به گفته حیدرپور، یارا کارت مجموعهای از امکانات، دسترسیها و گزارشها را در قالب نسخه تحت وب به مشتریان ارائه میدهد و ساختار آن بر اساس دایره نیاز بانکها گسترش یافته است. همچنین، با توجه به اینکه این نرمافزار بهصورت توسعهپذیر تولید شده، امکان ارائه قابلیتهای مختلف آن بهمنظور بهرهبرداری مشتریان غیربانکی نیز در دسترس است.
با توجه به صحبتهای مدیرعامل بازرگانی مبنا کارت آریا، آنها در سال ۱۴۰۳ به دلیل افزایش تعداد تجهیزات تحت قرارداد پشتیبانی در سراسر کشور و مستهلک شدن برخی تجهیزات بانکی تصمیم گرفتهاند سطح کیفیت خدمات خود را در استانهای گوناگون افزایش دهند. او در این باره بیان میکند: «بازآموزی همکاران فنی، ارتقای سطح کیفی سرویسهای دورهای، تأمین تجهیزات بهصورت درازمدت و افزایش ۳۵درصدی تعداد نمایندگان استانیمان باعث افزایش سطح رضایت مشتریانمان از کیفیت خدمات ارائهشده در سال ۱۴۰۳ شده است.»
به عقیده حیدرپور، ۱۴۰۳ برای بازرگانی مبناکارت آریا سال خوبی بود. او در این باره اینطور میگوید: «از یک سو، ما با اعتماد مشتریان خود در حوزه درخواست تجهیزات و خدمات پس از فروش توانستیم توسعه مناسبی در حوزه بازار تجهیزات بانکی و مواد مصرفی آن داشته باشیم. از سوی دیگر، استقبال بانکها از سامانه چابک چک در مدت یک سال گذشته امید روزافزونی برای ما ایجاد کرد. با توجه به اینکه ما در تولید و توسعه این سامانه راه سخت و پرچالشی را پشت سر گذاشتیم و سالها محصول نرمافزار صدور کارت ما بهعنوان رویکرد نرمافزاری ما شناخته شده بود، این استقبال و اعتماد مشتریان در حوزه نرمافزار برای ما بسیار ارزشمند بود. در واقع، اگر برخی موانع و مشکلات را که در سال گذشته تقریباً برای همه شرکتها ایجاد شد، در نظر بگیریم، به بیش از ۹۰ درصد از برنامههایی که ابتدای سال مشخص کرده بودیم، رسیدهایم.»
او توضیح میدهد که در دستیابی به این هدف، همدلی و تلاش تمام همکارانش در واحدهای ستادی و عملیاتی سهم بسزایی داشته است. همچنین برنامهریزی بلندمدت شرکت در زمینه جذب نیروی انسانی، واردات کالا و تجهیزات مصرفی، انبار قطعات متناسب برای خدمات پشتیبانی و کنترل پروژهها در زمینه توسعه سامانههای نرمافزاری از مهمترین دلایل دستیابی به برنامه عملیاتیشان در سال ۱۴۰۳ بوده است. حیدرپور میگوید: «برای ما بهعنوان یک شرکت واردکننده تجهیزات فناوریمحور، مهمترین اصل، نظم در واردات و تأمین نیاز مشتریان است. این امر در سال گذشته با دشواری فراوان در زمینه تخصیص ارز، افزایش تعرفههای واردات و نوسانات شدید قیمت ارز پس از حذف ارز نیمایی انجام شد. ما از یک طرف به مشتریان خود تعهداتی داریم و باید کالا و تجهیزات مصرفی را در زمان مقرر طبق قرارداد به آنها تحویل دهیم و از طرف دیگر به شرکای تجاری خود تعهد فروش و پرداخت سر موعد داریم. واقعیت این است که در سال ۱۴۰۳ ما در این زمینه چالشهای زیادی داشتیم و تعدادی از درخواستهای مشتریان خود را به دلیل عدم تخصیص ارز و نوسانات وابسته از دست دادیم. برای ما اعتماد مشتریان و تعهداتمان در اولویت است. با توجه به این مسئله ما تلاش کردیم با برنامهریزی متناسب و بهصورت سهماهه میزان واردات و عرضه خود را همگام کنیم. تا زمانی که شرایط واردات برای ما و سایر واردکنندگان به شکل جاری وجود داشته باشد، چنین چالشهایی وجود خواهد داشت. تلاش ما این است که هیچوقت شرمنده مشتریانمان نشویم.»
آنطور که از صحبتهای حیدرپور برمیآید، آنها در سال ۱۴۰۳ با چالش جذب و نگهداشت نیروی انسانی نیز روبهرو بودهاند. او در این باره اظهار میکند: «شرایط اقتصادی در سال ۱۴۰۳ برای منابع انسانی چالشهایی را ایجاد کرد و باعث مهاجرت نیروها به خارج از کشور یا همکاری بهصورت پرداخت دلاری برای بخشی از توسعهدهندگان نرمافزار شد. ما در شرکتمان همواره تلاش کردهایم سطح درآمد همکارانمان را با توجه به عملکرد و پروژههای شرکت ارتقا دهیم و در سال ۱۴۰۳ نیز برای این مسئله برنامهریزی کرده بودیم. ارائه پاداشهای عملکرد بر اساس پروژه، ارائه وامهای درون و برونسازمانی، افزایش بودجه کارانه تخصصی و همچنین ارائه برخی خدمات رفاهی از برنامههای ما در این حوزه بوده است.»
پیشبینی آینده کار دشواری است، چون نرخ ارز و مسائل مربوط به تحریم لحظهبهلحظه دچار تغییر میشوند. مدیرعامل بازرگانی مبنا کارت با اشاره به این موضوع و پیشبینیناپذیر بودن آینده برای کسبوکارها افزود: «امروز که در حال گفتوگو هستیم، قیمت دلار حدود ۹۰هزار تومان است و مشکلات مربوط به تحریم و واردات نیز در حال افزایش است. ما هم مانند بقیه اصناف نگران انجام تعهدات و درآمدمان هستیم. هر چقدر در این زمینه تعادل بیشتری ایجاد شود، سطح درآمدها و برنامههای توسعه بیشتر خواهد شد. ما همواره امیدواریم تصمیمهای مناسبی در سطح کلان کشور برای رفع این مشکلات گرفته شود.»
درست است که سال ۱۴۰۳ برای شرکتهای گوناگون، چالشهای زیادی به همراه داشته است، اما این مسئله مانع توسعه آنها نشده است. حیدرپور درباره دستاوردهایشان در بازرگانی مبناکارت آریا در یک سال گذشته توضیح میدهد: «مهمترین دستاورد ما پذیرفته شدن شرکت با رتبه دانشبنیان نوآور در زمینه تولید محصولات نرمافزاری بود. باید به این نکته اشاره کنم که برنامهریزی پنجساله ما در حوزه تولید و ارائه محصولات نرمافزاری با سرعت بالایی در حال پیگیری است و مجوز دانشبنیانمان را هم در همین حوزه گرفتهایم. علاوه بر این، چابک چک با استقبال کمنظیری مواجه شد و با بهرهبرداری از این سامانه در اولین بانک، سایر بانکها نیز به این سرویس علاقهمند شدند و در حال حاضر، در چند بانک بهصورت عملیاتی و در بیش از پنج بانک بهصورت پایلوت در حال سرویسدهی هستیم. تیم توسعه نرمافزار ما بهصورت مداوم نیازهای کاربران را بررسی و بخشهای جدید این سامانه را طراحی و تولید میکند. بهزودی شاهد سرویسدهی ویژهای در حوزه مشتریان خرد با بهرهگیری از سامانه چابک چک خواهیم بود.»
بنا بر صحبتهای حیدرپور، آنها در سال ۱۴۰۴ برنامه جامعی برای توسعه محصولات نرمافزاری علاوه بر توسعه بازار محصول چابک چک دارند و میخواهند وارد بازارهای جدیدی در حوزه تجهیزات سختافزاری و مشتریان غیربانکی شوند و امیدوارند که سال پیش رو برای همه کسبوکارها سرشار از توسعه و درآمدزایی باشد.
توسعه سیستمهای یکپارچه و برنامهریزی در سال ۱۴۰۳ موفق بوده است
واحد برنامهریزی و توسعه بازرگانی مبناکارت آریا در سال ۱۴۰۳ دستاوردهایی داشته و توانسته در یک سال گذشته به برنامههایی که ابتدای سال مشخص کرده بودند، برسد. پیمان اکبری خرازی، معاون برنامهریزی و توسعه این شرکت، میگوید: «ما توانستیم در زمینه استقرار سامانههای یکپارچه سازمانی با توجه به برنامهریزی خود به اهداف ارزشمندی دست یابیم. ارتقای کیفی سامانه جامع ارتباط با مشتریان در زمینه ارائه خدمات پشتیبانی، مهاجرت به سیستم مالی راهکاران سیستم، استقرار سامانه یکپارچه اتوماسیون اداری، سرمایه انسانی و فرایندساز کسبوکار چارگون و استقرار سامانه کنترل پروژه نرمافزاری جیرا از دستاوردهای ما در سال ۱۴۰۳ بوده است.
این امر با تلاش همکاران ما و همچنین سرمایهگذاری ارزنده هیئتمدیره بهمنظور توسعه زیرساختهای سازمانی میسر شد. ما به خودمان افتخار میکنیم که همواره ارتباط بسیار خوبی با رسانههای گوناگون داریم. در سال گذشته این ارتباط با اضافه شدن دو رسانه عمق بیشتری پیدا کرد. در خصوص برنامهریزی برای حضور در نمایشگاهها نیز اهداف شرکت بر اساس نیاز بازار، تولید و ارائه محصولات جدید، همچنین نوآوری در برگزاری نمایشگاههاست. امسال ما در الکامپ غرفه داشتیم و نمایشگاههایی مانند جیتکس و سیملس را بهصورت دقیق بررسی کردیم. برای سال آینده نیز برنامه ما بر اساس شرایط بازار خواهد بود.»
بنا بر صحبتهای اکبری، این واحد برنامههای متنوعی برای توسعه سازمان در سال ۱۴۰۴ دارد و میخواهد از امکانات مجوز دانشبنیان و مستقر شدن سامانههای جدید فروش و نرمافزار در این شرکت نهایت استفاده را کند. همچنین برنامههایی هم در زمینه ارائه محصولات و راهکارهای نوین سختافزاری و نرمافزاری دارند که بهمرور درباره آن اطلاعرسانی خواهند کرد.
برای توسعه هدفمند و صادرات نرمافزار برنامهریزی داریم
واحد نرمافزار بازرگانی مبناکارت آریا در سال ۱۴۰۳ روزها، هفتهها و ماههای شلوغی را پشت سر گذاشته است. علیرضا پورجعفر، معاون نرمافزار این شرکت، درباره این شلوغیها و دستاوردهایی که در این واحد داشتهاند، میگوید: «ما در سال ۱۴۰۳ با توجه به اهداف و برنامه پنجساله شرکت که بخشی از آن توسعه محصولات نرمافزاری بود، سعی کردیم جایگاه مناسبتری برای آن ایجاد کنیم. توسعه نرمافزارهای اختصاصی سختافزارهای ارائهشده نزد ارائهدهندگان سرویسهای سوئیچ، استقرار و بهرهبرداری از سامانه یارا کارت و مانیتورینگ برسام و همچنین استقرار و توسعه سامانه چابک چک از دستاوردهای ما در این سال بوده است.
طراحی ساختار و توسعه سامانه چابک چک که بهرهبرداری از امکان OCR فارسی را با استفاده از هوش مصنوعی و پردازش تصویری میسر میکند، از سال ۱۴۰۲ آغاز شد. پس از معرفی این محصول و پایلوت آن در بانکها، با استقبال فوقالعادهای روبهرو شدیم. تسهیل امور واگذاری چکها بهصورت گروهی و با سرعت بالا، به حداقل رساندن خطا در ثبت اطلاعات و کاربری آسان بهعنوان ویژگیهای منحصربهفرد و ارزشمند این محصول مورد توجه مشتریان قرار گرفت. ما در طول سال گذشته درخواستهای راهاندازی و پایلوت متعددی داشتیم که در کنار آن پس از استقرار، درخواستهای توسعهای نیز داشتیم و رضایت مشتریان همواره اولویت اولمان خواهد بود.»
این واحد برنامههایی هم برای سال ۱۴۰۴ دارد. پورجعفر در این باره بیان میکند: «بخشی از پروژه چابک چک در سال آینده ادامه خواهد داشت. همچنین ویژگیها و امکانات جدیدی در راستای ارائه سرویسهای بهینه به مشتریان در دست پیادهسازی قرار دارد. ما پیشنهادهایی نیز در زمینه صادرات نرمافزار داشتهایم که در سال جدید این موضوع را مورد بررسی و برنامهریزی قرار خواهیم داد. یکی از این نرمافزارها، مانیتورینگ سامیار است که مورد توجه بازار بینالملل قرار گرفته است. در حوزه بانکداری باز نیز طرحهایی در واحد توسعه کسبوکار در حال بررسی است که امیدواریم در سال جدید بتوانیم دو محصول در حال برنامهریزی را بهمنظور بهرهبرداری مشتریان بانکی و همچنین خرد ارائه کنیم.»