راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

متمرکز بر توسعه و تقویت اکوسیستم دیجیتال بانک گردشگری

در گفت‌وگو با مصطفی ثابتی، مدیرعامل هلدینگ توسعه فناوری اطلاعات گردشگری ایران، درباره چشم‌انداز بلندمدت این هلدینگ مطرح شد

هلدینگ توسعه فناوری اطلاعات گردشگری ایران که با برند (TIT) شناخته می‌شود، فعالیت خود را از سال ۱۳۸۸ به‌عنوان بازوی فناوری گروه مالی گردشگری شروع کرد و وظیفه ارائه خدمات در حوزه فناوری اطلاعات به شرکت‌های گروه مالی و بانک گردشگری را بر عهده دارد. درحال‌حاضر بانک گردشگری سهام‌دار ۱۰۰درصدی این هلدینگ است و بر اساس سیاست‌های جدیدی که اتخاذ شده، قرار است این هلدینگ نه به‌عنوان یک شرکت عملیاتی بلکه در نقش هلدینگ فناوری اطلاعات بانک و گروه مالی گردشگری فعالیت کند. در گفت‌وگو با مصطفی ثابتی، مدیرعامل هلدینگ توسعه فناوری اطلاعات گردشگری، درباره استراتژی‌ها و برنامه‌های جدید این هلدینگ در سال آینده پرسیدیم که گزارشی از آن را در ادامه می‌خوانید.


معرفی هلدینگ توسعه فناوری اطلاعات بانک گردشگری


طبق صحبت‌های مصطفی ثابتی، مدیرعامل هلدینگ توسعه فناوری اطلاعات بانک گردشگری ایران، این هلدینگ، یکی از هلدینگ‌های تخصصی گروه مالی گردشگری است که از این پس با توجه ‌به تحولات پیش رو و نقشه راه تخصصی تعریف‌شده برای آن، نقش پررنگ‌تری را در گروه مالی گردشگری ایفا خواهد کرد. او درباره این هلدینگ می‌گوید: «در حال حاضر سه شرکت زیرمجموعه این هلدینگ فعالیت می‌کنند. آرشام به‌عنوان بازوی نرم‌افزاری و توسعه‌دهنده سرویس‌های بانکداری دیجیتال در حال فعالیت است. شرکت رایان فناور که ارائه‌دهنده خدمات پشتیبانی، شبکه، امنیت، زیرساخت و توسعه و نگهداری دیتاسنتر است و شرکت باشگاه گردشگری ایرانیان که علاوه بر راهبری باشگاه مشتریان، مدیریت مرکز خدمات مشتریان و همچنین شبکه پرداخت را بر عهده دارد.»


نقش حیاتی در شکل‌گیری اکوسیستم دیجیتال گروه مالی گردشگری داریم


گروه مالی گردشگری از هلدینگ‌های مختلف در حوزه‌های پولی و مالی، بازار سرمایه، گردشگری، صنعت و معدن، بازرگانی، انرژی، ساختمان و غیره شکل گرفته و هلدینگ فناوری اطلاعات در کنار این مجموعه در حوزه فناوری اطلاعات و ساخت اکوسیستم دیجیتال نقش قابل‌تأملی خواهد داشت. ثابتی با بیان این موضوع درباره استراتژی‌های جدید این هلدینگ می‌گوید: «ما باید به این مسئله واقف باشیم که برای کسب‌وکارها نمی‌توانیم آینده موفقی بدون در نظر گرفتن تغییرات فناوری و نقش‌های کلیدی آن در نظر داشته باشیم. فناوری‌های تحول‌آفرین به‌سرعت در حال بر هم‌ زدن تعادل قبلی و ایجاد پارادایم‌های جدیدی در کسب‌وکارها هستند. TIT در نقش هلدینگ تخصصی و مأموریتی بانک گردشگری و به‌عنوان بازوی فناوری اطلاعات و تحول دیجیتال گروه مالی گردشگری، نقش حیاتی در شکل‌گیری و توسعه اکوسیستم دیجیتال این گروه خواهد داشت. چشم‌انداز بلندمدت هلدینگ توسعه فناوری اطلاعات گردشگری ایران، ایجاد و راهبری یک اکوسیستم پویای دیجیتال در کنار بانک و سایر هلدینگ‌های گروه مالی گردشگری خواهد بود.»

به گفته ثابتی، آنها در تلاش هستند تا با برنامه‌ریزی‌های جدید و شکل‌گیری ساختار یکپارچه و ایجاد زنجیره توانمند در حوزه فناوری اطلاعات، چالش‌های گذشته را مرتفع کنند. او می‌گوید: «با همراهی و همسویی مدیران ارشد بانک و گروه مالی گردشگری و شکل‌گیری هیئت‌مدیره متخصص و توانمند طی یک برنامه سه‌ساله نقش TIT به‌عنوان بازوی دیجیتال بانک و گروه مالی گردشگری تثبیت خواهد شد. TIT از این پس تنها به‌عنوان هلدینگ فعالیت خواهد کرد و عملیات تخصصی در شرکت‌های زیرمجموعه در بخش‌های نرم‌افزار، بانکداری دیجیتال، سرویس‌های مالی و فین‌تکی، شبکه و زیرساخت، دیتاسنتر، خدمات پرداخت، باشگاه مشتریان، مرکز تماس و غیره انجام می‌گیرد. درحال‌حاضر سه شرکت تخصصی در این بخش‌ها فعالیت می‌کنند و با توجه ‌به برنامه‌ریزی انجام‌شده در سال پیش‌ رو توسعه‌هایی در این بخش‌ها خواهیم داشت. هلدینگ توسعه فناوری اطلاعات گردشگری ایران نقش طراحی و پیاده‌سازی استراتژی‌ها و راهبری شرکت‌های زیرمجموعه را بر عهده خواهد داشت و بر توسعه و تقویت اکوسیستم دیجیتال بانک گردشگری و گروه مالی گردشگری تمرکز دارد.»


 به دنبال توسعه کسب‌وکارهای دیجیتال در بانک و گروه مالی گردشگری


به گفته او، برای پوشش بخش اول، برنامه اصلی آنها تقویت ساختاری و مدیریتی شرکت‌های این حوزه و دراختیارگیری یا ایجاد شرکت‌های جدید است. ثابتی می‌گوید: «برای توسعه اکوسیستم دیجیتال گردشگری نیز موضوع هم‌افزایی با اکوسیستم نوآوری کشور را در نظر گرفته‌ایم و برنامه‌های دقیقی برای سرمایه‌گذاری و مشارکت در کسب‌وکارهای فعال تدوین کرده‌ایم که در سال ۱۴۰۴ عملیاتی خواهد شد.»

پاسخگویی به نیازهای حوزه فناوری اطلاعات بانک و گروه مالی گردشگری مستلزم تقویت هلدینگ و شرکت‌های زیرمجموعه آن است. ثابتی می‌گوید: «با توجه به دیدگاه توسعه‌ای و تخصصی معاونت فناوری اطلاعات بانک، شاهد آن خواهیم بود که بخش عمده‌ای از تمرکز این هلدینگ، از این پس بر توسعه و تقویت خدمات در بخش‌های توسعه نرم‌افزار، پشتیبانی و ارائه خدمات زیرساخت و امنیت، توسعه سرویس‌های بانکداری دیجیتال و خدمات فین‌تکی، خدمات پرداخت و سایر سرویس‌های پایه موردنیاز بانک باشد. اما با توجه به توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور، توسعه فعالیت‌هایمان برای ایجاد کسب‌وکارهای نوآورانه دیجیتال در کنار پتانسیل‌های گروه مالی گردشگری را نیز اجتناب‌ناپذیر می‌کند. بر همین اساس الگوی سازمان دوسوتوان (Ambidextrous Organization) را برای تدوین استراتژی هلدینگ در نظر گرفته‌ایم. همین امر باعث شده که بخشی از توان و برنامه‌های هلدینگ در حوزه بهره‌برداری و توسعه سرویس‌های پایه فناوری اطلاعات با هدف رفع نیازهای عملیاتی بانک و گروه مالی متمرکز شود و بخش دیگر بر اکتشاف فرصت‌های جدید و توسعه کسب‌وکارهای دیجیتال و نوآورانه برای توسعه اقتصاد دیجیتال در بانک و گروه مالی گردشگری معطوف شود.»

مدیرعامل هلدینگ توسعه فناوری اطلاعات گردشگری سپس تأکید می‌کند که توانمندسازی شرکت‌های موجود با تقویت تیم مدیریتی آنها و بهبود ساختار نیروی انسانی و فرایندهای عملیاتی آنها در کنار سرمایه‌گذاری جدید از برنامه‌های اصلی این هلدینگ در سال ۱۴۰۴ است. او در این خصوص می‌گوید: «در این مرحله شرکت‌ها را برای فعالیت قدرتمند در سال‌های آتی آماده خواهیم کرد و به نحوی برنامه‌ریزی شده تا در سال‌های آینده، این شرکت‌ها به‌خوبی توانایی رقابت جدی در صنعت را داشته باشند و در یک چشم‌انداز سه‌ساله به بازیگر تخصصی و جدی در حوزه فعالیت خود تبدیل شوند.»

طبق صحبت‌های ثابتی، بهبود ساختارهای شرکتی و زیرساخت‌ها برای حرکت پرشتاب‌تر در سال‌های آتی، اولویت اول هلدینگ TIT خواهد بود. او با بیان این موضوع درباره برنامه‌هایشان در سال ۱۴۰۴ صحبت می‌کند: «تقویت نیروی انسانی هلدینگ و شرکت‌ها امکان توسعه فعالیت‌ها را در آینده فراهم خواهد آورد. علاوه بر اقدامات زیربنایی پروژه‌ها، اقدامات دیگری را نیز در برنامه‌های سال ۱۴۰۴ خود در دستور کار داریم. ازجمله این برنامه‌ها می‌توانم به توسعه سرویس‌های بانکداری دیجیتال بانک گردشگری شامل بهبود و اصلاحات اساسی در اپلیکیشن توبانک و توسعه سرویس‌های جدید، توسعه سرویس‌های بانکداری باز از طریق ایجاد کانال اختصاصی و مشارکت با پلتفرم‌های فعال حوزه و توسعه سرویس‌های جدید فین‌تکی در بخش‌های وام‌دهی و میکرولندینگ در کنار توسعه سرویس تأمین مالی زنجیره تأمین اشاره کنم.»

ایجاد سرویس‌های مدیریت ثروت و خدمات مشاوره مالی و سرمایه‌گذاری با همکاری شرکت‌های فعال گروه در حوزه بازار سرمایه، توسعه زیرساخت‌های موردنیاز بانک و گروه مالی در بخش دیتاسنتر و توسعه خدمات در حوزه کارت و پرداخت و تنوع‌بخشی به خدمات و محصولات این حوزه نیز از دیگر اقدامات این هلدینگ در سال ۱۴۰۴ هستند.

ثابتی می‌گوید: «علاوه بر این موارد، توسعه ارتباطات با اکوسیستم نوآوری کشور و استفاده از پتانسیل آنها برای توسعه بخش اقتصاد دیجیتال گروه مالی گردشگری در حوزه فین‌تک و فناوری‌های دیجیتال هم جزو برنامه‌های اصلی هلدینگ در سال پیش روست. یکی از اقدامات اصلی هلدینگ مشارکت و سرمایه‌گذاری با شرکت‌های فعال در بخش‌های موردنیاز برای پاسخگویی به نیازهای موجود است. این همکاری دوجانبه علاوه بر افزایش سرعت رشد شرکت و دستیابی به اهداف، پتانسیل‌های گروه مالی را در همکاری با اکوسیستم نوآوری فعال می‌کند. حوزه‌های تأمین مالی زنجیره تأمین، توکن‌سازی دارایی‌ها، هوش مصنوعی، گردشگری و رمیتنس از موارد موردنظر ما برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در سال جدید خواهد بود.»


در حال طراحی یک نقشه راه شغلی اصولی


اصلی‌ترین نیازمندی فعالیت در حوزه فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد دیجیتال به‌کارگیری نیروی انسانی توانمند، باانگیزه و خلاق برای اجرای پروژه‌هاست. این موضوع در سال‌های اخیر به چالش اصلی اغلب شرکت‌های فعال در این صنعت تبدیل شده است.

ثابتی با بیان این موضوع درباره چالش جذب و نگهداشت نیروی انسانی می‌گوید: «استراتژی منابع انسانی هلدینگ مبتنی بر به‌کارگیری افراد باتجربه و متخصص برای شکل‌دهی ساختار اصلی و در کنار آن جذب نخبگان جوان و همکاران باانگیزه و پرانرژی برای ادامه مسیر است. ساختار جذب و نگهداشت نیروی انسانی ما بازطراحی شده و این موضوع به ما کمک می‌کند تا امکان جذب نیروی انسانی موردنیاز خود را داشته باشیم. برای تسریع در این امر آموزش تخصصی را محور قرار داده‌ایم و با طرح‌ریزی و ورود به فاز اجرا، آکادمی دیجیتال هلدینگ گام اول خود را برداشته است. همچنین در حال طراحی یک نقشه راه شغلی اصولی هستیم تا با ایجاد شرایط رشد و ارتقای افراد، امکان همکاری بلندمدت را در هلدینگ و شرکت‌های زیرمجموعه آن فراهم کنیم. اقدامات جدی برای بهبود محیط کاری همکاران در دست اقدام داریم و امیدواریم با بهبود فرهنگ سازمانی‌مان، شرایط را برای همکاری افراد توانمند و باانگیزه فراهم کنیم.»

منبع ماهنامه عصر تراکنش
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.