راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تاکسی‌ها برای فعالیت در اسنپ و تپسی باید از سازمان تاکسیرانی مجوز بگیرند

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران گفت با تاکسی‌های خطی که در ساعت‌های مشخص در خطوط خودشان فعال نباشند برخورد انضباطی صورت می‌گیرد

شادی مالکی، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران، پیرامون تحولات صورت‌گرفته در تاکسی‌های پایتخت در سال آینده صحبت کرد. او در ابتدا درباره نوسازی ناوگان تاکسیرانی گفت: «۵۰ درصد تاکسی‌های شهر تهران فرسوده‌اند. در این دوره از مدیریت شهری، تاکنون بیش از ۱۰ هزار تاکسی نوسازی شده‌اند. ۱۷۲دستگاه خودروی برقی با پرداخت تسهیلات ۹۰۰میلیون تومانی و با کارمزد ۸درصد به دارندگان تاکسی‌های فرسوده واگذار شده‌است. علاوه‌براین، حدود ۲۰۰۰تاکسی از محل ۲۷۵۰۰ دستگاه قرارداد چین وارد کشور شده که به محض ابلاغ تسهیلات از سوی دولت، طی یک فراخوان به رانندگان تاکسی‌های فرسوده واگذار می‌شوند.»

یکی از مشکلات اساسی خودرو و تاکسی‌های برقی در ایران جایگاه شارژ خودروها و سوخت‌رسانی به آن‌هاست. ملکی درباره این چالش بیان کرد: «در حال حاضر۶۰استند فعال شارژ برقی در نقاط مختلف شهر تهران برای استفاده تاکسی‌ها وجود دارد. تعداد این استند‌ها طبق برنامه‌ریزی صورت‌گرفته تا پایان خرداد سال آینده به ۳۰۰ می‌رسد که این تعداد برای استفاده ۱۰هزار خودروی برقی کافی است. همچنین به‌زودی زیرساخت‌ها برای شارژ تاکسی‌های برقی در منزل رانندگان تاکسی نیز فراهم خواهد شد.»

او درباره اعطای وام برای خودروهای تاکسی فرسوده بیان کرد: «در این دوره از مدیریت شهری، برای نخستین‌بار وام بهسازی به تاکسی‌ها پرداخت می‌شود. این وام برای تاکسی‌های ون تا سقف ۱۰۰میلیون تومان و برای خودروهای سواری تا سقف ۸۰میلیون تومان درنظر گرفته شده‌است. تاکنون ۴۰۰پرونده برای دریافت وام بهسازی تاکسی‌های فرسوده تشکیل شده و ۱۰۰۰نفر از رانندگان تاکسی از این وام ‌ بلاعوض استفاده کرده‌اند.»

نوسازی ناوگان تاکسیرانی نیاز به  نوسازی زیرساخت‌ها نیز دارد. ملکی با اشاره به این موضوع گفت: «با همکاری پلیس راهور تا‌کنون ۱۰هزار خودرو که به‌صورت غیرمجاز در پایانه‌ها فعال بودند، شناسایی و اعمال قانون شدند. درکنار افزایش امکانات رفاهی در پایانه‌ها از قبیل نمازخانه، آبخوری و سرویس‌های بهداشتی، برخی از پایانه‌های تاکسی به دوربین مکانیزه مجهز شده‌اند و تا پایان سال تمام پایانه‌ها به دوربین نظارتی مجهز خواهند شد.»

شاتل سرویس یک مدل اشتراکی بود که با بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات و استفاده از ظرفیت تاکسی‌ ون‌ها و باهدف افزایش کارکرد ناوگان تاکسیرانی و کیفیت سفر و همچنین کاهش ازدحام مسافر در سطح معابر شهری راه‌اندازی شد. مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران‌ درباره این موضوع گفت که تعداد این استند‌ها طبق برنامه‌ریزی صورت‌گرفته تا پایان خرداد سال آینده به ۳۰۰ می‌رسد که این تعداد برای استفاده ۱۰ هزار خودروی برقی کافی است. همچنین به‌زودی زیرساخت‌ها برای شارژ تاکسی‌های برقی در منزل رانندگان تاکسی نیز فراهم خواهد شد.

ملکی همچنین بیان کرد که برای فعالیت در تاکسی‌های اینترنتی (اسنپ و تپسی)، تاکسی‌ها باید مجوز لازم را از سازمان تاکسیرانی دریافت کنند. با تاکسی‌های خطی که در ساعت‌های مشخص در خطوط خودشان فعال نباشند برخورد انضباطی صورت می‌گیرد. طبق آخرین آمارها، حدود ۲۰ هزار تاکسی در شهر تهران در این فضا فعالیت می‌کنند. پیش‌ازاین هیچ سامانه اینترنتی برای فعالیت تاکسی‌ها وجود نداشت؛ اما با فراهم‌شدن این امکان در سامانه «تاکسی برخط»، تاکسی‌ها در قالب همین سامانه فعالیت خواهند داشت.

او در انتها با اشاره به حمایت از رانندگان گفت: «از سال ۹۶ بیمه تاکسیران‌ها قطع شده بود و آنها خودشان باید به‌صورت خویش‌فرما هزینه را پرداخت می‌کردند. با نامه‌نگاری و پیگیری‌های شهردار تهران و سازمان تاکسیرانی از وزارت کشور و سازمان تأمین اجتماعی، مشکل بیمه تاکسیران‌ها به‌زودی برطرف خواهد شد. همچنین سال گذشته با همکاری شرکت شهر سالم، به ۶۰۰ نفر از رانندگان تاکسی که مبتلا به بیماری خاص بودند، ‌کمک شد. به‌علاوه رانندگانی که دارای فرزند کم‌توان بودند هم مشمول دریافت کمک بلاعوض شدند.

منبع همشهری
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.