راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کارت اعتباری هوشمند چیست و چه کاربردی دارد؟

آیا از به همراه داشتن چندین کارت اعتباری در کیف پولتان خسته شده‌اید؟ ای کاش فناوری جدیدی بتواند جایگزین این کارت‌های اعتباری فعلی شوند و دیگر نیاز به چندین کارت اعتباری نداشته باشیم. خوب ممکن است این فناوری هم‌اکنون معرفی شده باشد. سیستم‌های پرداختی معروفی نظیر Google Wallet ،Apple pay ،Samsung Pay و همچنین Android Pay تنها به تلفن‌های هوشمند در عملیات پرداخت توجه کرده‌اند. تمام این سیستم‌ها عملکرد خوبی در پرداخت دارند اما متاسفانه عالی و کاملاً بی‌نقص نیستند. به همین دلیل حالا یک تازه وارد در زمینه پرداخت الکترونیکی معرفی شده است؛ «کارت‌های اعتباری هوشمند.»

آیا تا به حال چیزی در مورد این کارت‌ها شنیده بودید؟ پاسخ افراد زیادی به این سوال منفی است، با این حال اگر همه چیز خوب پیش برود، این فناوری به زودی جایگزین تمام روش‌های پرداختی شده و کاملاً همه گیر خواهد شد.

.

کارت اعتباری هوشمند چیست؟

مفهوم کارت اعتباری آن هم از نوع هوشمند بسیار ساده است؛ یک کارت اعتباری که می‌تواند نماینده تمام روش‌های پرداختی فرد باشد و افراد دیگر نیازی به حمل کیف پول خود و ده‌ها کارت اعتباری نخواهند بود. نکته مثبت در مورد این کارت‌های هوشمند، هماهنگی و سازگاری آن‌ها با هم سیستم و بازرگانی که با آن موافقت کرده است، می‌باشد. با این حال در مورد دیزاین و اندازه این کارت‌های اعتباری هنوز تصمیمات نهایی توسط سازندگان گرفته نشده است.

با این که به نظر می‌رسد کارت‌های مذکور دارای یک نوار مشکی (Stripe) باشد، با این حال کارت‌های هوشمند دارای دو لایه جداگانه و آهنربایی هستند که بر روی هم قرار گرفته‌اند. چنین کارتی با دو لایه استریپ به‌راحتی با هر دستگاه کارت‌خوانی سازگاری دارد، اما کارتی تنها با یک لایه استریپ چنین ضمانتی را به ما نمی‌دهد. در حال حاضر، چهار شرکت معتبر در طراحی و استفاده از کارت‌های اعتباری هوشمند دخیل هستند. شرکت Coin اولین آن‌ها بود اما کارت‌های آن‌ها تنها دارای یک لایه استریپ است و بنابراین با برخی کارت‌خوان‌ها ناسازگاری دارد. شرکت‌های  Plastc ،Swyp و همچنین Stratos بعداً وارد این عرضه و فناوری جدید شدند و کارت‌های هوشمند آن‌ها برخلاف شرکت Coin استاندارد لازم جهت سازگاری با تمام کارت‌خوان‌ها را دارد. نکته مثبت در این بخش این است که اهمیت ندارد از کدام کارت استفاده می‌کنید، به هر حال آن‌ها با کارت‌خوان‌های مدرن (ATMs) سازگاری خواهند داشت.

.

این کارت‌ها چقدر هوشمند هستند؟

ایده یک کارت اعتباری کامل که شامل تمام حساب‌های فرد شود بر روی کاغذ کاملاً ایده‌آل به‌نظر می‌رسد، اما در حال حاضر چند مشکل منطقی وجود دارد که ممکن است شما را نسبت به این تکنولوژی مشکوک کند. این کارت‌ها در چه وسعتی به‌عنوان همه-در-یکی (All-in-One) محسوب می‌شوند؟ چگونه این کارت هوشمند را به سیستم‌های پرداختی متنوع و کاملاً مختلف اتصال دهیم؟ آیا این کارت‌ها به نسبت کارت‌های معمولی امن‌تر هستند یا خیر؟

در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد.

کارت‌های هوشمند شامل پردازنده‌های میکرو درونی هستند (built-in microprocessor) که بیشتر آن‌ها را به رایانه‌های قدیمی تبدیل کرده‌اند تا کارت‌های اعتباری مرسوم و امروزی. این پردازنده میکرو به کمک اتصال بلوتوث می‌تواند با کارت‌خوان‌های مختلف ارتباط برقرار کند. این کارت‌های هوشمند همراه با یک دستگاه کارت‌خوان که قابلیت اتصال به تلفن هوشمند از طریق جگ ورودی صدا دارد ارائه می‌‍شوند. به‌ این صورت می‌توانید هر کارتی را با تلفن خود اتصال داده و تمامی اطلاعات مربوطه را در اپلیکیشن اختصاصی کارت هوشمند ذخیره نمایید. اما در مورد این که چطور می‌توان استفاده از کارت یا حساب مورد نظر را برای کارت هوشمند مشخص کرد، راه‌های متنوعی هست و این موضوع بستگی به کارت هوشمند شما دارد. به‌عنوان مثال اگر از کارت هوشمند Swyp استفاده کنید، خود کارت دارای یک نمایش گرافیکی است که به شما اطلاع می‌دهد کدام کارت در حال بارگیری است، همچنین یک دکمه جهت انتقال بین کارت یا حساب‌ها نیز تعبیه شده است.

Credit-Card-Payment-POS-Small-Index-way2pay-94-06-24

کارت Plastc نیز دارای سیستم مشابهی همچون کارت هوشمند Swyp است؛ با این تفاوت که جهت انتقال بین حساب‌های مختلف می‌توانید روی نمایشگر گرافیکی اسلاید بکشید. کارت‌های شرکت Coin دارای یک صفحه نمایش LED هستند که با یک دکمه جهت انتقال بین حساب‌های مختلف همراه شده است. کارت‌های Stratos در این زمینه نسبت به بقیه محدودتر هستند؛ چرا که دارای صفحه نمایش نیستند و تنها به کمک چراغ‌های LED می‌توان چهار کارت متنوع را شناسایی و مورد مد‌نظر را بارگذاری و مورد استفاده قرار داد. هنگامی که حساب یا هویت کارت عوض می‌شود، سیگنالی جهت تغییر نوار مشکی به کارت مورد نظر ارسال می‌شود. این فرایند وقت زیادی را از فرد نمی‌طلبد.

در آخر می‌خواهیم به بحث امنیت بپردازیم.

قبل از این که بتوانید از یک کارت هوشمند استفاده کنید، باید یک حساب ساخته و هویت خود را برای کمپانی مربوطه مشخص و تایید نمایید. این عملیات شامل به اشتراک‌گذاری چهار رقم آخر شماره امنیتی و همچنین پاسخ به سوالاتی از تاریخچه خود (به‌عنوان مثال آدرس‌های قبلی و…) می‌شود.

هر سازنده کارت اعتباری هوشمند دارای قدم‌هایی جهت محافظت از هویت شماست، مثلاًً تنها زمانی کارت بارگذاری می‌شود که آن‌ها هویت شما را با هویت کارت اعتباری تطبیق کامل داده باشند. همچنین این کارت‌های هوشمند به تلفن شما وابسته شده‌اند. اگر فاصله بین کارت هوشمند و تلفن از حدی بیشتر شود (مثلاً کارت خود را در رستوران جا بگذارید) آنگاه کارت هوشمند قفل شده و تا زمانی که پروتوکل امنیتی شرکت مذکور دوباره طی نشود، مثلاً ورود پین کد، به کار خود ادامه نمی‌دهد.

.

آیا شما هم باید یک کارت اعتباری هوشمند تهیه نمایید؟

در نهایت سوال اصلی این است که آیا ما هم باید یکی از کارت‌های هوشمند را برای خود تهیه کنیم؟ در ادامه چند موضوع نهایی را پیرامون این سوال مطرح خواهیم کرد.

1. قیمت: هیچ کدام از این کارت‌های هوشمند هم‌اکنون قابل خریداری نیستند. با این حال پس از ارائه، کارت هوشمند Coin قیمت ۱۰۰ دلاری خواهد داشت، قیمت کارت Swyp حدود ۹۹ دلار و Stratos و Plastc به ترتیب ۹۵ و ۱۵۵ دلار خواهند بود. هر کدام را که انتخاب کنید، بالاخره باید هزینه حدوداً ۳۵۰ هزار تومانی (البته در ایران) را باید پرداخت نمایید.

2. همه‌گیر شدن: روش پرداخت‌های موبایلی نظیر Apple pay بسیار عالی هستند اما تمام سیستم‌های تجارتی آن‌ها را قبول نمی‌کنند و همه‌گیر شدن آن‌ها حالا حالاها اتفاق نمی‌افتد. اما کارت‌های اعتباری هوشند در هر جایی که کارت‌خوانی باشد مورد استفاده قرار خواهند گرفت، البته به‌جز کارت Coin که دارای محدودیت‌های خاصی است.

3. امکان شکسته این تکنولوژی: درست مثل پروژه Master Password برای نرم‌افزار مدیریت رموز عبور، یک کارت اعتباری هوشمند نماینده‌ای برای تمامی کارت‌های فرد است. اگر فردی آن را به سرقت ببرد در واقع به تمامی اکانت‌های بانکی او دسترسی خواهد داشت.

4. خطرهای پیش‌‌بینی نشده: در بخش امنیت هنوز نمی‌توان بحثی پیرامون ویروس و ترفندهای افراد سودجو انجام داد. به هر حال نمی‌توان خطری در این زمینه را در نظر نگرفت و نمی‌دانیم در سال‌های آینده کسی می‌تواند به سیستم این کارت‌ها دسترسی یافته و آن‌ها را آسیب‌پذیر کند.

5. ارتقاء در آینده: با تشکر از آینده‌نگری سازندگان، کارت‌های اعتباری هوشند مرتب آپدیت‌هایی را دریافت می‌کنند که این ارتقا به‌صورت خودکار انجام می‌شود. پس اگر در آینده امکانات و تکنولوژی جدیدتری ساخته شود، کارت هوشمند شما نیز می‌تواند به راحتی با آن سازگار گردد.

6. وابستگی به تلفن‌های هوشمند: همانطور که گفتیم، کارت‌های اعتباری هوشمند نمی‌توانند بدون همکاری تلفن همراه فرد کار کنند و عملکرد آن‌ها تماماً به تلفن هوشمند شما بستگی دارد. البته کاربران اکثراً تلفن را از خودشان دور نمی‌کنند، اما باز هم این مورد را باید در نظر گرفت.

حال نظر شما پیرامون این فناوری جدید و هوشمند چیست؟ آیا امنیت کافی را برای کاربران فراهم خواهد کرد؟

منبع: گویا آی تی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.