پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بهطور رسمی از انتشار ایران چک ۲۰۰ هزار تومانی جدید با طرح «چوگان» استاد محمود فرشچیان خبر داد. این ایران چک جدید که بهمنظور ارتقاء امنیت و جلوگیری از جعل منتشر شده، دارای ۱۱ ویژگی امنیتی برجسته است که هرکدام از آنها برای شناسایی و تشخیص اصالت این اسکناس طراحی شدهاند.
ایران چک ۲۰۰ هزار تومانی جدید در حالی وارد چرخه نقدینگی کشور میشود که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ویژگیهای امنیتی آن را با انتشار تصاویری در وبسایت رسمی خود، معرفی کرده است. این اسکناس جدید با تصویر «چوگان» از آثار استاد فرشچیان، نقاش مشهور ایرانی، طراحی شده است. در این طراحی، استاد فرشچیان به سبک خاص خود، نمایی از بازی چوگان را به تصویر کشیده که در تاریخ هنر ایرانی بسیار شناخته شده است.
از جمله ویژگیهای امنیتی این ایران چک میتوان به مواردی چون رشته امنیتی رنگی، تغییر رنگدهی در معرض نور UV، هولوگرام، و میکرو نوشتهها اشاره کرد. علاوه بر این، این اسکناس دارای یک تصویر مخفی است که تنها تحت نور خاصی قابل رویت خواهد بود. دیگر ویژگیهای امنیتی شامل فیبرهای رنگی به کار رفته در متن، همچنین نشانهای ویژهای است که در صورت نگاه دقیق به اسکناس قابل شناسایی خواهند بود.
چوگان به جای کارون در دستان مردم قرار گرفت
سال ۱۴۰۱ در آستانه سال نو ایران چک ۲۰۰ هزارتومانی با طرح سد کارون منتشر شده بود؛ حالا و در آستانه سال نو طرح جدیدی از ایران چک ۲۰۰ هزارتومانی معرفی شده است و از امروز ۲۵ اسفند در شبکه بانکی توزیع میشود. بانک مرکزی با انتشار عکس این ایران چک در سایت خود و بیان ویژگیهای امنیتی آن این خبر را تأیید کرد.
۱۱ ویژگی امنیتی ایران چک ۲۰۰ هزارتومانی
انتشار این ایران چکها علاوه بر تأمین نیاز بازار و تسهیل مبادلات مالی، با هدف ارتقاء امنیت پول نقد و کاهش جرائم مرتبط با جعل پول در کشور صورت میگیرد. در شرایطی که تقلب و جعل پول یکی از چالشهای اصلی نظام مالی در بسیاری از کشورهاست، بانک مرکزی با استفاده از فناوریهای نوین و ایجاد ویژگیهای امنیتی متعدد در اسکناسهای جدید، تلاش دارد تا از ایجاد مشکلات اقتصادی و نارضایتیهای عمومی جلوگیری کند.
ویژگیهای امنیتی این ایران چکها میتواند اعتماد عمومی به اسکناسهای ملی را نیز افزایش دهد. در سایت بانک مرکزی ۱۱ ویژگی امنیتی این ایران چک منتشر شده است که در زیر آمده است:
۱- نخ امنیتی پنجرهای با رنگ متغیر متحرک
این نخ با تغییر زاویه دید، از طلایی به سبز تغییر رنگ میدهد. علاوه بر این بر روی این نخ، لوگوی بانک مرکزی و عبارت لاتین I.R.IRAN درج شده است.

۲- مرکب متغیر رنگی مغناطیسی
عدد ۲۰۰ بهصورت لاتین در پشت ایران چک با استفاده از مرکب امنیتی مغناطیسی چاپ شده است. این مرکب با تغییر زاویه دید، از رنگ طلایی به سبز تغییر میدهد.

۳- نوار درخشان
در قسمتی از پشت ایران چک، از مرکب درخشان به شکل نوار عرضی استفاده شده که در هنگام تغییر زاویه ایران چک، این نوار بهصورت درخشان نمایان میشود.

۴- تصویر مکمل
قسمتهایی از عدد ۲۰۰ هم در رو و هم در پشت ایران چک چاپ شدهاند که در مقابل نور یکدیگر را تکمیل کرده و عدد ۲۰۰ را به طور کامل نشان میدهند.

۵- چاپ برجسته
این چاپ بهراحتی با انگشتان قابللمس و شناسایی است. تصویر بنای اصلی ایران چک، عبارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و ارزش اسمی ایران چک به این روش چاپ شدهاند.

۶- واترمارک و الکتروتایپ
بخشی از گلدسته مسجد امام اصفهان و عدد ۲۰۰ بهصورت لاتین در خمیره کاغذ سهبعدی به تصویر کشیده شده است که در مقابل نور بهوضوح قابلرؤیت است.

۷- الیاف فلورسنتی نامرئی
در فرایند ساخت کاغذ ایران چک از الیاف ریزی استفاده شده که هر یک از این الیاف در زیر نور ماورای بنفش در رنگهای آبی، قرمز، سبز و زرد قابلمشاهده خواهند بود.

۸- شماره سریال
شماره سریالها با استفاده از مرکبهای فلورسنت قرمز و سبز چاپ شدهاند. این شمارهها در زیر تابش نور ماورای بنفش به رنگهای طلایی مایل به زرد و سبز درخشان تغییر رنگ میدهند.

۹- چاپ با مرکب فلورسنت
مرکب فلورسنت نوعی مرکب است که در چاپ افست برای بخشهایی از زمینه استفاده میشود. این مرکب در زیر نور ماورای بنفش، نور شدید را منعکس کرده و به رنگ زرد تغییر میکند.

۱۰- ریزنوشته (میکروپرینت)
نوشتههای بسیار ریزی که تنها با ابزار بزرگنمایی قابلمشاهده هستند و فقط دستگاههای چاپ امنیتی قادر به چاپ آنها هستند.

۱۱- طراحی خطی سهبعدی (مدالین)
نوع خاصی از طراحی امنیتی است که در آن نقوش بهگونهای طراحی شدهاند که بهصورت برجسته به نظر میرسند.
