راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش شاپرک از بهمن ۱۴۰۳؛ رشد ۷.۰۳ درصدی ارزش تراکنش‌ها نسبت به دی‌ماه

نگاهی بر آمار و اعداد منتشر شده در صد و شانزدهمین گزارش اقتصادی شاپرک مربوط به بهمن ماه ۱۴۰۳ نشان از افزایش ۵۰.۹۳ درصدی ارزش تراکنش‌ها نسبت به سال گذشته دارد؛ کاهش ۶۶.۶۸ درصدی تراکنش‌های ناتمام در بهمن ۱۴۰۳ را شاهد بودیم و کارتخوان فروشگاهی همچنان محبوب‌ترین ابزار پرداخت با سهم ۹۰.۴۷ درصدی است

شاپرک صد و شانزدهمین گزارش اقتصادی مربوط بهمن‌ماه ۱۴۰۳ را منتشر کرد که براساس آن ۴۱۶۳ میلیون تراکنش به ارزش ۱۶۶۱۱ هزار میلیارد ریال در شبکه الکترونیک پرداخت کارت پردازش شده که در مقایسه با دی ماه رشد ۰.۲۰ درصدی در تعداد و ۷.۰۳ درصدی در ارزش ریالی داشته است.

مقایسه آمار تعداد و ارزش تراکنش‌های شاپرک در بهمن ۱۴۰۳ در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته حاکی از آن است که تراکنش‌های بهمن ماه سال جاری به نسبت مشابه سال ۱۴۰۲ از نظر تعدادی ۳.۴۵ و از نظر ریالی ۵۰.۹۳ درصد رشد داشته است.

طبق گزارش شاپرک، ارزش اسمی تراکنش‌های بهمن ۱۴۰۳ نسبت به ماه گذشته با رشد ۷.۰۳ درصدی همراه بوده؛ این در حالی است که ارزش حقیقی تراکنش‌ها رشد ۲.۷ درصدی را تجربه کره است.

در گزارش اقتصادی شاپرک ۱۱۶ تعداد تراکنش‌ها د ۱۲ ماه منتهی به بهمن ماه ۱۴۰۳ مورد بررسی قرار گرفته که براساس آن بیشترین میزان افزایش و کاهش تعداد تراکنش نسبت به ماه گذشته به ترتیب در ماه‌های اردیهشت ۱۴۰۳  و فرودین ۱۴۰۳ رخ داده است.

همچنین بررسی مبلغ تراکنش‌ها در ۱۲ ماهی منتهی بهمن ماه ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که بیشترین میزان افزایش و کاهش مبلغ تراکنش نسبت به ماه گذشته به ترتیب در ماه‌های اردیبهشت و فرودین ۱۴۰۳ رخ داده است.

تعداد ابزارهای پذیرش شاپرکی در مجموع نسبت به دی‌ماه کاهش ۰.۵۳ درصدی را تجربه کرده که دلیل این تغییر، کاهش ۰.۷۳ درصدی تعداد ابزار کارتخوان فروشگاهی است. ابزارهای پذیرش اینترنتی در بهمن ماه ۱۴۰۳ نسبت به ماه قبل رشد ۰.۹۷ درصدی را تجربه کرده است.

بر اساس گزارش شاپرک، کارت‌خوان فروشگاهی با سهم ۹۰.۴۷ درصدی، بیشترین تعداد تراکنش را در بین سایر ابزارهای پذیرش داشته و ابزار پذیرش اینترنتی و ابزار پذیرش موبایلی به ترتیب ۷.۲۶ درصد و ۲.۲۷ درصدی در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

ضریب نفوذ مجموع ابزارهای پذیرش فعال سیستمی در بهمن‌ماه سال جاری ۱۹۶۱.۶۱ ابزار به ازای هر ۱۰ هزار فرد بالای ۱۸ سال در کشور بوده است. بیشترین میزان نفوذ این ابزارها متعلق به کارتخوان فروشگاهی با تعداد ۱۷۲۱.۰۷ به ازای هر ۱۰ هزار فرد بالای ۱۸ سال در کشور است. کمترین آن به ابزار پذیرش موبایلی اختصاص دارد که به ازای هر ۱۰ هزار نفر صرفا ۱.۰۴ ابزار پذیرش موبایلی در کشور وجود دارد. به ازای هر ۱۰ هزار فرد بالای ۱۸ سال نیز ۲۳۹.۵۰ ابزار پذیرش اینترنتی در کشور وجود دارد.

بر اساس گزارش اقتصادی شاپرک، ۵ استان شامل تهران، خراسان رضوی، فارس، اصفهان و خوزستان بیشترین تعداد کارتخوان فروشگاهی فعال در بهمن ماه را داشته‌اند.

در بهمن ۱۴۰۳ بیشترین افزایش در تعداد کارتخوان فروشگاهی فعال با ۱۲۶ افزایش متعلق به استان زنجان است. براساس تصویر زیر، بیشترین تعداد این ابزار با اختلاف زیادی نسبت به استان‌های دیگر، در استان تهران توزیع شده است.

بر اساس گزارش اقتصادی شاپرک، تراکنش‌های موفق در بهمن ۱۴۰۳ سهم ۹۲.۹۴ درصدی داشتند. ۷.۰۶ درصد از تراکنش‌ها نیز تراکنش‌های ناموفق و خطادار بوده‌اند.

بررسی‌های انجام شده حاکی از آن است که بروز خطای کاربری عمده‌ترین دلیل بروز خطا بوده و ۹۰.۸۴ درصد از کل تراکنش‌های خطادار را شامل می‌شود.

صد و شانزدهمین گزارش اقتصادی شاپرک نشان می‌دهد تعداد تراکنش‌های ناتمام (مغایرتی) بهمن‌ماه نسبت به دی‌ماه با کاهش قابل‌توجه ۶۶.۶۸ درصدی همراه بوده است. همزمان با افزایش ۰.۲۰ درصدی تعداد کل تراکنش‌های موفق در بهمن ۱۴۰۳ نسبت به دی ماه، تعداد تراکنش‌های ناتمام نیز در این دوره با کاهش همراه بوده است. نسبت تراکنش‌های مغایرتی به کل تراکنش‌های موفق در این ماه نسبت به ماه گذشته کاهش ۰.۰۲۸ درصدی را تجربه کرده است.


عملکرد ماهانه شرکت‌های پرداختی در بهمن‌ماه ۱۴۰۳


بخش «بررسی عملکرد کلی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت یا PSP» گزارش اقتصادی شاپرک متمرکز بر شاخص‌های عملکرد تعدادی و مبلغی شرکت‌ها به‌صورت کلی است تا هر یک از ابزارهای پذیرش و نوع سرویس را تفکیک کرده و تصویری کلی از وضعیت آنها در صنعت پرداخت الکترونیکی کارت ترسیم کند.

بر اساس جدیدترین گزارش شاپرک، شرکت «پرداخت الکترونیک سامان» در شاخص سهم تعدادی و مبلغی به ترتیب با سهم ۲۰.۶۵ و ۲۰.۳۸ درصدی جایگاه اول را به خود اختصاص داده است. در این ماه اختلاف سهم تعدادی و مبلغی شرکت «به‌پرداخت ملت»، دومین شرکت بازار، با شرکت پرداخت الکترونیک سامان به ترتیب حدود ۱.۶۴ و ۰.۲۷ درصد است.

مقایسه گزارش بهمن و دی حاکی از آن است که در مؤلفه سهم تعدادی، جابه‌جایی بین شرکت‌ها رخ نداده است. در سهم مبلغی تراکنش‌ها نیز جابه‌جایی بین شرکت‌ها رخ نداده است.

طبق گزارش شاپرک، شرکت پرداخت الکترونیک سامان در بهمن‌ماه با پوشش ۲۰.۹۲ درصد از بازار تراکنش‌های کارتخوان فروشگاهی، همانند ماه گذشته بالاترین سهم را در اختیار خود داد. شرکت به‌پرداخت ملت نیز در هر دو ابزار پذیرش اینترنتی و موبایلی به ترتیب با کسب ۳۸.۸۴ و ۴۶.۶۴ درصد از سهم بازار، بالاترین سهم در بازار را دارد.

بیشترین اختلاف بین سهم تعدادی تراکنش‌های ابزار پذیرش کارت‌خوان فروشگاهی با ۰.۲۷ درصد کاهش به شرکت «پرداخت الکترونیک پاسارگاد» تعلق دارد. بیشترین اختلاف بین سهم تعدادی تراکنش‌های ابزار پذیرش اینترنتی با رقم ۰.۷۶ درصد افزایش به شرکت پرداخت  الکترونیک سامان تعلق دارد. شرکت پرداخت الکترونیک سامان با رقم ۲.۱۳ درصد کاهش بالاترین اختلاف در بین سهم تعدادی تراکنش‌های ابزار پذیرش موبایلی است.


سهم بازار بانک‌های پذیرنده


گزارش اقتصادی شاپرک در این بخش به شاخص گستره فعالیت هر یک از بانک‌ها در پذیرش تعداد و مبلغ تراکنش‌های پشتیبانی‌شدن در شبکه شاپرک می‌پردازد. در نمودارهای مربوطه بانک نخست با بالاترین سهم تعدادی و مبلغی در شبکه پرداخت عنوان شده و باقی بانک‌ها در نمودار تحت عنوان «سایر» عنوان شده‌اند.

بر اساس این گزارش، بانک سپه با سهم ۱۷.۶۱ درصدی از تعداد تراکنش‌ها و بانک ملت با سهم ۱۵.۵۲ درصدی از مبلغ تراکنش‌ها، بالاترین سهم از پذیرش تراکنش‌های بازار را به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست در بین تمام بانک‌های پذیرنده قرار گرفته‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.