راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تناقض گسترش همزمان خدمات بانکی الکترونیکی و تعداد شعب بانک‌ها

بانک‌ها از یک‌سو از ارائه خدمات بانکداری اینترنتی و عدم نیاز به مراجعه به شعب سخن می‌گویند و از سوی دیگر اشتهای سیری‌ناپذیری در افزایش تعداد شعب در برخی مناطق دارند. استفاده بانک‌ها از فناوری اطلاعات آن‌قدر اهمیت پیدا کرده که بانکداری اینترنتی و ارائه خدمات بانکی از طریق فضای مجازی یکی از شروط لازم برای بقای بانک‌ها در رقابت تنگاتنگ با یکدیگر است. درحالی‌که حاضر بانک‌های کشور خدمات مختلفی نظیر اینترنت بانک، موبایل‌بانک، ایمیل بانک و… را ارائه می‌دهند. رقابت بانک‌ها در بانکداری اینترنتی به حدی است که با هزینه‌های تبلیغاتی سرسام‌آور و ساخت تیزرهای تلویزیونی و تبلیغات از طریق بیلبوردها درصدد تشویق مشتریان خود به استفاده از این خدمات هستند؛ اما موضوعی که کاملاً در تناقض با این رویکرد بانک‌هاست، اشتهای سیری‌ناپذیر آن‌ها در افزایش تعداد شعب خود است. سؤالی که در این میان مطرح می‌شود این است که اگر واقعاً فلسفه اصلی ارائه خدمات بانکداری اینترنتی، رفاه حال مشتریان و عدم نیاز به مراجعه حضور به بانک‌هاست پس چرا بانک‌ها به‌صورت مداوم خواهان افزایش شعب خود هستند؟

.

ارزش‌افزوده املاک بانک‌ها

ابوذر ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از دلایلی که بانک‌ها علی‌رغم ارائه خدمات بانکداری اینترنتی علاقه‌مند به افزایش تعداد شعب خود هستند این است که آن‌ها علاقه دارند تا به خاطر ارزش‌افزوده املاک شعبه‌های خود، تعداد آن‌ها را افزایش دهند کما اینکه شاهد هستیم بانک‌ها بیشتر تمایل دارند تا در مناطق شمال شهر که ارزش و قیمت املاک بیشتر بوده و از طرف دیگر ساکنان این مناطق نقدینگی زیادی دارند، شعب خود را گسترش دهند. از طرف دیگر بر اساس همین تفکر است که بانک‌ها برخی از شعب مناطق پایین‌شهر یا شهرهای کوچک را تعطیل کرده‌اند چون ازنظر آن‌ها توجیه اقتصادی ندارد. وی افزود: من معتقدم که اصولاً تعداد بانک‌ها باید کاهش یابد و در همین راستا بانک‌های دولتی باید به سمت ادغام پیش بروند و کلا تعداد شعب بانک‌ها هم کاهش پیدا کند. ندیمی گفت: یکی دیگر از دلایل افزایش تعداد شعب بانک‌ها هم می‌تواند این باشد که بانک‌ها با تعامل رودررو با مشتری بتوانند او را به سپرده‌گذاری و بهره‌گیری از خدمات بانک تحریک کنند. این نماینده مجلس در پاسخ به این سؤال که آیا بانک مرکزی اراده‌ای برای کاهش تعداد بانک‌ها دارد؟ گفت: بانک مرکزی چنین اراده‌ای ندارد ولی راهکار بهینه این است که بانک‌ها با یکدیگر ادغام و شعب خود را کاهش دهند. البته بانک مرکزی مخالفتی با این موضوع ندارد اما هنوز عزم عملی در این خصوص از خود نشان نداده است. وی در پاسخ به این سؤال که چگونه باید بانک‌ها را به رویکرد کوچک‌سازی مجاب کرد؟ گفت: طبیعی است که هیچ بانکی تمایل ندارد که کوچک‌تر شود. درهرحال بانک‌ها باید بدانند که منابعی که در اختیاردارند مال آن‌ها نیست بلکه سپرده مردم است.

.

بانک‌ها دروغ می‌گویند

از سوی دیگر، محسن صرامی فروشانی عضو دیگر کمیسیون اقتصادی مجلس تمایل بانک‌ها برای گسترش شعب در برخی مناطق خاص را ریشه در سودجویی و منفعت‌طلبی بانک‌ها می‌داند. صرامی فروشانی گفت: راه اشتباهی که بانک‌ها می‌روند این است که به دنبال منفعت و سود تعریف‌شده برای خودشان هستند درحالی‌که جهت‌گیری بانک‌ها باید منافع و سود مشتریان آن‌ها باشد چون اصل و اساس هر بنگاه مالی مثل بانک‌ها مشتری است. وی افزود: بانک‌ها در مناطق کوچک که می‌خواهند شعب خود را ببندند به مسئولان آن شهر به‌دروغ می‌گویند که ما می‌خواهیم بانکداری الکترونیک را گسترش دهیم و یکسری آمار و ارقام دهان‌پرکن هم ارائه می‌کنند و شعب را در مناطق کوچک می‌بندند ولی کد شعبه را باطل اعلام نمی‌کنند و همین کد شعبه را به مناطقی مثل شمال تهران برده و در آنجا شعبه می‌زنند. این موضوع در راستای خدمت‌رسانی به ثروتمندان است. این در حالی‌ است که اتفاقاً کسانی که در مناطق مرفه زندگی می‌کنند توانایی بیشتری در بهره‌گیری از خدمات بانکداری الکترونیک دارند. بانک‌ها با چنین رویکردی مستضعفان را از خدمات بانکی محروم می‌کنند. بهتر است بانک‌ها خیلی راحت به مردم بگویند که برخی شعب برای آن‌ها توجیه اقتصادی ندارد تا اینکه بخواهند به مردم دروغ بگویند چون این مسئله برای کشور آسیب‌زا خواهد بود.

منبع: روزنامه آفتاب یزد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.