پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
پوشش حداکثری نیاز بازار با محصول چاهار؛ برنامه ۱۴۰۴ جیبیمو
در گفتوگو با مهدی مرادیان، مدیرعامل جیبیمو، درباره برنامههایشان برای سال ۱۴۰۴ مطرح شد
جیبیمو در سال ۱۳۹۶ از یک ایده و طرح مسئله شکل گرفت؛ اینکه اگر یک شبکه اجتماعی ساده طراحی شود که به خدمات پرداخت P2P نیز مجهز باشد، چه اتفاقی رخ میدهد. پیگیری این ایده به شکلگیری این پلتفرم منجر شد. با شرایطی که در بازار به وجود آمد و قوانینی که وضع شد، مسیر جیبیمو در سال ۱۳۹۸ تغییر کرد؛ ابتدا مجوز پرداختیاری را گرفت و سپس به گروه مالی فارابی پیوست و سیر دگردیسی این کسبوکار آغاز شد و شکل و شمایل خدمات آن به سمت B2B حرکت کرد. همچنین با اضافه شدن شرکتهای PSP جدید و پیادهسازی سرویس سایر بانکها، مسیر رشد و توسعه محصول و برند جدید این مجموعه در سال ۱۴۰۳ سرعت بیشتری به خود گرفت.
به گفته مهدی مرادیان، مدیرعامل این شرکت، تا به امروز بیش از ۲۴۰هزار کسبوکار در جیبیمو تراکنش داشتهاند و تاکنون بالغ بر ۱۰ میلیون میلیون تراکنش در این پلتفرم پردازش شده است. در گفتوگویی که با مرادیان داشتیم، به اقدامات آنها در یک سال گذشته و برنامههایشان برای سال جدید پرداختیم. طبق صحبتهای او، تمام تمرکز و توجه جیبیمو در سال ۱۴۰۴، بر پوشش حداکثری نیاز بازار با محصول چاهار است و مهمترین محصولی که در سال آینده از آن رونمایی خواهند کرد، بوم و زیرساخت Open API چاهار خواهد بود.
رونمایی از چاهار و استقرار در پارک علم و فناوری شریف
طبق صحبتهای مهدی مرادیان، مدیرعامل جیبیمو، این شرکت در سال ۱۴۰۳ چند هدف اصلی را پیگیری کرد؛ اول از همه اینکه تلاش کردند جیبیمو را با توجه به تجربیاتی که در مدیریت جریان نقدینگی داشتند، برای ورود به پروژههای حوزه بانکی و پرداخت در سازمانهای اینترپرایز آماده کنند. همچنین از محصول جدیدی تحت عنوان «چاهار» که چهار ارزش اصلی برای مدیریت نقدینگی ارائه میکرد، رونمایی کردند.
مرادیان درباره اقداماتشان در یک سال گذشته اینطور توضیح میدهد: «در چاهار محصولات در چهار بخش ارائه میشوند: روشهای دریافت پول مدرن، مدیریت نقدینگی در سازمان، تسویه وجوه هوشمند و کسب درآمدهای غیرعملیاتی از محل منابع سازمانی. درنتیجه این سامانه مدیریت منابع سازمانی نسبت به سایر ابزارهای موجود در بازار تمایزهایی دارد. چراکه نگرش ما بر مدیریت جریان نقدینگی در سازمانها متمرکز است. مدیریت سپردهها و ابزارهایی مشابه اینترنتبانک به همراه جابهجایی منابع سازمان و دسترسی به تجمیع منابع روی حسابهای مشتریان از بخشهای مختلف این سرویس به شمار میروند. همچنین سرویس پیشرفته و هوشمندی که تحت عنوان «پیفست» در کارگزاری فارابی کار میکند ذیل این محصول ارائه شده است. به واسطه تجربه بازار سرمایهای که داریم، سوپرمارکت سرمایهگذاری ایجاد کردیم تا پذیرندههایی که از این ابزار استفاده میکنند، بتوانند از فرصتهای موجود برای بهرهوری از منابع نقدینگی خود استفاده کنند. در این بخش، هوش مصنوعی و سرویسهای مربوط به علوم داده بسیار مطرح هستند و ما تمرکز بیشتری روی این حوزه داشتیم.»
اتفاق مثبت دیگری که جیبیمو در سال ۱۴۰۳ پشت سر گذاشت، عضویت در پارک علم و فناوری شریف بود. مرادیان با بیان این موضوع میگوید: «بعد از استقرار در پارک علم و فناوری شریف و خروج از فضای کار اشتراکی سوشیانت و گروه فارابی، به صورت مستقل در ناحیه نوآوری شریف مستقر شدیم که این موضوع فضای مناسبی برای رشد برایمان فراهم کرد. نهایتاً میتوانم بگویم که ما در سال ۱۴۰۳ محصول جدیدی خلق کردیم که با توجه به حضور آن در اکوسیستم کارگزاری فارابی و تطابق حداکثری با قوانین بانک مرکزی و شاپرک، به خلق ارزش نیز منجر شد. این موارد از اهم سرفصلهای استراتژی ما بود که در یک سال گذشته آنها را پیگیری کردیم و امیدواریم در سال ۱۴۰۴ نیز بتوانیم این مسیر را ادامه دهیم.»
آمار و ارقامی از جیبیمو در سال ۱۴۰۳
مرادیان درباره آمار و ارقامی که این شرکت در یک سال گذشته از خود به جا گذاشته است نیز صحبت میکند و میگوید: «اگر بخواهم از آمار و ارقام جیبیمو تا اواخر سال ۱۴۰۳ صحبت کنم، باید بگویم که ما توانستیم بیش از ۱۰میلیون تراکنش را پردازش کنیم. تاکنون بیش از ۲۴۰هزار کسبوکار تجربه همکاری با جیبیمو را داشتهاند. ما به عنوان یک ارائهدهنده خدمت، بیش از ۵۰ سرویس احراز هویتی و بانکی را به کسبوکارها و سازمانها ارائه کردهایم. تعداد پیاسپیهای تحت قرارداد ما اکنون از ۴ عدد عبور کرده است. سرمایه ثبتشدهی ما نیز در سال ۱۴۰۳ با افزایش ۱۰برابری مواجه بوده است و تعداد کاربران احرازهویتشدهی ما تا آخر سال ۱۴۰۳ از ۴میلیون نفر عبور خواهد کرد.»
رشد ۷۰ درصدی در تعداد نیروهای انسانی
با وجود تمام چالشهای سال ۱۴۰۳، مرادیان این سال را سال مناسبی برای پیشرفت جیبیمو عنوان میکند، بهخصوص در زمینه جذب و نگهداشت نیروی انسانی که از مهمترین چالشهای تمام کسبوکارهای فناوریمحور در سال گذشته به شمار میرفت.
مرادیان در این باره میگوید: «ما موفق شدیم در سال ۱۴۰۳، نسل چهارم جیبیمو را معرفی کنیم و تغییرات بزرگی را در آن رقم بزنیم. ما تلاش کردیم بر اساس پیشبینیهایی که برای سالهای آینده داریم، خودمان را آمادهتر کنیم تا بتوانیم از فرصتها بهترین استفاده را ببریم. چالشهای ما در سال ۱۴۰۳در دو بخش بیشتر از باقی نمود پیدا کرد که اولین آنها معضل منابع انسانی بود. این مسئله که به واسطه مهاجرت نیروی متخصص فناوری اطلاعات، خود را هم در بحث نگهداشت و هم در بحث جذب نمایان میکرد، باعث شد بخش زیادی از نیروهای متخصص خود را از دست بدهیم. با این وجود ما تلاش کردیم با بهبود فضای سازمانی و خلق ارزش سازمانی و ایجاد فضای رشد، این شرایط را مدیریت و حال خوبی را به همکاران خود تزریق کنیم. در حوزه تعداد نیروی انسانی خود در یک سال گذشته، رشدی ۷۰ الی ۸۰ درصدی داشتیم. ما سعی کردیم در سال ۱۴۰۳ و با این نسل جدید از جیبیمو، تجربه را با جوانی ترکیب کنیم.»
دیگر چالشی که توسعه جیبیمو را بهزعم مرادیان در سال ۱۴۰۳ سخت کرد، مسئله رگولاتوری بود. او در این باره اینطور میگوید: «به لحاظ رگولاتوری نیز در سال ۱۴۰۳ فضای ملتهبی داشتیم. در بسیاری از مواقع میشد به نهاد رگولاتوری بابت رویکردهایش حق داد، ولی در بسیاری از موارد هم این اقدامات به بحران منجر شدند. اقداماتی نظیر سختتر کردن شرایط تمدید مجوزهای پرداختیاری و تغییراتی که در شرایط بازرسی و نظارت ایجاد شد. مواردی که نیازمند همراهی سازمان بود و باعث شد استراتژی همراهی با رگولاتور را اتخاذ کنیم.»
۱۴۰۴، سالی درخشان برای جیبیمو
با توجه به صحبتهای مرادیان، به نظر میرسد جیبیمو سفر خود را برای تحقق یک تحول بزرگ در شیوه کسبوکاری خود در سال ۱۴۰۳ آغاز کرده و این تحول قرار است در سال ۱۴۰۴، اتفاقات بسیار خوبی را برای این شرکت رقم بزند. او در این باره توضیح میدهد: «در یک سال گذشته برای اینکه بتوانیم هم خدمات باکیفیتی به مشتریانمان ارائه کنیم و هم با قانونگذار همراستا شویم، تلاش کردیم تطابق حداکثری بین این دو موضوع برقرار کنیم.
این عامل باعث شد نوع مشتریان جیبیمو دستخوش تغییراتی شود و ما این ریسک را با حمایت سهامدار خود پذیرفتیم. با توجه به حرکت به سمت موضوعات سازمانی و تغییرات جدی که در محصولات حوزه امور مالی و مدیریت نقدینگی ما اتفاق افتاد، اکنون میتوانم بگویم که حتی از لحاظ ادبیات نظری نیز در حوزه بینالمللی، محصولاتمان جایگاه مناسبی برای ارائه دارند. درست است که اکوسیستم فناوری مالی ایران تفاوتها و تمایزهای بزرگی با دنیا دارد، اما بیشترین پوشش از مفاهیم مربوط به مدیریت جریان نقدینگی و امور مالی را ما توانستهایم در جیبیمو فراهم کنیم و فکر میکنیم که سال درخشانی را در سال آینده پیش رو خواهیم داشت.»
رونمایی از بوم و زیرساخت Open API چاهار در سال ۱۴۰۴
طبق صحبتهای مدیرعامل جیبیمو، در سال ۱۴۰۴ تمام تمرکز این شرکت بر محصولات و محصول اصلی و مشتقات برند «چاهار» خواهد بود. او در این باره توضیح میدهد: «فکر میکنم که بتوانیم از دو محصول دیگر که از این خط کسبوکاری برایمان ایجاد خواهد شد، در سال ۱۴۰۴ رونمایی کنیم. تمام تمرکز و توجه ما در سال پیش رو، بر پوشش حداکثری نیاز بازار با محصول چاهار است. با توجه به فناوری پیادهسازیشده در چاهار، قطعاً مهمترین محصولی که رونمایی خواهیم کرد، بوم و زیرساخت Open API ما خواهد بود. این زیرساخت به مشتریان اجازه میدهد علاوه بر استفاده از پورتال و خود ابزار، یکپارچگی با سایر سیستمهای خود را به صورت حداکثری و بدون نیاز به همکاری واحد عملیاتی ما انجام دهند.
درحالحاضر این امکان فراهم است، اما برخی فرایندها به صورت دستی و انسانی پیش میرود. فکر میکنم در سال ۱۴۰۴ یکی از بالغترین بومهای حوزه Open Banking را که علاوه بر سرویسهای پایه بانکی، سرویسها و APIهای کسبوکاری چاهار را نیز شامل میشود، در اختیار مشتریان قرار دهیم. همچنین، درگاه هوشمند ما که یک ابزار استراتژیک محسوب میشود، در سال جدید تمرکز ویژهای روی افزایش سهم تراکنشهای اینترنتی خواهد داشت. چه در حوزه درگاه پرداخت اینترنتی، چه در حوزه درگاه پرداخت مستقیم و چه در حوزه درگاه پرداخت کارتهای اعتباری که حاصل همکاری با شرکتهای لندتک و بعضاً بانکها خواهد بود.»