راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چشم‌انداز بانکداری در ۲۰ سال آینده

در ۲۰ سال پیش، آنلاین بودن مفهوم جدیدی بود. از آن پس شبکه جهانی وب همانند دنیای پس‌انداز آنلاین، فراز و نشیب‌های بسیاری را شاهد بوده است. امروزه برای دیدن تعادلات، انتقال پول بین حساب‌ها و یا حتی واریز وجه به حساب نیازی نیست به ساختمان بانک و یا حتی باجه‌های ATM مراجعه کنید. بلکه می‌توانید تمامی این فعالیت‌ها و یا حتی بسیاری خدمات دیگر (مانند پرداخت صورت‌حساب) را با استفاده از اینترنت و یا موبایل انجام دهید. در حقیقت بانک‌های آنلاین برای خدمت‌رسانی نیاز به موقعیت فیزیکی ندارند و خدماتی مشابه و حتی بهتر از بانک‌های سنتی نیز می‌توانند ارائه دهند. چشم‌انداز بانک‌ها در ۲۰ سال آینده چگونه خواهد بود؟ چه تکنولوژی‌های دیگری ممکن است پدیدار شود؟

در جستجویم به‌منظور داشتن تصوری از چگونگی تغییرات بانک‌ها در ۲۰ سال آینده، به وبلاگی رسیدم که صحبتی با متخصصین یکی از تیم‌های ally bank که در توسعه بانک‌ها نقش مهمی‌دارند داشته است: Mike Pennella، مسئول استراتژی و طراحی؛ Ann Bellinger: مسئول امور خدمات بانکی و Carrie Sumlin، مسئول حواله‌های دیجیتال. تصور آن‌ها از سیستم بانکداری در ۲۰ سال آینده در ادامه بیان ‌شده است.

.

تحولات بانک‌ها در ۲۰ سال گذشته

برای اینکه بفهمیم سیستم بانکداری قرار است به کدام سمت برود بهتر است کمی به عقب نگاه کنیم و ببینیم تاکنون چه مسیری را طی کرده است. حدود ۲۰ سال پیش استفاده از ATM به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پیشرفت‌های تکنولوژی بانکداری محسوب می‌شد؛ اما اکنون حتی نیاز به مراجعه به ATM هم نیست. Pennella می‌گوید «به نظر من یکی از بزرگ‌ترین تغییرات بانکداری در ۲۰ سال اخیر، بانکداری آنلاین و پس از بانکداری موبایلی بوده است».

Bellinger می‌گوید: «واریز از راه دور به شما اجازه می‌دهد در حال راه رفتن نیز کارهای بانکی خود را انجام دهید. این مسئله راحتی زیادی را برای مشتریان فراهم می‌کند تا بتوانند به‌جای مراجعه به شعب بانکی تنها با استفاده از تلفن و یا موبایل کارهای بانکی خود را انجام دهند. در گذشته باید یک شعبه از بانک پیدا می‌کردید و در ساختمان بانک می‌بودید. بانکداری آنلاین و موبایل، مشتریان را از این محدودیت‌ها آزاد کرده است.»

Pennella می‌گوید: «بانکداری از راه دور علاوه از آزاد کردن مشتریان از محدودیت‌های مکانی، به آن‌ها اجازه می‌دهد تا در هرزمانی که مایلند کارهای بانکی خود را انجام دهند. دیگر مشتریان به ساعت کاری بانک‌ها نیز محدود نیستند.» Sumlin در ادامه این سخن می‌گوید: «این مسئله به مشتریان قدرت انتخاب بیشتری ازلحاظ اینکه کارهای بانکی را با چه کسی انجام دهند می‌دهد. در گذشته آن‌ها باید به بانک‌ها و شعبه‌هایی می‌رفتند که ازنظر فیزیکی به آن‌ها نزدیک بود؛ اما اکنون انتخاب آن‌ها بسیار گسترده‌تر است.»

Bellinger توضیح می‌دهد که علاوه بر همه این‌ها اینترنت امکان خرید مقایسه راحت‌تری هنگام انتخاب بانک فراهم می‌کند. «در گذشته باید به مراکز بانکی مراجعه می‌کردید تا تمام بروشورها را مقایسه کنید؛ اما اکنون همه‌چیز به‌صورت آنلاین است و همه بانک‌ها و محصولات و قیمت‌هایشان به‌سادگی باهم مقایسه می‌شوند.»

.

20 سال آینده: تکنولوژی‌های بانکداری در کار

Pennella می‌گوید: «تغییرات تکنولوژی با سرعتی بیشتر از آنچه ما انتظار داریم در حال وقوع است». طبق اظهارات Pennella یکی از این تکنولوژی‌ها، تشخیص صدا است. این تکنولوژی به همراه تکنولوژی هوش مصنوعی به مشتریان اجازه می‌دهد تا سؤالات پیچیده‌تری از بانک بپرسند و پاسخ‌هایشان را نیز به روش اتوماسیونی دریافت کنند. او توضیح می‌دهد امروزه ممکن است شما به یک مرکز خدمات مشتریان زنگ بزنید و سؤالی در مورد حسابتان بپرسید. همچنین شما می‌توانید این کار را سیستم تبادل صوتی، نه‌تنها از طریق تلفن، بلکه از طریق کامپیوتر نیز انجام دهید.

Pennella همچنین Google Glass را معرفی می‌کند که درواقع همان گوگل در عینک است که یکی از مثال‌های پیشرفت که تغییرات زیادی ایجاد کرده است محسوب می‌شود. این تکنولوژی مشتریان را حتی از این نظر که برای بانکداری از چه چیز استفاده کنند نیز راحت کرده است. امروزه شما هنگام استفاده از کامپیوتر و موبایل، از صفحه‌کلید استفاده می‌کنید. این تلنولوژی‌ها پس از تکنولوژی تشخیص صدا قدیمی محسوب می‌شوند، زیرا نیاز به سیستم ورودی صفحه‌کلید را از بین می‌برد.

Sumlin پیش‌بینی کرده است: «نیاز نیست ۲۰ سال صبر کنید تا این ابزار‌های جدید برای شما فراهم شود. احتمالاً در دو سه سال آینده این تغییرات اتفاق می‌افتند.»

.

جامعه بدون پول نقد؟

بسیاری از مردم آینده‌ای را تجسم می‌کنند که در آن تبادل پول فیزیکی خاطره است. تمامی متخصصین بانکی نیز همین نظر دارند. Pennella می‌گوید: «من فکر می‌کنم معاملات الکترونیکی معاملات بودن پول نقد و کاغذ در ۵، ۱۰ و ۲۰ سال آینده در تمامی ‌زمینه‌ها ایجاد شده است؛ یعنی پول نقد تقریباً منسوخ می‌شود.»

Sumlin حس می‌کند که این اتفاق زودتر در کمتر ۲۰ سال رخ می‌دهد. سؤال اساسی این است که چگونه این اتفاق می‌افتد، نه چه زمانی. او می‌گوید: در مورد اینکه استاندارها برای چنین کاربرد‌هایی در آینده باید چگونه باشند هنوز بحث‌هایی مطرح است؛ مثلاً امروزه وقتی شما به استارباکس [۳] می‌روید، از نرم‌افزار آن‌ها برای پرداخت استفاده می‌کنید. شما نیاز دارید ۵۰۰ نرم‌افزار روی گوشی خود داشته باشید تا پرداخت‌هایتان را انجام دهید. پس استاندارد‌های آن چگونه است؟ چه کسی مسابقه را می‌برد؟ شبکه‌های کارتی مانند مستر کارت و ویزا کارت؟ یک کمپانی نظیر گوگل؟ همه این‌ها چگونه میسر است؟

Pennella یک سناریوی فرضی در نظر می‌گیرد و می‌گوید: اگر ما سنلریوی معاملات بدون پول نقد را پیاده کنیم، آیا مردم از بانک‌های خود به طرز متفاوتی استفاده می‌کنند؟ بانک‌ها دیگر در چک کردن حساب‌ها نقشی ندارند و بیشتر نقش پس‌انداز و مشاوره سرمایه‌گذاری خواهند داشت. طبق اظهارات Pennella در ۲۰ سال آینده کار بسیار ساده است. او می‌گوید: «سیستم بانکداری ‌آینده در حال حذف شعبات از طریق ترکیب ایستگاه‌های ویدئویی، تلفنی و آنلاین است.»

شما دوست دارید تکنولوژی بانکداری ‌آینده چگونه باشد؟ آیا می‌توانید روش جدید بانکداری‌ای را تصور کنید که تاکنون به ذهن هیچ‌کس نرسیده است؟

سید مسلم ثابتی؛ کارمند بانک مسکن و علاقه مند به مباحث مدیریتی، اقتصادی و بانکی

منبع: وبلاگ بانک مسکن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.