راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

از کیف پول الکترونیکی سیمرغ تجارت چه می‌دانید؟

کیف پول الکترونیکی با هدف مدیریت پرداخت‌های خرد به وجود آمده است. در پرداخت خرد مشکلاتی مانند نبود پول خرد، آلوده بودن اسکناس‌ها و سکه‌ها و سرعت پایین وجود دارد که کیف پول الکترونیکی می‌تواند حلال این مشکلات باشد. از طرف دیگر با تعیین تکلیف کارمزد روی کارت‌خوان‌ها برای فروشنده‌ها هم پذیرش این کارت‌ها که مشمول کارمزد نمی‌شوند به‌صرفه است. همچنین در صورتی که بانک مرکزی کارمزد روی برداشت از خودپرداز را تصویب کند به نفع کاربران است که به جای برداشت پول نقد از خودپرداز و دادن کارمزد، از کارت کیف پول برای پرداخت‌های خرد استفاده کنند. در میان کارت‌های کیف پول متعددِ شرکت‌های مختلف، کیف پول بانک تجارت از چند جهت قابل توجه است. اولا که بانک تجارت جزو بزرگ‌ترین بانک‌های ایرانی است و مشتریان قابل توجهی دارد و ثانیا کارت‌های کیف پول این بانک قابلیت‌ها و کاربردهای مختلفی را برای کاربر ایجاد کرده‌اند یکی از این قابلیت‌ها امکان استفاده در پذیرنده‌هایی مانند نانوایی‌ها، سوپرمارکت‌ها و کیوسک‌های روزنامه‌فروشی است.

.

کاربردهای کیف پول تجارت

خرید: کیف پول تجارت در شرکت سیمرغ تجارت طراحی و صادر می‌شود. کاربران این کارت می‌توانند پرداخت‌های خرد روزانه‌شان مثل خرید شارژ تلفن همراه، خرید از کیوسک‌های روزنامه‌فروشی، پرداخت کرایه سرویس حمل‌ونقل عمومی (مترو، تاکسی و اتوبوس)، پارکومترها و پارکینگ‌های عمومی را با این کارت انجام دهند. کارشناسان شرکت سیمرغ همواره در حال بررسی کاربردهای جدید برای این کارت هستند و به مرور این کاربردها افزایش می‌یابد.

simorgh-index-way2pay-94-05-12

کارت شناسایی: علاوه بر کاربردهای بالا کارت کیف پول تجارت این امکان را دارد که تبدیل به کارت شناسایی هم شود به این معنی که در سازمان‌ها یا دانشگاه‌ها به عنوان کارت شناسایی افراد استفاده شود. مثلا در حال حاضر در دانشگاه‌های فرهنگیان و اراک این اتفاق افتاده است و دانشجویان یک کارت همه‌کاره دارند که هم کارت شناسایی آنهاست، هم کارت تغذیه، کتابخانه و خوابگاه. با این کارت دانشجویان دیگر میان کارت‌های مختلف سرگردان نیستند. این را هم اضافه کنید که این مدل کارت‌های دانشجویی می‌تواند کارت بانکی دانشجویان هم باشد و علاوه بر این دانشجویان می‌توانند از این کارت برای پرداخت‌های خرد خود استفاده کنند؛ مثلا کرایه اتوبوس و مترو خود را بدهند یا از پذیرنده‌های فعال خرید کنند.

این فقط دانشجویان نیستند که می‌توانند از قابلیت‌های کارت کیف پول بهره‌مند شوند بلکه امکان استفاده از این کاربردها برای دانش‌آموزان هم وجود دارد. در نتیجه با استفاده از این کارت علاوه بر اینکه تمامی کارت‌های مربوط به مدرسه در یک کارت جمع می‌شود، می‌تواند حکم پول‌توجیبی را هم برای دانش‌آموزان داشته باشد و یک مزیت دیگرش این است که حضور دانش‌آموز در مدرسه و زمان پیاده شدن از سرویس را نیز به خانواده‌ها اطلاع می‌دهد. در حال حاضر دبستان ریحانه در رشت مجهز به کارت کیف پول بانک تجارت شده است.

در سازمان‌ها هم می‌توان از این کاربردها استفاده کرد. سازمان می‌تواند یک کارت پرسنلی به کارکنان خود دهد که هم کارت شناسایی اوست و هم در مناسبت‌های مختلف به عنوان مزایا از طرف سازمان شارژ شود مثلا کارکنان بتوانند از فروشگاه‌هایی با تخفیف خرید کنند یا از مراکز تفریحی استفاده کنند. در حال حاضر کارکنان شرکت رسپینا از این محصول استفاده می‌کنند.

کرایه حمل‌ونقل: در حوزه حمل‌ونقل عمومی هم دارندگان کیف پول تجارت می‌توانند کرایه اتوبوس،BRT و مترو خودشان را با این کارت پرداخت کنند این کارت‌ها چون به صورت دسفایر (غیرتماسی) طراحی شده‌اند مسافران فقط با نزدیک کردن کارت به کارت‌خوان می‌توانند کرایه‌شان را پرداخت کنند. علاوه بر این در بعضی شهرها مردم می‌توانند برای پرداخت کرایه تاکسی هم بدون چک‌وچانه زدن بر سر پول خرد و کم و زیادی کرایه از این کارت استفاده کنند. این امکان در شهرهای قزوین و زنجان وجود دارد و به زودی شهرهای دیگری هم مجهز به پرداخت کرایه تاکسی با کارت‌های کیف پول تجارت می شوند.

.

نحوه استفاده از کیف پول تجارت

پرداخت: از آنجایی که این نوع کارت‌ها از نوع غیر تماسی هستند بنابراین نیازی به تماس بین کارت و دستگاه کارت‌خوان نیست. درمورد کرایه حمل‌ونقل تنها با نزدیک بردن کارت به کارت‌خوان خودبه‌خود کرایه پرداخت می‌شود. اما برای پرداخت در سایر پذیرنده‌ها سه حرکت لازم است:

  1. اول باید مبلغ را بر روی دستگاه به ریال وارد کنید و منتظر باشد تا پیام «لطفا کارت را بکشید» دیده شود.
  2. سپس کارت را رو به روی صفحه‌نمایش کارت‌خوان قرار دهید.
  3. مبلغ موردنظر از حساب شما کسر می‌شود و در پایان عملیات دستگاه به شما رسیدی تحویل می‌دهد.

دریافت موجودی: می‌خواهید ببینید موجودی‌تان چقدر است؟ ساده است کافیست به نزدیک‌ترین دستگاه پوز مراجعه کنید. و در حرکت موجودی‌تان را چک کنید.

  1. کارت را نزدیک پوز بگیرید.
  2. در منو گزینه موجودی را انتخاب کنید.
  3. بعد از مشاهده پیام «کارت خود را مقابل کارت‌خوان قرار دهید» کارت را نزدیک پوز بگیرید. رسید چاپی موجودی شما را نشان می‌دهد.

دریافت کارت: مورد آخر و شاید از همه مهم‌تر چگونگی دریافت این کارت‌هاست که این هم کار سختی نیست و کافیست به شعب بانک تجارت مراجعه کنید تا کارتی هم برای شما صادر شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.