پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
آگاهی مردم در فضای رمزارزها افزایش یافته است
میثم سلیمانی، سردبیر رسانههای «راه پرداخت» و «رمزارز»، در رویداد آنلاین «نوبیتکس» که با موضوع هاوینگ برگزار شده بود حضور یافت و از رسانه و مسئولیتهای آن نسبت به هاوینگ ۲۰۲۴ گفت
در پنل رویداد هاوینگ نوبیتکس ابتدا از رسانه و تأثیرگذاری آن پرسیده و مطرح شد که آیا موضوعاتی مانند هاوینگ انفجار رسانهای دارند؟ سلیمانی درباره این موضوع گفت: «میخواهم صحبتم را از مسئولیت رسانه شروع کنم. چهار سال پیش گفتن درباره مواردی مانند قیمت بیتکوین راحتتر بود. مثلاً آقای جان مککافی در هاوینگ قبلی پیشبینی بیتکوین یک میلیون دلاری کرد. در ایران نیز نظراتی بود که به ۶۰۰ هزار دلار خواهد رسید. خاصیت رسانه این است که آدمها را مسئولیتپذیر میکند و آنها دیگر راحت حرف نمیزنند. ما در سال ۱۳۹۹ از افراد پیشبینی قیمت بیتکوین خواستیم که به ریال چقدر خواهد شد و پاسخهای خوبی هم دریافت کردیم. در همان سال ۱۳۹۹ با امیرحسین راد مدیرعامل نوبیتکس مصاحبهای داشتیم درباره مارکتکپ کریپتو در ایران که حدود ۱۰۰ میلیارد تومان به طور روزانه بود و در حال حاضر به طور میانگین ۳.۵ همت است که نشاندهنده گسترش بازار رمزارز در ایران است. امیرحسین راد در همان سال به حدود پنج هزار نفر پاسخگو بود و الان به حدود شش میلیون نفر باید پاسخ دهد. اینجا مسئولیت رسانه است که پاسخ درست از افراد درباره مارکت دریافت کند، چون رسانه این موراد را ثبت میکند.»
رسانه و اکوسیستم رمزارز
سلیمانی در اینباره ادامه داد: «وقتی در سال ۱۴۰۰ یک رسانه رسمی در حوزه رمزارز ایجاد کردیم، دید مثبتی به این بازار وجود نداشت و خیلی از رسانهها ترس داشتند که به این سمت حرکت کنند. اما وقتی یک رسانه رسمی در این حوزه شکل میگیرد، حوزه مورد نظر را از زیرزمینی بودن خارج میکند و دیگر راحت نمیتوان به آن برچسب قمار زد. وقتی ما در سال ۱۴۰۰ اولین رویداد ۹ ژانویه را برگزار کردیم، یکی از مسئولان دولتی را دعوت کردیم که ایشان با شرط «قرار نگرفتن در هیچ پنلی با افراد اکوسیستم رمزارزی»، قبول کرد در رویداد حاضر شود. ولی سال بعد افراد دولتی راحتتر شرکت میکردند.»
سردبیر رسانه رمزارز درباره افزایش آگاهی مردم نسبت به فضای رمزارز بیان کرد :«اولین برخورد من با نوبیتکس سال ۱۳۹۸ در دوره کرونا بود که تازه اسم نوبیتکس را شنیده بودم و گفتوگویی با امیرحسین راد داشتم. در آن زمان بیتکوین یک ریزش سنگین داشت. امیرحسین راد به من گفت که به خاطر تقاضا در ایران، قیمت ریالی بیتکوین از قیمت دلاری آن بیشتر شده. ولی این فضا الان تغییر کرده و افراد با آگاهی بیشتری خریدوفروش میکنند.»
در میان صحبتها این سوال پرسیده شد که رسانه میتواند برعکس عمل کند و با یک خبر جعلی باعث افزایش یا کاهش قیمتها در بازار شود که سلیمانی پاسخ داد : «مطمئناً بله؛ همانطور که اخیراً خبر خرید «دیجیکالا» توسط «همراه اول» منتشر شد. من به عنوان رسانه مسئولیت دارم و به مدیرعامل دیجیکالا یا سرآوا دسترسی دارم و میتوانستم این خبر را صحتسنجی کنم. در گزارشی که درباره این موضوع تهیه کردیم نمودار قیمتی همراه اول در بورس را نیز قرار دادیم که با وجود مسیر نزولی که داشت وقتی ساعت ۱۱ این خبر پخش شد تا ۱۲:۳۰ که بورس بسته شد، صف خرید برای آن شکل گرفت. در نهایت بحث من این است که رسانه، بخصوص یک رسانه تخصصی در قبال صحبتهایم مسئولیت دارم.»
در ادامه موضوع به سمت عملکرد رسانهها در حوزه رمزارز کشیده شد که سردبیر رسانه رمزارز بیان کرد: «قطعاً خیلی جای کار در این حوزه وجود دارد. اما رسانه هم تا جایی میتواند راه درست و غلط را نشان دهد و از جایی به بعد خود کاربر است که باید تصمیم بگیرد به چه خبری اهمیت دهد و به چه خبری نه. مثلاً ما گزارشی نوشتیم از کلاهبردار بودن پروژه «پای» که هنوز که هنوز است افرادی هستند که فکر میکنند این توکن اسکم لیست خواهد شد.»
سردبیر رسانه رمزارز در پایان با اشاره به فضای رسانهای ناپایدار رمزارز در ایران گفت: «امیدوارم موضوعاتی که صحبت کردیم به فضای رسانهای داخل کشور کمک کند. واقعاً خوشحالم که بحث بلاکچین و رمزارز از فضای زیرزمینی خارج شده و نهاد رگولاتوری مانند مجلس درباره آن سخن میگوید و لایحه میدهد. این موارد قطعاً حاصل فعالیتهای رسانهای است. اما این نگرانی وجود دارد که اگر این گفتمان رسانهای درباره این بازار ادامهدار نشود، به عقب برگردیم؛ زیرا هنوز به یک پایداری نرسیدهایم که خیالمان راحت باشد.»