پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
برندهای بزرگ در مسیر دیجیتالی شدن / چگونه شرکتهای بزرگ آلمانی از انافتی استفاده میکنند؟
در بیشتر موارد، توکنهای غیرمثلی (NFT) دو مورد استفاده اصلی دارند: خرید و فروش محصولات دیجیتالی (هنر دیجیتال، اقلام مد مجازی) و ایجاد جوامع دیجیتالی (عضویتهای انحصاری، دسترسی به رویدادها).
این موارد استفاده میتواند به راحتی توسط برندها و شرکتها، مانند برندهای مد که به صورت دیجیتالی لباس میفروشند، شرکتهای مختلفی که عضویت باشگاههای مبتنی بر انافتی را ارائه میدهند و نوازندگانی که کنسرتهای انحصاری را برای طرفداران خود برگزار میکنند، پذیرفته شود.
شرکتهای سنتی آلمانی نیز با درک پتانسیل فناوری انافتی برای نوآوری و بازاریابی محصولات و خدمات خود، در حال روی آوردن به این صنعت هستند.
دویچه پست، انافتی و هوش مصنوعی را ترکیب میکند
دویچه پست (Deutsche Post)، سرویس پست آلمانی، اولین تمبر کلکسیونی خود را با نسخه محدود در تاریخ ۲ نوامبر ۲۰۲۳ منتشر خواهد کرد. یک تمبر کلاسیک همراه با یک تصویر دیجیتال ارائه میشود – یک انافتی که نشاندهنده مالکیت تمبر است.
باید دید که این اقدام دویچه پست با موفقیت تجاری مواجه خواهد شد یا خیر. با این حال، این یک گام مهم برای دویچه پست بوده که به دنبال گسترش دامنه خود به دنیای دیجیتال است.
لوفتهانزا با هنر انافتی پرواز میکند
انافتیها همچنین میتوانند برای برنامههای باشگاه مشتریان مختلف مورد استفاده قرار گیرند، تجربهای جذابتر به مشتریان ارائه دهند و در عین حال راه جدیدی برای ارتباط با مشتریان و ایجاد وفاداری به برند در اختیار کسبوکارها قرار دهند.
یک نمونه از چنین برنامههایی، برنامه باشگاه مشتریان انافتی لوفتهانزا در شبکه پالیگان است. در همکاری مرکز نوآوری لوفتهانزا و Miles & More، این شرکت هواپیمایی برنامه پروازهای مکرر خود، اپلیکیشن موبایل Uptrip را توسعه داده که به مسافران اجازه میدهد تجربیات سفر خود را به انافتی تبدیل کنند. این انافتیها را میتوان برای پاداشهایی مانند پاداش مسافت پیمودهشده و کوپنهای سالن تجاری بازخرید کرد.
به گفته کریستوفر سیگلوک، رئیس توسعه برنامه و خدمات در Miles & More، این اپلیکیشن در حال حاضر علاقه قابل توجهی در میان مشتریان لوفتهانزا ایجاد کرده است. از زمان راهاندازی، بیش از ۲۰ هزار کاربر ثبتنام کردهاند و بیش از ۲۰۰ هزار کارت کلکسیونی صادر شده است. سیگلوک تأکید میکند که عناصر گیمیفیکیشن نقش مهمی در معرفی شرکتکنندگان با فناوریهای وب ۳ مانند انافتی دارند و این برنامه با موفقیت، اشتیاق جمعآوری را به حوزه دیجیتال منتقل میکند. علاوه بر این، در نیمه دوم سال ۲۰۲۳، این برنامه بازار دیجیتالی را معرفی میکند که در آن کاربران میتوانند انافتیهای خود را مبادله کرده و به فروش برسانند.
آدیداس و هوگو باس مد را دوباره به تصویر میکشند
انافتیها به برندهای مد نیز رسیدهاند. به عنوان مثال، شرکت پوشاک آلمانی آدیداس به اصلاح استراتژی وب ۳ خود با استفاده فعالانه از انافتیها برای یافتن راههای جدید برای تعامل با جامعه ورزشکاران، کفشهای ورزشی و علاقهمندان به ورزش ادامه میدهد.
بهتازگی، آدیداس مجموعهای از کفشهای ورزشی انافتی با الهام از طرحهای نمادین کفش خود را معرفی کرده است. این کفشهای کتانی دیجیتالی را میتوان در محیطهای مجازی به نمایش گذاشت و به کاربران این امکان را میدهد که علاقه خود را به این برند در متاورس ابراز کنند.
آدیداس همچنین در حال کشف راههای جدیدی برای استفاده از پتانسیل کامل انافتی برای تشویق جامعه خود است. آخرین نمونه، استودیو آدیداس /// یا استودیو Triple Stripes است که یک برنامه دیجیتال هنری مبتنی بر وب ۳ را برای نمایش و حمایت از سازندگان نوپا در فضای انافتی راهاندازی کرد. به گفته آدیداس، هدف، حمایت و پرورش استعدادهای خلاق در عرصه دیجیتال است و فرصتی برای هنرمندان فراهم میکند تا کارهای خود را به نمایش بگذارند و با این غول پوشاک ورزشی همکاری کنند. این همکاری فراتر از پروژههای دیجیتال است و ممکن است در آینده شامل محصولات فیزیکی نیز شود.
یکی دیگر از برندهای آلمانی به نام هوگوباس نیز با تمرکز بر مد در متاورس، وارد حوزه انافتیها شده است. این شرکت با طراحان مشهور مد دیجیتال همکاری کرد تا مجموعهای از اقلام منحصر به فرد لباس انافتی را ایجاد کند. این قطعات مد دیجیتال را میتوان توسط آواتارها در دنیای مجازی پوشید و به کاربران این امکان را میدهد که حتی در قلمرو دیجیتال نیز لباس مورد علاقه خود را بپوشند.
مرسدس بنز تاریخ خود را دیجیتالی کرد
مرسدس بنز دارای سابقهای بیش از ۱۳۰ سال است و طرفداران مخصوص به خود را دارد. مدلهای نمادین این برند، ماشینهای قدیمی و مصنوعات مرتبط با آن، چه به شکل اصلیشان یا بهعنوان مدلها و اسباببازیهای مینیاتوری، همچنان جذاب هستند. این خودروساز آلمانی در راستای جهتگیری استراتژیک خود، از طریق راهاندازی مرسدس بنز NXT وارد فضای وب ۳ میشود تا تعامل خود را با جامعه افزایش دهد.
در ماه سپتامبر، مرسدس بنز سومین مجموعه انافتی خود به نام عصر تجمل را راهاندازی کرد. این مجموعه که توسط مرسدس بنز NXT Icons ایجاد شده، بازخوانی دیجیتالی هفت دوره طراحی برجسته است. این مجموعه از امروز تا تاریخ ابتدای ساخت خودرو را شامل میشود.
هر سه مجموعه انافتی نشان میدهد که چگونه مرسدس بنز به طور فعال فرصتهایی را برای ترکیب قلمرو دیجیتال با طراحی خودرو بررسی میکند. این تلاش توسط مدیر طراحی این برند، گوردن واگنر، رهبری میشود که تیم طراحی مرسدس بنز را در ایجاد مجموعههای دیجیتال راهنمایی میکند. هدف اصلی، بازخوانی نمادینترین طرحهای برند، ارائه آنها در قالب دیجیتال کارتهای انافتی است.
آدیداس، هاریبو، لوفتهانزا، دویچه پست و دیگر برندهای سنتی آلمانی به فهرست رو به رشد کسبوکارهایی که وارد فضای انافتی میشوند، پیوستهاند. این گسترش نشاندهنده تغییر قابل توجه در درک انافتیهاست، زیرا آنها دیگر صرفاً بهعنوان یک فرصت سرمایهگذاری خاص در نظر گرفته نمیشوند.
در عوض، انافتیها به طور فزایندهای بهعنوان یک ابزار بازاریابی اصلی و راهی برای آزمایش مفاهیم جدید که بین دنیای مجازی و فیزیکی پل میزند و جوامع جدید ایجاد میکنند، دیده میشوند.