راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گام بلند فینوتک برای توسعه مفهوم داده‌ باز

مهدی ملکی، مدیرعامل فینوتک، در گفت‌وگو با عصر تراکنش به تشریح برنامه‌ها و چشم‌انداز این شرکت برای سال ۱۴۰۴ پرداخت

فینوتک کسب‌وکاری است که فعالیت خود را با هدف گسترش بانکداری باز در سال ۱۳۹۵ شروع کرد و اکنون یکی از پیشگامان این حوزه و یکی از ارائه‌دهندگان بزرگ API در کشور است. این شرکت که در سال‌های اخیر روی حرکت از بانکداری باز به داده‌ باز متمرکز بوده، اکنون برنامه‌های بلندپروازانه‌ای برای توسعه مفهوم داده باز در کشور دارد و در راستای استراتژی جدید خود با تکیه بر زیرساخت‌های بانکداری باز، تلاش کرده نقشی محوری در توسعه مفهوم داده باز در کشور ایفا کند. در گفت‌وگویی با مهدی ملکی، مدیرعامل فینوتک، درباره دستاوردها، چالش‌ها و برنامه‌های این شرکت در سال ۱۴۰۳ و برنامه‌ریزی‌های آتی برای سال ۱۴۰۴ صحبت کردیم. آنچه در ادامه می‌خوانید، گزارشی از فعالیت‌ها و چشم‌انداز این شرکت برای آینده است. طبق صحبت‌های ملکی، ماموریت اصلی فینوتک، توانمندسازی سازمان‌ها برای استفاده بهینه از سرویس‌ها، داده‌ها و فناوری‌های نوآورانه است تا با تکیه بر آن، ضمن تمرکز بر مزیت‌های کسب‌وکار خود، تجربه مشتریان خود را بهبود ببخشند.


گسترش خدمات به صنایع متنوع؛ تمرکز فینوتک در سال ۱۴۰۳


فینوتک با هدف تسهیل دسترسی کسب‌وکارها به خدمات مالی و داده‌محور، بستری امن و کارآمد برای تبادل اطلاعات و ارائه خدمات ایجاد کرده است و با ارائه APIهای پیشرفته در حوزه‌های مختلف، از بانکداری، بازار سرمایه و بیمه گرفته تا خدماتی و لجستیک، تلاش می‌کند نیازهای متنوع صنایع و کسب‌وکارهای مختلف را پاسخ دهد. تمرکز عمده این شرکت در سال ۱۴۰۳ بر توسعه خدمات و سرویس‌های داده‌محور و گسترش بانکداری باز در صنایع مختلف بود.

طبق صحبت‌های مهدی ملکی، مدیرعامل فینوتک، در این سال، این شرکت با توجه به نیازهای رو‌به‌رشد بازار، بر ارائه APIهای جدید، گسترش همکاری با کسب‌وکارهای گوناگون و ورود به حوزه‌هایی فراتر از خدمات مالی سنتی متمرکز بود.

به گفته مدیرعامل فینوتک، این رویکرد به دلیل تغییر سریع نیازهای بازار و تلاش برای تبدیل شدن به یک زیرساخت مناسب برای نفوذ در صنایع مختلف، اتخاذ شد. او در این باره می‌گوید: «ما در فینوتک به این باور رسیده‌ایم که داده‌های باز، نقش کلیدی در توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور دارند و امیدواریم با ایجاد زیرساخت‌های لازم، علاوه بر گسترش بازار خود، به تحقق اهداف سایر کسب‌وکارها نیز کمک کنیم. ما در این سال تلاش کردیم با ایجاد APIهایی که با نیازهای خاص صنایع مختلف سازگار هستند، امکان نوآوری را برای مشتریانمان فراهم کنیم. این خدمات نه‌تنها باعث بهبود عملکرد کسب‌وکارها شد، بلکه آنها را در رقابت با سایرین توانمندتر کرد. ازاین‌رو، در سال ۱۴۰۳، علاوه بر توسعه خدمات بانکی، APIهایی در حوزه‌های بازار سرمایه، بیمه، اعتبارسنجی، خدماتی، قضایی و لجستیک توسعه دادیم تا بتوانیم نیازهای متنوع کسب‌وکارها را برطرف کنیم.»


۱۴۰۳؛ سالی پرتلاطم اما موفق


مدیرعامل فینوتک سال ۱۴۰۳ را سالی پرتلاطم اما موفق برای فینوتک توصیف می‌کند و در این باره می‌گوید: «این سال برای ما یک نقطه عطف بود. ما با چالش‌های بزرگی روبه‌رو بودیم، اما با اتخاذ راهکارهای جدید و تمرکز بر بهره‌وری توانستیم از تلاطم‌ها عبور کنیم و حتی رشد قابل‌توجهی را تجربه کنیم و به اهداف چالشی که برای خود تعیین کرده بودیم، دست پیدا کنیم. از گسترش خدمات به صنایع جدید گرفته تا افزایش میزان فروش و کاربران فعال، همه نشان‌دهنده تلاش تیم ما برای خلق ارزش بیشتر است.» 

یکی از اولویت‌های اصلی فینوتک در سال ۱۴۰۳، بهبود تجربه مشتریان بود. این شرکت با اجرای برنامه‌های نظرسنجی و تحلیل بازخوردها، نیازها و انتظارات مشتریان خود را به‌طور دقیق‌تر شناسایی کرد و خدمات خود را متناسب با آنها بهبود بخشید. ملکی در این زمینه می‌گوید: «ما به اهمیت تجربه مشتری واقف هستیم و تلاش می‌کنیم با ارائه خدمات سفارشی‌شده و پشتیبانی مستمر، رضایت آنها را جلب کنیم.»

ملکی سپس درباره برنامه‌های آینده فینوتک صحبت می‌کند و می‌گوید: «یکی از برنامه‌های اصلی ما در سال ۱۴۰۴ تلاش برای گسترش دامنه خدمات و ارائه محصولات نوآورانه و سرویس‌های ترکیبی است تا بیش از پیش بتوانیم نیازهای بازار را مرتفع کنیم.»


چالش‌های فینوتک در سالی که گذشت


یکی از چالش‌های فینوتک که در سال ۱۴۰۳ نیز تکرار شد، تغییرات قوانین و مقررات رگولاتوری بود که بر روند فعالیت‌های مشتریان فینوتک، به‌خصوص پرداخت‌یاران، تأثیر گذاشت و به تبع آن فینوتک را با مشکلاتی مواجه کرد. مدیرعامل این شرکت در این باره می‌گوید: «چالش‌های رگولاتوری همیشه بخشی از موضوعات فضای کسب‌وکار است و با توجه به طیف گسترده مشتریان ما، در صورت بروز مشکلات قانون‌گذاری در هر بخش، ما هم از آن متأثر خواهیم شد. بااین‌حال، ما توانستیم با این چالش‌ها دست‌و‌پنجه نرم کنیم و مشکلات را به حداقل برسانیم.»

به گفته ملکی، از دیگر چالش‌های فینوتک در این سال، جذب نیروی انسانی متخصص بود. او می‌گوید: «در بازار فعلی، جذب و نگهداشت نیروی انسانی متخصص یکی از سخت‌ترین کارهاست. ما در فینوتک با ایجاد محیط کاری پویا و سرمایه‌گذاری روی موضوعات انگیزشی کارکنان، توانستیم این چالش را تا حدودی مدیریت کنیم.»

در کنار توسعه فناوری و خدمات، فینوتک در سال گذشته به تقویت فرهنگ سازمانی خود نیز توجه ویژه‌ای داشت. این شرکت با اجرای برنامه‌های آموزشی و توسعه‌ای، تلاش کرد مهارت‌های کارکنان خود را ارتقا دهد و محیطی پویا و انگیزشی برای آنها فراهم کند. ملکی تأکید می‌کند: «ما معتقدیم که نیروی انسانی ماهر و انگیزه‌مند، اصلی‌ترین سرمایه یک سازمان است. به همین دلیل، در فینوتک برنامه‌هایی برای توانمندسازی کارکنان خود اجرا کردیم که نتیجه آن، افزایش سطح رضایت شغلی و بهره‌وری تیم‌ها بود.»

مدیرعامل فینوتک معتقد است در سال ۱۴۰۴، همچنان مشکلاتی نظیر رگولاتوری، جذب و نگهداشت نیروی انسانی متخصص و مشکلات پیش روی اقتصاد دیجیتال، می‌تواند بر روند فعالیت آنها تاثیرگذار باشد.


گسترش همکاری‌ها و افزایش کاربران


طبق صحبت‌های ملکی، یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای فینوتک در سال ۱۴۰۳، رشد ۴۰۰درصدی فروش آنها نسبت به سال گذشته بود. از دیگر دستاوردهای آنها نیز گسترش همکاری با کسب‌وکارهای بزرگ بود: «فینوتک در سال گذشته گام‌های مهمی برای گسترش خدمت‌رسانی برداشت. این شرکت با امضای قراردادهای جدید با بانک‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ، توانست دامنه فعالیت‌های خود را به صنایع جدیدی گسترش دهد. ایجاد روابط پایدار و متقابل با شرکای تجاری یکی از عوامل کلیدی موفقیت ما در سال ۱۴۰۳ بود. ما در این سال توانستیم بانک‌های طرف همکاری خود را گسترش دهیم؛ همچنین موفق شدیم با چندین شرکت بزرگ در زمینه ارائه خدمات مبتنی بر محصول، قراردادهای مهمی امضا کنیم. سال ۱۴۰۳ از این نظر برای فینوتک سال مهمی بود و توانست جایگاه برند خود را در بازار به‌عنوان بزرگ‌ترین بوم ارائه‌دهنده API تثبیت کند.»


برداشتن گام‌هایی بلندتر برای دستیابی به اهداف اقتصاد دیجیتال


در سال ۱۴۰۴، فینوتک برنامه‌های بلندپروازانه‌ای دارد. به گفته ملکی، با تغییرات سریع در دنیای فناوری، نیاز به به‌روزرسانی‌های مداوم و تطبیق با استانداردهای جهانی برای فینوتک به یکی از اولویت‌های اساسی تبدیل شده است. او در این باره می‌گوید: «ما در سال گذشته توانستیم با ارتقای زیرساخت‌ها در حوزه مدیریت داده‌ها، تجربه کاربران را بهبود دهیم. این تغییرات موجب افزایش سرعت پردازش و کاهش هزینه‌ها برای مشتریان ما شد. تمرکز ما در سال آینده روی گسترش خدمات داده‌ باز، توسعه APIهای جدید، گسترش بازار و ورود به صنایع بیشتری است. همچنین قصد داریم با ارائه راهکارهای نوآورانه به کسب‌وکارها در افزایش بهره‌وری و بهبود عملکردشان، کمک کنیم. این تجارب ارزشمند، نشان از پشتکار و همدلی تیم فینوتک داشت و موجبات بهبود و ارتقای سطح خدمات ارائه‌شده را فراهم ساخت. فعالیت‌های فینوتک در سال ۱۴۰۳ نیز نشان‌دهنده میزان بالای تعهد این شرکت به توسعه و نوآوری مستمر است. با وجود چالش‌های متعدد، این شرکت توانست به اهداف خود دست یابد و زیرساخت‌های لازم برای رشد در آینده را فراهم کند.»

طبق صحبت‌های ملکی، همچنین فینوتک در حال بررسی برای استفاده از ابزارهای به‌روز جهت بهبود فرایندهای داخلی و ارائه خدمات پیشرفته‌تر به مشتریان است. این فناوری به این شرکت کمک می‌کند داده‌ها را به اطلاعات ارزشمند تبدیل کند و از آنها برای تصمیم‌گیری‌های استراتژیک بهره ببرد.

او با بیان اینکه ما در فینوتک به آینده امیدواریم، می‌گوید: «معتقدیم که می‌توانیم نقش مؤثری در نوگرایی دیجیتالی ایران ایفا کنیم. ما به اهمیت تجربه مشتری واقف هستیم و تلاش می‌کنیم با ارائه خدمات سفارشی‌شده و پشتیبانی مستمر، رضایت آنها را جلب کنیم. هدف ما این است که هر کسب‌وکاری، صرف‌نظر از اندازه یا صنعت، بتواند با استفاده از خدمات ما رشد کند و به اهداف خود دست یابد.»

منبع ماهنامه عصر تراکنش
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.