راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تنوع خوبی در محصولاتمان ایجاد کرده‌ایم

گفت‌وگو با علیرضا قنادان، مدیرعامل لندو که می‌گوید ۱۴۰۳ سال خروج این شرکت از پوسته گذشته خود و ایجاد تغییرات عمده در محصولاتشان بود

لندو یکی از کسب‌وکارهای فعال در اکوسیستم لندتک ایران است که با تمرکز بر ارائه تسهیلات اعتباری آنلاین، همواره تلاش کرده تحولی در تجربه خرید و فروش در فضای دیجیتال رقم بزند. علیرضا قنادان، مدیرعامل این شرکت، در گفت‌وگوی خود در تیرماه ۱۴۰۳ و در خلال قسمت پنجم از برنامه «لندتک‌شو»، در پاسخ به این سوال که دوست دارد در پایان سال ۱۴۰۳ کدام آرزویش حول این شرکت محقق شده باشد، گفته بود که امیدوار است آشفتگی‌ که این شرکت با آن کلنجار می‌رود، سروسامان بیابد و همچنین مدل‌های کسب‌و‌کاری جدیدی که برای لندو در نظر گرفته‌‌اند، به موفقیت برسند.

حالا در این مصاحبه و بنا به گفته‌ی قنادان، لندو از پس جذب و نگهداشت بیش از دو میلیون کاربر در سال گذشته برآمده است و این مسئله نشان می‌دهد که این شرکت توانسته در سال ۱۴۰۳ بالاخره به ساحل آرامش برسد. در گفت‌وگو با علیرضا قنادان، مدیرعامل لندو، نگاهی به دستاوردهای این شرکت در سال گذشته و برنامه‌ها و چشم‌اندازهایش در سال جدید انداخته‌ایم.


لندو و تحولات اساسی در ابتدای ۱۴۰۳


سال ۱۴۰۳ با آغاز چندان خوشایندی برای کسب‌وکارهای لندتکی به لحاظ موضوعات رگولاتوری همراه نبود. این مسئله یکی از مواردی است که علیرضا قنادان، مدیرعامل لندو، در ابتدای صحبت‌های خود به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «سال ۱۴۰۳ برای ما با یک بحران جدی شروع شد که به واسطه دستورالعمل بانک مرکزی پدید آمد. این دستورالعمل مدل کسب‌وکاری ما را به طور کلی به چالش کشید و ما را ناچار کرد تا مدل جدیدی برای خود طراحی کنیم. این چالش تنها مختص ما نبود، بلکه تمام بانک‌هایی که با آنها کار می‌کردیم نیز ملزم شدند تا دستورالعمل‌ها و قوانین جدید را رعایت کنند.»

البته چالش‌های لندو در ابتدای سال ۱۴۰۳ تنها به موضوعات رگولاتوری مرتبط نمی‌شد و برخی از مسائل داخلی را نیز در بر می‌گرفت؛ چالش‌هایی مانند تغییر مدیریت و وفق یافتن ارکان شرکت با تحولات آن. قنادان دراین‌باره می‌گوید: «ورود من به عنوان مدیرعامل به این شرکت، به تغییرات ساختاری لندو دامن زد و از این لحاظ هم باید سیاست‌های جدیدی را اعمال می‌کردیم. با وجود تمام این معضلات، می‌توانم بگویم که در سال ۱۴۰۳ موفق بودیم. تنوع خوبی در محصولاتمان ایجاد کردیم و در قالب‌های گوناگونی موفق شدیم که هم وجهه خود را حفظ و همچنین همکاری خود با بانک‌ها را مجدداً شروع کنیم. در یک سال گذشته علاوه بر اینکه سیستم درآمدی خود را با دستورالعمل‌های بانک مرکزی تطبیق دادیم، طیف محصولاتمان نیز متنوع‌تر شد. اکنون در چارچوبی که داریم و در ابتدای سال آینده خواهیم داشت، از محصولات جدیدی که ایجاد کردیم، رونمایی خواهیم کرد.»


راه‌اندازی خط BNPL و باشگاه مشتریان


طبق صحبت‌های قنادان، تغییرات ساختاری اعمال‌شده در سال ۱۴۰۳ در لندو، ابزارهای جدیدی را برای توسعه در سال ۱۴۰۴ در اختیارشان قرار داده است. او در این باره می‌گوید: «در یک سال گذشته لندو هزینه‌های زیادی کرده و با چالش‌های گوناگونی مواجه شده است، اما مهم‌ترین دستاوردمان نیز همین تجربه‌های گرانبهایی است که در یک سال گذشته با آنها روبه‌رو شدیم و تقریباً انواع و اقسام روش‌ها و سرویس‌های جدید را سعی کردیم امتحان کنیم. علاوه بر این تجربه گسترده، تیم منابع انسانی ما در حوزه‌های فنی، محصول و بازاریابی واقعاً یکی از داشته‌های بزرگ ما هستند. ما چالش‌های زیادی در یک سال گذشته در توسعه نداشته‌ایم و توانسته‌ایم با تغییر شرایط بازار ایران، خود را با آنها تطبیق دهیم. این موضوع یکی از توانمندی‌های کلیدی ما بوده، زیرا بسیاری از کسب‌وکارها در این بازه زمانی با چالش‌های جدی مواجه شده‌اند، اما ما توانسته‌ایم این چالش‌ها را مدیریت کنیم و روند توسعه خود را پیش ببریم.»

قنادان سال گذشته را فرصتی برای اعمال تغییراتی بنیادین برای لندو قلمداد می‌کند و می‌گوید: «سال ۱۴۰۳ برای ما سال خروج از پوسته گذشته و ایجاد تغییرات عمده در توانمندی‌ها و طیف محصولاتمان بود. یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما این است که روی نیازهای مشتریانمان تمرکز کنیم و در همین راستا نیز دیگر تمام خدمات ما به اعطای تسهیلات خلاصه نمی‌شود. از اوایل سال آینده، ما خدمات‌رسانی از طریق خط اعتباری BNPL خود را شروع خواهیم کرد. همچنین باشگاه مشتریان خود را راه‌اندازی کرده‌ایم که با ترکیب جدید و قابلیت‌های جدید رونمایی خواهد شد. باشگاه مشتریان ما در مرحله آزمایشی است و احتمالاً در ابتدای سال ۱۴۰۴ وارد فاز عملیاتی خواهد شد.»

قنادان در پاسخ به این سؤال که باشگاه مشتریان لندو قرار است چه خدماتی را ارائه کند، این‌طور توضیح می‌دهد: «باشگاه لندو در حقیقت یک زیرساخت است که مشتریان بر اساس فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند، امتیاز جمع‌آوری می‌کنند. این فعالیت‌ها شامل خرید، سپرده‌گذاری و انواع رفتارهای مختلف است که روزهای مشخصی برای آنها تعریف شده است. بر مبنای این امتیازات، کاربران می‌توانند امتیازات خود را به تسهیلات، تفریحات و کش‌بک تبدیل کنند. این امتیازات به آنها اجازه می‌دهد تا از تخفیفات و امکانات باشگاه بهره‌مند شوند. علاوه بر این، ما در باشگاه لندو به‌زودی کارتی را راه‌اندازی خواهیم کرد که برند مشخصی دارد و به کاربران امکان می‌دهد تا از تسهیلات و خدمات اعتباری مختلف بهره‌مند شوند. در واقع خدمات خط اعتباری BNPL لندو بر مبنای فعالیت‌هایی که کاربران روی کارت‌های نقدی بانکی انجام می‌دهند، ارائه خواهد شد.»


همکاری با بانک‌های بیشتر در سال ۱۴۰۴


با رسیدن به انتهای سال، بسیاری از کارشناسان میزان موفقیت یا عدم موفقیت یک شرکت را با آماری که در آن سال از خود به‌ جا گذاشته اندازه‌گیری می‌کنند. قنادان دراین‌باره می‌گوید: «در‌حال‌حاضر لندو بیش از دو میلیون کاربر دارد. این دو میلیون کاربر از فرآیند اعتبارسنجی داخلی که در لندو راه‌اندازی شده است، بهره‌مند شده‌اند. این فرآیند اعتبارسنجی داخلی، هوشمندانه است و توان بازپرداخت افراد را در مورد وامی که اخذ کرده‌اند، پیش‌بینی می‌کند. ما روزانه بیش از ۳۰۰۰ درخواست از کاربران دریافت می‌کنیم که می‌خواهند وام بگیرند. آنها وارد سیستم می‌شوند و درخواست‌هایشان ثبت و بررسی می‌شود. از آنجایی که شرایط اعتباری بسیاری از آنها نیز مطلوب است، این مسئله ما را مقابل مشتریان بسیاری قرار می‌دهد که باید بتوانیم به همه آنها اعتبار مدنظرشان را اختصاص بدهیم.»

افزایش حجم درخواست‌ها از سوی کاربران در سال ۱۴۰۳، معضل تأمین مالی را برای لندو برجسته‌تر از قبل کرد و این مسئله باعث شد که لندو تمهیدات جدیدی را در این راستا به‌ کار بگیرد. مدیرعامل لندو با بیان این موضوع می‌گوید: «اگر قرار باشد منابع مدنظر به شیوه سنتی نظام بانکی تامین شوند، با توجه به قیمت بالای آنها در این حالت چالش‌های مهمی ایجاد می‌شود. بنابراین، یکی از ظرفیت‌هایی که در آینده باید به آن توجه شود، استفاده از شیوه‌های مناسبی برای تامین منابع ارزان‌قیمت است. این شیوه‌ها می‌توانند به بانک‌ها کمک کنند که منابع را با نرخ‌های پایین‌تری به دست آورند و تسهیلات بیشتری به افراد ارائه دهند. بنابراین، در سال ۱۴۰۴ یکی از مهم‌ترین موضوعات ما، تامین مالی و دریافت خطوط اعتباری است که بتواند پاسخگوی نیازهای ما باشد. همچنین، تاکید بر مدیریت منابع و کاهش هزینه‌های تامین منابع، از دیگر برنامه‌های مهم ماست.»

این شرایط جدید، لندو را به همکاری با تعداد بانک‌های بیشتر سوق داده است. قنادان در این زمینه نیز می‌گوید: «در گذشته ما به دلیل مدل کسب‌وکاری خود صرفاً با بانک آینده همکاری می‌کردیم، اما با توجه به مصوبه هیئت‌مدیره، تصمیم به تنوع‌بخشی در منابع و خطوط اعتباری گرفته‌ایم و اکنون مجوز همکاری با بانک‌های دیگر را نیز دریافت کرده‌ایم و مشغول رایزنی با برخی بانک‌های کشور هستیم تا منابع مالی خود را متنوع کنیم.»


مهم‌ترین چالش‌های سال ۱۴۰۴


به عقیده قنادان، چالش‌های آنها در سال ۱۴۰۴ به دو دسته تقسیم می‌شوند: چالش‌های داخلی و چالش‌های عمومی. او در این باره می‌گوید: «یکی از چالش‌های عمومی، کمبود منابع انسانی متخصص است که به دلیل مهاجرت نیروی انسانی اتفاق افتاده است. ما اکنون برای نگهداشت این منابع در سطح بین‌المللی رقابت می‌کنیم و باید انگیزه کافی در نیروهای انسانی ایجاد کنیم تا در شرکت ما بمانند و کار کنند. چالش دیگر، چالش‌های مربوط به مباحث رگولاتوری است؛ هرچند که این چالش در سال ۱۴۰۴ کمتر خواهد بود.

زیرا با توجه به دستورالعمل‌های سال ۱۴۰۳ بالاخره ساختاری شکل گرفته است که در گذشته خبری از آن نبود، اما همچنان با ظهور مدل‌های جدید کسب‌وکاری لندتک و افزایش وسعت کاری آنها، می‌توانیم انتظار اشکالات جدیدی را داشته باشیم که باید مدیریت شوند. مسئله بزرگ دیگر، وضعیت معیشتی مردم و سطح درآمد آنهاست که ریسک نکول را افزایش می‌دهد. طبیعتاً ما به عنوان یک شرکت فناورانه در حوزه لندتک و ارائه وام‌دهی فناورانه، سال آینده را برای خود سال جدی می‌دانیم و برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا بتوانیم ریسک‌های نکول کاربرانمان را نیز مدیریت کنیم، اما همچنان نرخ نکول یکی از مهم‌ترین چالش‌های این اکوسیستم در کشور است.»

منبع ماهنامه عصر تراکنش
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.