راه پرداخت
راه پرداخت؛ رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک پاسارگاد و نقش آن در موفقیت جدایی

ابتدای این هفته خبری در راه پرداخت منتشر شد و از سرمایه‌گذار فیلم فرهادی گفت. دوشنبه صبح این فیلم جایزه بهترین فیلم خارجی گلدن گلوب را برد و روز سه‌شنبه بسیاری از روزنامه‌های کشور صفحه اول‌شان را به این رویداد اختصاص دادند. روزنامه‌ها و سایت‌های خبری اقتصادی هم که علاقمند بودند از این رویداد عقب نمانند به طور گسترده اقدام به کپی مطلب راه پرداخت کردند و در هیج کدام از این کپی‌کاری‌ها نامی هم از منبع اصلی برده نشده است. جالب این جاست که در مطلب راه پرداخت به اشتباه مبلغ سرمایه‌گذاری بانک پاسارگاد یک میلیارد تومان نوشته شده و روزنامه‌ها و رسانه‌های مجازی هم بدون بررسی این مبلغ اشتباه را بازنشر کرده‌اند. این در حالی است که پیمان معادی بعد از دریافت جایزه فرهادی و در گفت و گو با خبرنگاران مبلغ سرمایه‌گذاری شده روی این فیلم را ۴۰۰ میلیون تومان اعلام کرده است.

اولین جایی که این خبر را بدون ذکر منبع کپی کرد نخستین شبکه اطلاع‌رسانی بانک و بیمه ایران (بینا) بود. این سایت کلمه به کلمه متن را کپی کرده بود و این تیتر را هم برای آن انتخاب کرده بود: نگاه فرهنگی پاسارگاد جدایی نادر از سیمین را به اسکار نزدیک کرد.

سه‌شنبه پایگاه خبری اعتبار با عنوان بانک پاسارگاد جدایی نادر از سیمین را به گلدن گلوب رساند این خبر را با کمی تغییرات کپی کرد. البته این تیتر از نظر ماهیت کاری که بانک پاسارگاد انجام داده دچار مشکل است که در ادامه مطلب در این مورد توضیح خواهیم داد.

بعد از این سایت‌های دیگری هم به کپی این خبر با ذکر مبلغ اشتباه یک میلیارد تومان پرداختند.

اما امروز روزنامه‌های سراسری این کشور هم به کپی بدون بررسی این مطلب پرداختند. از جمله روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه بانک و بیمه، روزنامه اقتصاد پویا که با تیتر درشت آن را در صفحه اول منعکس کرده است.

رسانه‌ها از نقش بانک پاسارگاد در رسیدن این فیلم به جایزه گلدن گلوب نوشته‌اند و این در حالی است که در رسیدن به چنین جایزه‌هایی نقش توزیع‌کننده بسیار مهم‌تر از تولیدکننده است. در واقع با تلاش‌های توزیع‌کننده جهانی فیلم یعنی شرکت سونی کلاسیک این فیلم در عرصه جهانی مطرح شده است. نقش تولید کننده و توزیع‌کننده دو نقش بسیار متفاوت است که تمایز آشکاری با یکدیگر دارند. بانک پاسارگاد نقش تهیه کننده این فیلم را دارد و باید به هوش و درایت مدیران این بانک در انتخاب فرهادی و سرمایه‌گذاری در فیلم او تبریک گفت. این موضوع نویدبخش شروع فصلی تازه در سینمای ایران خواهد بود. این که کارگردان‌ها برای ساخت آثار هنری خود چشم‌انتظار یاری دولت باشند را باید به موزه سینما سپرد. جدایی نشان داد اگر کسی حرفی برای گفتن داشته باشد می‌تواند بدون حمایت و صله رحم دولت و با سرمایه خصوصی فعالیت هنری خود را به سرانجام برساند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.